۰
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۵

رهبرانی که برای اولین بار به ایران سفر می‌کنند

۵۰ نفر از سیاستمداران کشورهای مختلف برای شرکت در مراسم شهدای خدمت به تهران سفر کرده‌اند.
رهبرانی که برای اولین بار به ایران سفر می‌کنند
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ همزمان با مراسم تشییع شهید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و شهدای دیگر حادثه ناگوار سقوط هلیکوپتر مقامات بیش از ۵۰ کشور جهان برای شرکت در مراسم به تهران سفر کرده‌اند. در بین مقامات ارشد کشورها نام محمدشیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان به چشم می‌خورد. همچنین برای اولین بار پس از انقلاب وزیر خارجه مصر سامح شکری به ایران سفر کرده است.

شیاع السودانی صبح چهارشنبه وارد تهران شد و برای عرض تسلیت به دیدار رهبرانقلاب رفت. آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از سفر نخست وزیر عراق به تهران برای ابراز همدردی، گفتند: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. آقای رئیس جمهور برادر بسیار خوب و مسئولی کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی بود. سودانی در این دیدار خطاب به رهبر انقلاب گفت: در این شرایط متاثرکننده به دیدار حضرتعالی آمدم تا مراتب حزن، اندوه و تعزیت دولت و ملت عراق را به دولت و ملت ایران اعلام کنم. آنچه ما از آقای رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران دیدیم چیزی جز صدق، اخلاص، پاکی، کار و تلاش و خدمت به مردم نبود.

از دیگر مقامات ارشد، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان بود. رهبر انقلاب در دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تاکید کردند: رئیس جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود و باید این حساسیت‌ها و مراقبت‌ها همچنان لحاظ شوند و ما باید خودمان بتوانیم منافع خود را تأمین کنیم.نخست وزیر عراق همچنین با اشاره به حضور میلیونها نفر در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید ایران گفت: تصاویری که من امروز از تلویزیون دیدم پیام‌های روشنی داشت که مهمترین پیام آن، عمق ارتباط مستحکم مردم با مسئولان در جمهوری اسلامی، به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و این حادثه ناگوار است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید نخست وزیر ارمنستان مبنی بر راهبردی بودن روابط دو کشور افزودند: تأکید اینجانب مبنی بر گسترش همکاری‌ها ناظر بر راهبردی بودن روابط است اما مهم این است که روابط ایران و ارمنستان مخالفینی دارد که بر همین اساس باید مسایل مربوط به دو کشور با دقت و مراقبت انجام شود.

اسماعیل هنیه مهمان دیگر رهبرانقلاب بود. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، پیش از ظهر امروز در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، به نمایندگی از دولت و ملت فلسطین، ضایعه درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت و تعزیت گفت.

از لبنان «نبیه بری» رییس مجلس لبنان به همراه «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه این کشور عربی وارد تهران شدند. این ۲ مقام لبنانی ظهر روز چهارشنبه به منظور شرکت در مراسم تشییع و بزرگداشت شهیدان سید ابرهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان با استقبال رسمی وزیر بهداشت و درمان کشورمان وارد فرودگاه مهرآباد شدند.

 

رئیس دومای روسیه هم برای شرکت در مراسم یادبود و بزرگداشت شهدای خدمت وارد تهران شد. «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه به‌منظور شرکت در مراسم یادبود شهدای خدمت، به ایران سفر کرده است. این درحالیست که پیش از این خبرهایی در مورد احتمال حضور پوتین مطرح بود که تکذیب شد.

ابراهیم بوغالی رئیس مجلس الجزایر هم مهمان دیگر مراسم عصر امروز است. ایران و الجزایر در چهاردهه گذشته روابط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.

معاون رئیس جمهور هند جهت حضور در مراسم تشییع شهدای خدمت وارد تهران شد و مورد استقبال محمد حسن شیخ الاسلامی معاون وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.

رئیس مجلس قزاقستان و وزیر امور خارجه بلاروس نیز وارد کشور شده‌اند. ‏هیأت طالبان به ریاست «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر برای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت راهی تهران شد. در این هیأت «امیرخان متقی» وزیر خارجه‌ طالبان نیز حضور دارد.

با وجود اینکه ایران و مصر روابط خود را از سر نگرفته‌اند و این موضوع یکی از پرونده‌های وزارت خارجه، پیش از شهادت حسین امیرعبداللهیان بود، اما وزیرخارجه این کشور هم از افراد و مقامات ارشد مهمان در مراسم عصر چهارشنبه است. سامح شکری وزیر خارجه مصر ظهر روز چهارشنبه برای اولین‌بار به عنوان وزیر خارجه مصر به ایران سفر کرده است.

علاوه بر حضور میهمانان خارجی در ایران، شمار زیادی از مقام های کشورهای مختلف با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور با ایران ابراز همدردی کردند.

کد مطلب: 216526
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *