۰
شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۵
چراغ سبز به کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری

اعضای شورای سه نفره منع کاندیداتوری ندارند

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان می‌گوید: براساس تحلیل حقوقی اعضای شورای ۳ نفره ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری، منع قانونی برای اعلام داوطلبی بر انتخابات ریاست جمهوری ندارند.
اعضای شورای سه نفره منع کاندیداتوری ندارند
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، همزمان با اعلام برگزاری زمان انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیر ماه گمانه‌ها مبنی بر کاندیداتوری قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری قوت گرفت، اما پرسشی که مطرح می‌شود، این است که آیا رئیس مجلس شورای اسلامی که اکنون عضو شورای ۳ نفره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، می‌تواند به عنوان داوطلب در این انتخابات شرکت کند.
در پاسخ به این پرسش علی فتاحی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان می‌گوید که فقط عوامل اجرایی انتخابات برای داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری منع قانونی دارند.
در ادامه گفتگوی علی فتاحی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان را می‌خوانید:
****
*آقای فتاحی! طبق قانون امکان اینکه یکی از اعضای شورای ۳ نفره برگزاری انتخابات، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شوند، وجود دارد یا در این مورد منع قانونی وجود دارد؟
طبق قانون افرادی که مستقیماً در امر اجرا و یا نظارت بر انتخابات نقش دارند، نمی‌توانند داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شوند و در این مورد منع قانون دارند. طبق قانون انتخابات و سیاست‌های کلی انتخابات وزیر کشور مسئول برگزاری و اجرای انتخابات است و زیر مجموعه وی وظیفه امر اجرای انتخابات را بر عهده دارند.
اما در حوزه نظارت اعضای شورای نگهبان و هیئت های نظارتی این شورا، نقش نظارتی مستقیم بر امر انتخابات دارند. در این شرایط شبهه‌ای درباره افرادی که عضو شورای ۳ نفره موضوع اصل ۱۳۱ قانون‌اساسی پیش می‌آید، این است که آیا این افراد مستقیماً در امر اجرای انتخابات نقش دارند یا خیر، که طبق تحلیل حقوقی به نظر می‌رسد نقش این افراد در فرآیند اجرای انتخابات مانند نقش رئیس جمهور مستقر است، برای مثال اگر شهید آیت الله رئیسی در قید حیات بود و سال بعد انتخابات برگزار می‌شد، او می‌توانست در انتخابات شرکت و هیچ محدودیتی و منع برای استعفا نداشت، این اتفاق در مورد شورای سه نفره بر اجرای انتخابات نیز صدق می‌کند و آن محدودیتی که در ماده ۳۷ قانون انتخابات گفته شده، به نظر می‌رسد شامل اعضای شورای ۳ نفره نمی‌شود.
*بنابراین رئیس مجلس و سایر اعضای شورای ۳ نفره برای اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری منع قانونی ندارند؟
براساس تحلیل حقوقی، اعضای شورای ۳ نفره ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری، منع قانونی برای اعلام داوطلبی بر انتخابات ریاست جمهوری ندارند.
 
کد مطلب: 216702
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *