۰
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۴

ایرانیان؛دومین ملیت توریست در تایلند

ایلند روی گردشگران ایرانی حساب ویژه ای باز کرده است؛ سال گذشته دومین ملیت توریست در تایلند، ایرانیان بودند؛ ۱۵۰ هزار نفر.
به گزارش خبرآنلاین "تایلند مجهزترین فرودگاه را برای توریست‌های مسلمان دارد." همین خبری که "چالرماسک سورانات" مدیر کل خاورمیانه نهاد گردشگری تایلند به ما می‌ دهد، کافی است تا انگاره‌های ذهنی بسیاری را درباره سفر به تایلند به هم بزند و نشان دهد که تایلند، همانطور هم که «آدام ساک سریتانگوس» سفیر این کشور در ایران می‌گوید: «ایران را خوب می‌شناسد».
اشتراکات فرهنگی و تاریخی
سورانات اشتراک‌های فرهنگی و تاریخی ایران را مهمترین دلیل توجه به بازار گردشگری ایران می‌داند. بازاری که در سال گذشته ۱۵۰ هزار ایران را به تایلند برد تا عنوان رکورد دوم توریست های ورودی خاورمیانه به این کشور به دست بیاورد. تایلند سال گذشته هم در نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران شرکت کرد. حضور ماساژورهای زن ومرد این کشور در نمایشگاه، آنها را در صدر اخبار میراث فرهنگی کشور قرار داد اما یکبار سفر به تهران برای تایلندی‌ها کافی بود تا آنها بدانند ایرانی‌ها چه می‌خواهند و ۵۰ هزار مسافر به مسافران ۱۰۰ هزار نفری سال قبل اضافه کنند.
اما در یک سال گذشته ایران نه مثل تایلندی‌ها خبرنگاران وعکاسان این کشور را به ایران دعوت کرد و نه در نمایشگاهی برای معرفی ایران به کشوری که به گفته سفیر آن ۱۵ درصد جمعیتش را مسلمان تشکیل می‌دهند، شرکت کرد. بنابراین درست در یک سال گذشته که ما و برخی رسانه های کشور در حال پیدا کردن جاذبه های پنهان گردشگری تایلند بودند، آنها پیشترین تلاششان را برای معرفی گردشگری خانواده به مردم مسلمان کشورهای خاورمیه انجام دارند.
حضور ایرج افشار سیستانی، ایرانشناس، قوم‌شناس و پژوهشگر در حوزه خلیج فارس در کنار سفیر تایلند نشان می‌دهد که آنها تمام هم و غم خود را برای جذب گردشگران ایرانی به کار گرفته ‌اند. ایرج افشار از سوی مدیرکل خاورمیانه نهاد گردشگری به تایلند دعوت شده بود تا تصویر تازه ای از سفرهای گردشگری خانواده از این کشور به ایرانیان نشان دهد که التبه تلاش وافری هم در این زمینه در غرفه تایلند از خود نشان داد.
من برای کشور خودم تلاش می کنم
سریتانگوس روی برنامه ریزی برای بازار ایران تاکید می‌کند تا خبرنگارانی که در نمایشگاه حضور دارند از او بپرسند که آیا تایلند برنامه‌ای برای حضور توریست‌های تایلندی در ایران دارد که باعث تعجب سریتانگوس می‌شود. البته خبرنگاران حق دارند چنین سوالی از او بپرسند. مسئولان سازمان میراث فرهنگی بارها اعلام کرده‌اند که برنامه تبادل با کشورهای مسلمان و دوست داریم، به این معنی که در صورتی گردشگر به کشورهای دیگر می فرستیم که گردشگرانشان را راهی کشور ایران کنند.
اما به گفته سفیر تایلند برای تبادل گردشگر نیاز به برگزاری برنامه های چون برپایی نمایشگاه در کشورهای مختلف است. همانطور که دولت تایلند با پرداخت ۶۵ میلیون تومان، فرصتی برای شرکت های خصوصی تایلند در ششمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و هتلداری برای معرفی تایلند و شناساندن فرهنگ، جاذبه های گردشگری، صنایع‌دستی و آداب و رسوم مردم خود به ایرانیان ایجاد کرد.
یکی از مهمترین کارهای که آنها کرده بودند تهیه پروشور و مجلاتی به زبان فارسی برای معرفی داشته های این کشور است. در غرفه این کشور هیچ یک از بروشور به زبان تایلندی نبود.
آنها با لبخندی که امروزه به یکی از شناسه‌های تایلندی ها تبدیل شده است، غذایی با میگو درست کرده و به بازدیدگنندگان تعارف می‌کردند و هر بار هم تاکید می کردند که این غذای حلال است. همانطور که یکی از مسافرانی که به آنجا سفر کرده بود، می‌گفت در هواپیما هم از مسافران می پرسیدند که مسلمان هستند یا خیر و غذای حلال به آنها تعارف کردند. برای همین است هم است که وقتی خبرنگاران سریتانگوس را دوره می کنند و می‌گویند که آیا توریست تایلندی هم به ایران می آورید ، می گوید: «به زور نمی شود کسی را به سفر برد. سفر یک تفریح و انتخاب است و کشور شما هم باید به معرفی خودش در کشورهای دیگر بپردازد.»
سفیر تایلند در نهایت می گوید:« وظیفه من به عنوان سفیر تایلند این است که درخصوص فرهنگ و مردم خود تبلیغ کنم. این وظیفه درخصوص معرفی ایران نیز بر عهده مسئولان گردشگری و رسانه های ایران است. در این میان تایلندی های بسیاری زیادی هستند که علاقه دارند به ایران سفر کنند ولی باید شناخت ها حاصل شود.»
یک ایرانی، وزیر دولت تایلند
بزرگترین تصویر غرفه تایلندی‌ها، تصویری از «شیخ احمد قمی» است. سورانات دوستی ایران و تایلند را ۴۰۰ ساله می‌داند و شیخ احمد قمی را یکی از محبوب‌ترین چهره‌های ایرانی در تایلند می‌داند. چهره‌ای که در این کشور به وزارت رسیده و در اتاق بازرگانی تایلند نامی آشنا به شمار می رود.
همین مسائل هم سریتانگوس به این اعتقاد می رساند که حضور شیخ احمد قمی و رابطه و نزدیکی فرهنگ های ایران و تایلند، علاقه دوطرفه زیادی برای توسعه و تبادل گردشگر بین دو کشور را به وجود اورده است. علاقه دو طرفه ای که البته تا به امروز تنها از سوی تایلند جدی گرفته شده است. آنها حساسیت ایرانی‌ها را هم خوب می‌شناسند. برای همین هم هست که برنامه را به سمت سفرهای خانوادگی برده‌اند.
به گفته «چالرماسک سورانات» با توجه به آنکه کشور تایلند جز کشورهای AEC است و در کنار مالزی و اندونزی قرار می گیرد، دولت و نهاد گردشگری تایلند تمهیدات زیادی برای جذب گردشگر مسلمان درنظر گرفته از آن جمله می توان به امکانات بسیار زیادی از جمله رستوران های حلال، هتلهایی که امکانات مورد نیاز مسلمانان را ارائه می دهند. البته آنها فقط چشم به گردشگران ایرانی ندارند. بلکه می خواهند مسیرهای جدیدی برای مسلمان خاورمیانه تعریف کنند. مسیرکه از فرودگاه Suvarnabhumi بانکوک شروع می شود که به عنوان فرودگاه نمونه دنیا از لحاظ تجهیز امکانات گردشگری برای گردشگران مسلمان شناخته شده است.
به گفته او این فرودگاه با ارائه امکانات ویژه به مسلمانان توانسته به چنین جایگاهی دست یابد چراکه به لحاظ رستورانهایی که غذای حلال ارائه می دهند همچنین تعداد نمازخانه ها آنرا در صدر فرودگاه ها قرار دارد.
خبرنگاران حاضر در نمایشگاه آنقدر روی این سوال که چرا با وجود زندگی مسلمان در کشور تایلند و داشتن سه هزار مسجد در این کشور، تصور دیگری در اذهان ایرانیان از تایلند در ایران وجود دارد، می گوید: «برای آنکه بتوانیم چنین تصویر بوجود آمده در ذهن گردشگران مسلمان را تغییر دهیم حضور در چنین نمایشگاه هایی و نشان دادن صنایع دستی و حرکت های فرهنگی تایلند می تواند کمک شایانی به ما کند. کشور ما سعی دارد دید و شناخت مردم را درخصوص تایلند تغییر دهد.»
یک سوال در جستجوی پاسخ
سوال اینجاست وقتی تایلند تمام تلاش خود را می‌کند تا انگاره های ذهنی کشورهای دیگر را پاک کند، چرا ایران هیچ تلاشی برای معرفی در کشورهای دیگر نمی کند. آیا یکی از دلایل اینکه بخشی از کشورها، ایران را کشور ناامنی می داند و کشورهای دوست چون تایلند ایران را نمی شناسند از دست دادن همین فرصت هاست نیست. چطور تایلند می تواند با برگزاری یک نمایشگاه ۵۰ هزار گردشگر را بیشتر از سال قبل از ایران به سمت خود بخواند اما مردم تایلند به رغم علاقه به ایرانیان، هنوز ایران را نمی شناسند؟
چندی پیش کمیته مشترکی بین ایران و تایلند تشکیل شد که وظیفه تبلیغات و اطلاع رسانی از طرف دولت ها را مشخص می کرد. اما این کمیته تاکنون کاری از پیش نبرده است. فعال شدن این کمیته نیز به ابراز تمایل هر دو طرف ایرانی و تایلندی بستگی دارد. تایلندی‌ها که آمادگی خود را این نمایشگاه اعلام کردند مانده است طرف ایرانی!
سفیر تایلند نیز با فعال نبودن این کمیته مشترک موافقت کرد و گفت: «وظیفه من به عنوان سفیر تایلند این است که درخصوص فرهنگ و مردم خود تبلیغ کنم. این وظیفه درخصوص معرفی ایران نیز بر عهده مسئولان گردشگری و رسانه های ایران است. در این میان تایلندی های بسیاری زیادی هستند که علاقه دارند به ایران سفر کنند ولی باید شناخت ها حاصل شود.»
سریتانگوس تاکید کرد: «دولت تایلند موافق است تا با کمک رسانه، تصویر سازی خوبی نسبت به گردشگری ایران انجام دهد و همان گونه که تایلند در صدد جذب گردشگر ایرانی است ایرانی ها نیز در صدد جذب گردشگر تایلندی برآیند. تایلند حدود ۹ میلیون نفر جمعیت مسلمان دارد ولی با توجه به آنکه برنامه های فرهنگی ایران در تایلند کامل و برنامه ریزی شده نیست تاکنون نتوانستیم به نتایج دلخواه دست یابیم.»
در این میان سفیر تایلند درحالی که سعی در عدم ارائه پاسخی صریح و روشن به سئوالی مبنی بر شناخت مردم تایلند نسبت به ایران داشت گفت: «فکر کنم بهترین جواب آن باشد که اهالی رسانه های ایران سفری به تایلند داشته باشند و از نزدیک ببینید که مردم تایلند تا چه اندازه نسبت به مردم ایران شناخت دارند.»
کد مطلب: 22481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *