۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۶

وعده مشروط ترکیه برای جمع‌آوری پاتریوت

رییس مجلس ترکیه وعده جمع‌آوری سامانه موشکی پاتریوت‌ را به همتای ایرانی‌اش داد؛ البته مشروط.
انتخاب:شرط ترک‌ها برای جمهوری اسلامی ایران همان شرط سابق است؛ ایفای نقش سازنده در پایان‌دادن به بحران سوریه.
همین شرط در دیدار علی لاریجانی، رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران با جمال چیچک، همتای ترک‌اش، در حاشیه مجمع مجالس عضو کشورهای اکو تکرار شد.
جمهوری اسلامی ایران بارها نارضایتی خود را از استقرار سامانه موشکی پاتریوت در مرزهای مشترک ترکیه و سوریه اعلام کرده است؛ سامانه‌ای که با شدت‌گرفتن بحران سوریه با درخواست رسمی ترکیه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منظور افزایش توان دفاع هوایی ترکیه برای محافظت از شهروندان و قلمرو خود در خاک این کشور مستقر شد.
موشک پاتریوت نوعی موشک زمین به هواست که از قابلیت رهگیری و انهدام موشک‌های زمین به زمین برخوردار است. این سامانه از توان بالای رهگیری موشک‌های بالستیکی، کروز و هواپیماهای پیشرفته در تمامی شرایط آب‌و‌هوایی و در هر ارتفاعی برخوردار است. ترکیه و سوریه نزدیک به ۹۰۰‌کیلومتر مرز مشترک دارند و ترکیه هم‌اکنون میزبان بخش چشمگیری از پناهجویانی است که از خشونت‌های سوریه گریخته‌اند.
در ماه‌های گذشته در چندین نوبت، خمپاره‌های پرتابی از سمت سوریه به نقاطی در داخل خاک ترکیه اصابت کرد و دوطرف به تبادل آتش پرداختند.
بر همین اساس ترکیه اعلام کرده که از ناتو خواسته است تا برای محافظت از مرزهایش با سوریه در این محدوده موشک‌های پاتریوت نصب کند. با این حال از زمان طرح درخواست ترکیه برای استقرار این سامانه موشکی، کشورهای روسیه، سوریه و جمهوری اسلامی هم‌صدا نسبت به استقرار این سامانه موشکی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه انتقاد کردند؛ البته جمهوری اسلامی ایران بیشتر. در همین حال وزیر دفاع ایران در واکنش به توافق ترکیه و ناتو اعلام کرده بود که کشورهای غربی همواره به دنبال منافع خود بوده‌اند. او اضافه کرده بود: «ما با حضور کشورهای غربی در تعاملات منطقه‌ای مخالفیم.»
وزیر دفاع ایران تاکید کرده بود: «حضور نیروهای بیگانه غربی در کشورهای اسلامی همواره با ایجاد مشکلات و اختلاف بین کشورهای اسلامی همراه بوده است.» پیش از آن نیز، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، و علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، به توافق ترکیه و ناتو برای نصب موشک‌های پاتریوت در مرز با سوریه واکنش نشان داده بودند. رامین مهمانپرست گفته بود که استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه، «نه‌تنها به حل مسئله سوریه کمکی نمی‌کند، بلکه موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر‌شدن اوضاع نیز می‌شود.»
علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، هم چندی پیش در سفر به ترکیه نارضایتی خود را از استقرار موشک‌های زمین به هوای ناتو در مرز ترکیه و سوریه ابراز کرده بود. او نارضایتی خود را بار دیگر در جریان سفر به پاکستان در حاشیه مجمع مجالس عضو کشورهای اکو در دیدار با همتای ترک خود تکرار کرد. لاریجانی مسئله مهم دیگر را استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه دانست و با ابراز ناخرسندی از این موضوع تصریح کرد: براساس تجربه‌ای که با غربی‌ها داریم، آن‌ها به سادگی این موضوع را رها نمی‌کنند.
رییس مجلس کشورمان با بیان این‌که مشکلات منطقه‌ای، کل کشورهای منطقه‌ را در‌بر‌می‌گیرد، اظهار داشت: کشورهای بزرگ به منطقه می‌آیند و دیگران را به جان هم می‌اندازند و بحران درست می‌کنند و می‌روند. لاریجانی با بیان این‌که آن‌ها اختلافات بین کشورها و مردم مسلمان را عمیق می‌کنند، تصریح کرد: ما چون ترکیه را دوست و برادر خود می‌دانیم معتقدیم که بیشتر باید با همدیگر درباره مسائل منطقه گفت‌وگو کنیم. وی تاکید کرد: ‌ما دوست شما هستیم و در قضیه سوریه باید به گونه‌ای عمل کنیم که مانع کشتار مسلمانان شویم. رییس مجلس گفت: اصلاحات سیاسی در سوریه را قبول داریم، اما دموکراسی نباید با سرنیزه و سلاح باشد. جمال چیچک، رییس مجلس ترکیه، نیز در پاسخ به همتای ایرانی‌اش درباره استقرار موشک‌های پاتریوت در کشورش توضیح داد: ترکیه جزو پیمان ناتو است و ما هم ناخواسته وارد این پیمان شدیم، اما پاتریوت‌ها برای رفع احتیاجات ترکیه مستقر  شده اند.
کد مطلب: 22757
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *