۰
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۱
راسموسن:

پاتریوت برای اهداف دفاعی است

دبیرکل ناتو ادعا کرد استقرار سامانه موشکی پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه صرفاً با مقاصد دفاعی صورت می‌گیرد
شبکه خبری راشاتودی خبر داد وزرای خارجه ناتو به درخواست آنکارا برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت در مرز این کشور با سوریه رأی مثبت داده‌اند، ضمن اینکه همه اعضای این ائتلاف از گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند سوریه قصد دارد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.
مقامات ۲۸ کشور عضو در ائتلاف ناتو در نشستی در بروکسل ادعا کرده‌اند از سامانه موشکی پاتریوت که ساخت آمریکا است تنها برای مقاصد دفاعی استفاده خواهد شد.
این در حالی است که دبیر کل حزب چپ دموکرات ترکیه، ادعای دفاعی بودن این موشک‌ها را رد کرده و استقرار این سامانه را خلاف منافع ملّی آنکارا دانسته است.
از موشک‌های پاتریوت برای رهگیری موشک‌ها و هواپیماها استفاده می‌شود.
«آندرس فوگ راسموسن»، دبیر کل ائتلاف ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مواضع ناتو روشن است. استقرار این سامانه تنها به قصد حفاظت از ترکیه خواهد بود. ماهیّت این سامانه کاملاً دفاعی است و به هیچ عنوان از منطقه پرواز ممنوع یا انجام عملیات تهاجمی حمایت نخواهد کرد.»
این بیانیه می‌افزاید استقرار سامانه موشکی پاتریوت به عنوان یک عامل بازدارنده موثر عمل خواهد کرد و تنش‌‌ها در مرزهای ترکیه با سوریه را از بین خواهد برد.
از سوی دیگر ناظران می‌گویند استقرار این موشک‌ها در خاک ترکیه عملیات نیروی هوایی ترکیه علیه جدایی‌طلبان پ‌ک‌ک را با اختلال مواجه خواهد کرد.
منابع نظامی ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند برای راه‌اندازی این سامانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیروی نظامی به این کشور اعزام خواهند شد.
کد مطلب: 15648
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *