۰
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۴

جزئیات طرح جدید سازمان ملل برای بحران سوریه

روزنامه الشرق الاوسط از طرح جدید سازمان ملل برای حل بحران سوریه خبر داد که بر اساس آن یک مجلس سنا با عضویت ۱۴۰ نماینده به رهبری فاروق الشرع برای نظارت بر فرایند انتقال قدرت شکل خواهد گرفت.
به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که طرح جدید صلح برای پایان دادن به بحران ۲۲ ماه سوریه در مراحل نهایی خود در سازمان ملل است.
بنابر این گزارش از مهمترین بخش‌های این طرح، ایجاد یک مجلس سنا برای نظارت بر انتقال قدرت در سوریه است.
روزنامه الشرق که وابسته به عربستان سعودی است مدعی شده است که یک نسخه از این طرح که پیش نویس آن با نظارت سازمان ملل تهیه شده را به دست آورده است.
این روزنامه افزوده است که تعدادی از اعضای اپوزیسیون که هم‌اکنون در داخل سوریه فعالیت دارند، در پیش نویس این طرح مشارکت داشته‌اند.
در این طرح هیچ اشاره‌ای به نقش و سرنوشت بشار اسد نشده است.
الشرق‌الاوسط نوشته است، در این طرح ایجاد یک مجلس سنا با ۱۴۰ عضو پیش‌بینی شده است که هدایت فرایند گفتگو بین حکومت و مخالفان را در طول دروه انتقالی به عهده خواهد گرفت.
این روزنامه چاپ لندن در ادامه آورده است که مجلس سنا هسته جمهوری دوم سوریه را تشکیل خواهد داد.
۱۰۲ تن از نمایندگان این سنا با نظارت مستقیم سازمان ملل انتخاب خواهند شد و باقی مانده نیز توسط حکومت، مخالفان و نهادهای مذهبی انتخاب خواهند شد.
همچنین بر اساس این طرح فاروق الشرع معاون بشار اسد ریاست این سنا را به عهده خواهد گرفت.
بر اساس گزارش این روزنامه یک ماه بعد از تصویب این طرح، آتش بس فوری اعلام شده و ارتش نیروهای خود را از شهرها خارج خواهد کرد.
در نهایت بعد از تاسیس سنای پیشنهادی، یک کمیته شکل خواهد گرفت تا زمینه را برای برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل آماده کند.
کد مطلب: 22945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *