۰
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۴۲

مصباح:ترویج ملی گرایی حاصلی جز جنگ ندارد

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ایرانی بودنی که منسوب به اهل بیت(ع) باشد افتخار و ارزش و عزت‌مندی را به ارمغان می‌آورد.
به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم سخنرانی کرد و با اشاره به مراتب عزت در وجود آدمی اظهار کرد: عزت مطلق از آن کسی است که قدرت مطلق داشته باشد؛ گاهی برخی افراد در خود احساس عزت می‌کنند و برخی اوقات نیز دیگران یک فرد را عزیز می شمارند. این عزت صرفاً مسأله‌ای فردی نیست و ممکن است گروهی در نزد جامعه عزیز باشند که مثال بارز آن تیم‌های ورزشی هستند.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در میان یک ملت هم عزت‌مندی وجود دارد گفت: پیشرفت‌های دانشمندان ایرانی طی سال‌های اخیر موجب خوشحالی همه مردم می‌شود و این هم یک نوع عزت‌مندی ملی است. عزت ملی ارزشی مطلق محسوب نمی‌شود بلکه به عنوان هدفی میانی است؛ اگر ناسیونالیسم و ملی‌گرایی ترویج شوند در نهایت حاصلی جز جنگ و نزاع نخواهند داشت.
او کمال را هدف نهایی بشر دانست و افزود: این تکامل از راه دستیابی انسان به حکمت الهی حاصل می‌شود؛ امروز شاهد هستیم که بسیاری از مظاهر فرهنگ غربی در جامعه ما وجود دارند و این مسأله حتی در سخنرانی‌ها و مقالات منتشر شده هم دیده می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از منظر اسلام آزادی، ارزشی مطلق ندارد عنوان داشت: با این حال اگر کسی در نقد آزادی غربی سخنی بگوید او را مرتجع و خشونت‌طلب می‌نامند؛ حقیقت این است که آزادی دارای مفاهیم مختلفی است، آزادی از قید هوس‌ها، آزادگی، آزادی تکوینی و بی بند و باری نمونه‌هایی از معانی گوناگون آزادی هستند.
او ادامه داد: دین اسلام هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد که برای حفظ عزت ملی هر کاری صورت گیرد اما باید توجه داشت عزت ملی، ایرانیت و عربیت گاهی اوقات می‌تواند دستاویزی برای رسیدن به ارزش‌های متعالی باشند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به امتیازات ایرانیان در طول تاریخ و پیروی آن‌ها از مکتب اهل بیت(ع) گفت: ایران کشور ائمه اطهار(ع) است و امروز نباید به آتش‌پرستی پدران خود افتخار کنیم، ایرانی که منسوب به اهل بیت باشد دارای افتخار است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه منطق حقوق بشر فعلی که بر مبنای کرامت ذاتی انسان بنا شده صحیح نیست خاطرنشان کرد: نباید چشم بسته مفاهیمی چون آزادی، دموکراسی و کرامت ذاتی انسان‌ها را بپذیریم.
او بیان داشت: زمانی که بتوان از عزت ملی در راستای تبیین حقایق بهره برد آنگاه این عزت دارای ارزش خواهد بود؛ ایرانیان به این دلیل که پیرو مکتب اهل بیتند دارای عزت ملی هستند.
آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر تفاوت میان اصل و فرع و هدف و وسیله در رسیدن به کمال انسانی تصریح کرد: هدف وسیله را توجیه نمی‌کند در حالی که بسیاری از سردمداران این سیاست ماکیاولی را به صورت آشکار یا پنهان دنبال می‌کنند.
کد مطلب: 23035
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *