۰
سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۵

کره‌شمالی خواستار پیوستن به کلوپ هسته‌ای است

یک کارشناس روسی اعلام کرد که اگر پیونگ یانگ دست به یک آزمایش هسته‌یی دیگر بزند نشان می‌دهد که این کشور به دنبال دریافت جایگاه هسته‌یی و پیوستن به کلوپ کشورهای هسته‌یی برای حفظ امنیتش است.
یایسنا: الکساندر ژبین، رییس مرکز مطالعات کره در موسسه آکادمی علوم روسیه گفت که هدف نهایی پیونگ یانگ اعمال فشار به آمریکا و دیگر کشورها برای دریافت یک جایگاه هسته‌یی مشابه جایگاه هند است که "برنامه هسته‌یی نظامی هند را از کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) مستثنی قرار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری آر‌تی، این کارشناس روسی افزود که واشنگتن در سال ۲۰۰۶ آمادگی‌اش را برای همکاری در بخش غیرنظامی برنامه هسته‌یی هند اعلام کرد، با وجود این که هند که اولین آزمایشش را در ماه مه سال ۱۹۷۴ انجام داد معاهده ان‌.پی‌.تی را امضا نکرده است.
ژبین گفت که پیونگ یانگ خواستار رفتاری مشابه رفتار کشورهای بین‌المللی با هند است، زیرا هند مانند کره‌شمالی به طور رسمی به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌یی به رسمیت شناخته نشده است، ولی برخلاف کره‌شمالی توانایی خرید راکتور، سوخت و فن‌آوری‌ هسته‌یی را از بازار بین‌المللی دارد.
وی گفت:‌ کره‌شمالی در تلاش است واشنگتن و سایر کشورها را مجبور کند که موقعیت مشابهی را برای کره‌شمالی به رسمیت بشناسند.
ژبین گفت که اگر چه دولت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی می‌داند که مذاکرات با واشنگتن یک چشم‌انداز بسیار دور است، پیونگ یانگ خطر مشکلات اقتصادی کوتاه مدت و انزوای بین‌المللی بیش‌تر را با امید به دست آوردن مزایای درازمدت به جان خریده است.
این کارشناس روسی تاکید کرد:‌ توافق باراک اوباما (رییس‌جمهور آمریکا) برای برگزاری مذاکرات مستقیم با کره‌شمالی به ویژه در مبنای مساوات دو جانبه می‌تواند نوعی تصمیم تلقی شود و واضح است که وی در مرحله کنونی حاضر به انجام این کار نخواهد شد.
کره‌شمالی هفته گذشته با انجام سومین آزمایش هسته‌یی زیرزمینی‌اش کشورهای جهان را شوکه کرد. یک مرکز زمین‌شناسی در آمریکا قدرت زمین‌لرزه حاصل از این انفجار هسته‌یی را ۵.۱ ریشتر اعلام کرد که نسبت به دو آزمایش قبلی کره‌شمالی در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ قدرت بیش‌تری دارد. در این میان رسانه‌های کره‌جنوبی گزارش دادند که کره‌شمالی که ظاهرا نسبت به محکومیت جدیدترین آزمایش هسته‌یی‌اش توسط کشورهای بین‌المللی بی‌اعتنا است، مقدمه چینی برای یک آزمایش هسته‌یی دیگر را آغاز کرده است.
ژبین با بیان این که پیونگ یانگ باور دارد که این رفتارش می‌تواند در نهایت به عادی‌سازی روابط بیانجامد گفت: درباره تداوم تاکتیک‌ها برای مجبور کردن آمریکا به آغاز مذاکرات، این مساله شدیدا به موضع سایر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به اقدامات اخیر کره‌شمالی بستگی دارد. اگر موضع روسیه و چین که معتقدند واکنش‌ها نباید اوضاع را خراب‌تر کند ادامه یابد، آمریکایی‌ها ممکن است نتوانند تحریم‌هایی را که روی آن حساب می‌کنند قانونی کنند.
این کارشناس روسی افزود که در چنین شرایطی تاکتیک‌های کره‌شمالی موفق خواهد بود.
کد مطلب: 23520
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *