۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۴

روادید مصر برای ایران لغو نمی‌شود

وزیر جهانگردی مصر اعلام کرد: تشریفات حقوقی پیچیده‌ای برای لغو روادید مصر وجود دارد و اگر برای ایرانی‌ها بخواهیم روادید را لغو کنیم، سایر کشورها هم این تقاضا را خواهند داشت. به هر حال، کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد ارائه‌ی تسهیلاتی برای صدور و اعطای روادید است.
ایسنا: به‌دنبال امضای تفاهم‌نامه‌ی گردشگری بین ایران و مصر، وزیر جهانگردی مصر و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نشستی خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به پرسش‌ها درباره‌ی لغو روادید مصر برای اتباع ایرانی، هدف‌گذاری ایران برای جذب گردشگران مصری و تغییر قوانین گردشگری پاسخ گفتند.
هشام زعزوع - وزیر جهانگردی مصر - در این نشست درباره‌ی تمهیدات مصر برای لغو کامل روادید اتباع ایرانی با توجه به اقدام یک‌طرفه‌ی ایران برای لغو روادید اتباع مصری، اظهار کرد: ما براساس قوانین و مقررات در مصر، برای اتباع کشورهای دیگر روادید صادر می‌کنیم. این‌گونه نیست که برای بعضی لازم باشد یا نباشد، اما می‌توان تسهیلاتی در صدور روادید داد.
او با تشکر از ایران برای لغو روادید یک‌طرفه گفت: فکر می‌کنم در مصر تشریفات پیچیده‌ای درباره‌ی لغو روادید باشد و همچنین اگر بخواهیم برای ایران لغو کنیم، باید این کار را برای سایر کشورها هم انجام دهیم.
در ادامه، عماره - رییس دفتر حافظ منافع مصر در ایران - یادآوری کرد: ما تسهیلاتی را در زمینه‌ی روادید برای فعال‌سازی حرکت‌های گردشگری ارائه خواهیم کرد، این جزو تفاهم‌های قبلی نبود و اکنون اتفاق‌ تازه‌ای است.
وی اضافه کرد: با اهتمام فراوان در سفر سیاسی محمود احمدی‌نژاد برای لغو روادید برای برخی اقشار، موضوعاتی مطرح شد که هنوز تأکیدی برای اجرای این تصمیم به‌دست ما نرسیده است، ولی اطلاع داریم این اعلام‌ها متعاقبا به مرحله‌ی اجرا می‌رسد.
در ادامه، سوالی درباره‌ی برقراری پرواز تهران - قاهره با امضای تفاهم‌نامه‌ی بخش خصوصی ایران و مصر پرسیده شد که وزیر جهانگردی مصر پاسخ داد: آنچه مورد توافق قرار گرفته، گسترش مناسبات گردشگری میان دو کشور است. در مرحله‌ی نخست شاهد پرواز چارتر و نه به‌شکل منظم خواهیم بود تا بتوان برنامه‌ی پروازها را براساس برنامه‌ی گردشگری تنظیم کرد.
او گفت: موضوع برقراری پروازهای منظم جزو کارها و مسئولیت‌های وزارت گردشگری نیست و سازمان هواپیمایی مصر عهده‌دار این مسئولیت است. آنچه به ما مربوط می‌شود توسعه‌ی حرکت گردشگری بین دو کشور است که این از طریق برقراری پروازهای مستقیم به نتیجه‌ خواهد رسید.
زعزوع همچنین درباره‌ی اهمیت بازار گردشگری ایران برای مصر توضیح داد: مطالعاتی را انجام داده و به این نتیجه‌ رسیده‌ایم که حدود ۱.۵ میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند و برای ما معلوم شد که ایرانی‌ها به سفرهای خارجی توجه دارند. با توجه به این‌که مصر دارای تأسیسات زیربنایی متعدد است، فکر کردیم زمان جذب گردشگران ایرانی رسیده است و با این کار می‌توانیم حمایتی از صنعت گردشگری مصر که ۱۲ درصد از درآمد تولید ناخالص ملی این کشور را دربرمی‌گیرد داشته باشیم.
وزیر جهانگردی مصر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قوانین گردشگری این کشور پس از تغییر حکومت مصر عوض خواهد شد تا با شریعت انطباق یابد؟ گفت: این سوال برای وزیر نباید مطرح شود، پاسخ آن در گفت‌وگوی دیگری باید باشد. آنچه به من مربوط می‌شود پرونده‌ی گردشگری است. همان‌طور که استحضار دارید ساز و کارهای بین‌المللی در این صنعت حاکم است. در مصر ۲۰۰ میلیارد پوند مصری در صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری شده ایت و ما به فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف احترام می‌گذاریم.
او تأکید کرد: قوانین حاکم بر گردشگری مصر، استوار است و قابل تغییر نیست.
ملک‌زاده در ادامه‌ی این نشست درباره‌ی محاسباتی که برای جذب مصری‌ها انجام شده است، اظهار کرد: ۳۴ سال ارتباط گردشگری بین دو کشور قطع بود، امروز اولین استارت آن زده و اولین سفر رسمی یک مقام مصری به ایران انجام شد. باید اجازه داد این روند پیش رود.
زعزوع در این میان گفت: باید حداکثر صداقت را داشته باشیم. پیش‌بینی‌هایی که درباره‌ی حرکت گردشگری ایران و مصر می‌شود این است که فکر نمی‌کنیم در آینده‌ای نزدیک شاهد عزیمت تعداد فراوانی از مصری‌ها به ایران باشیم، چون میانگین درآمد مصری‌ها پایین است و به اندازه‌ی ایرانی‌ها نیست و این حرکت بین‌المللی مبتنی بر درآمد کشورهاست. برای مثال، کل تعداد مصری‌هایی که سال ۲۰۱۰ برای گردشگری و حضور در همایش‌ها و نمایشگاه ها از این کشور خارج شدند کمتر از ۱۰۰هزار نفر بود که البته این جمعیت شامل درمان نمی‌شود.
وزیر جهانگردی مصر تأکید کرد: مصر، کشور پذیرنده است نه فرستنده‌ی گردشگر.
ملک‌زاده در ادامه‌ی این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به این تفاهم‌نامه و جمعیت زیاد شیعیان در مصر، روی چه جامعه‌ای از این کشور هدف‌گذاری کرده است؟ گفت: این یک شروع جدید برای تاریخ دو ملت است. این تفاهم‌نامه باید بتواند این شروع را تقویت کند. آشنایی و توسعه در حوزه‌ی گردشگری منوط به این است که آثار تاریخی دو کشور را خوب بشناسیم. این شناخت از طرف مصری‌ها درباره‌ی جاذبه‌های ایران بسیار کم است و این صورت‌جلسه امضا شد تا با سفر توراپراتورها و خبرنگاران، آشنایی بیشتری حاصل شود.
او همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی سرنوشت بقایای سربازان هخامنشی که چند سال پیش گفته شد در صحرای مصر پیدا شدند و همچنین اعلام کردند که قرار است آن منطقه کاوش شود و حتا درباره‌ی دعوت از گروهی ایرانی سخن به میان آمد، اظهار کرد: در این‌باره حوزه‌ی میراث فرهنگی بررسی بیشتری خواهد کرد تا پاسخ سوال به نتیجه‌ برسد.
کد مطلب: 24332
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *