۰
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۱۲

تحریم ها تاثیری بر توان هسته ای ایران نگذاشته است

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سالانه خود اعلام کرد تحریم های اقتصادی هیچ تاثیری بر توان هسته ای ایران نگذاشته است
به گزارش تسنیم به نقل از المانیتور، جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارشی خطاب به سنای این کشور مدعی شد آمریکا معتقد است که ایران توان فنی را برای ساخت تسلیحات اتمی دارد اما نمی داند که آیا این کشور تصمیم به این کار خواهد گرفت یا خیر و این مساله در نهایت در گرو اراده سیاسی ایران است.
در این گزارش با عنوان ارزیابی سالیانه تهدیدات جهانی که جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا آن را در اختیار کمیته اطلاعاتی سنا قرار داد، آمده است: ما نمی دانیم آیا ایران در نهایت تصمیم به ساخت تسلیحات اتمی خواهد گرفت یا خیر.
در این گزارش همچنین آمده است تهران دانش فنی خود را در چندین حوزه از جمله غنی سازی اورانیوم، راکتورهای اتمی و موشک های بالستیک گسترش داده است و از طریق آنها می تواند، اگر بخواهد اقدام به ساخت موشک های حامل تسلیحات اتمی کند. در این میان مساله اساسی اراده سیاسی این کشور برای این کار است.
کلاپر در نشست سنا گفت: هرچند تحریم ها بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است اما هنوز ظاهرا رهبران ایران را وادار به تغییر مسیر خود در قبال برنامه هسته ای خود نکرده است.
وی با این ادعا که تحریم ها تاثیری عمیقی بر اقتصاد ایران گذاشته اند، افزود، در این میان ظاهرا تحریم ها هیچ تغییری در تصمیم مقام های ایران و رویکرد این کشور در قبال برنامه هسته ای نداشته است.
در این گزارش سالانه آمده است که ایران در طول سال گذشته آنقدر پیشرفت کرده است که بتواند با اورانیوم موجود در تاسیسات و زرادخانه هسته ای خود دست به ساخت تسلیحات اتمی بزند.
کلاپر گفت: ارزیابی ما این است که ایران نمی تواند بدون اینکه کسی متوجه شود این مواد خود را در مسیر نظامی استفاده کند.
در این گزارش همچنین بدون ارائه هیچ شواهدی ایران به تلاش برای استفاده از فرصت های تروریستی متهم شده و آمده است: ارزیابی ما این است که ایران همچنان ترجیح می دهد از رویارویی مستقیم با آمریکا حذر کند زیرا اولویت اصلی ایران حفظ حکومت است.
جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود با اشاره به انفجار سال گذشته بلغارستان که منجر به مرگ ۵ اسرائیل شد، افزوده است: فعالیت تروریستی خارجی حزب الله متمرکز بر اسرائیل است. ما همچنان این گروه را یک گروه با اهداف ضدآمریکایی می دانیم که نمی خواهد بیرون از محدوده خاورمیانه مستقیما با آمریکا درگیر شود.
کد مطلب: 25650
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *