۱
۰
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۵۳

احمدی‌نژاد:در برخی کشورها جریمه‌ها ۲۰ برابر ایران است

رئیس‌جمهور با اشاره به گردش مالی ۶ میلیاردی شرکت‌های بیمه در حوزه رانندگی تأکید کرد: اگر بیمه‌ها ۲ هزار میلیارد در حوزه کنترل ترافیک سرمایه‌گذاری کنند، خسارت‌ها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد.
به گزارش فارس محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی سفر به خیر که از شبکه سوم سیما پخش شد، تصادف را محصول یک غفلت کوچک دانست.
وی تصریح کرد: در زندگی سقوط با غفلت‌های کوچک آغاز می‌شود اما برخی اوقات انسان‌ها فرصت جبران خطاها را دارند ولی در حادثه رانندگی ممکن است این فرصت دیگر پیش نیاید.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص کیفیت خودروها و ایمنی در کشور اظهار داشت: موضوع کیفیت خودروها و ایمنی را نباید صفر و صد ببینیم اما روند رو به رشدی را طی می‌کنیم.
احمدی‌نژاد افزود: البته نسبت به وضع موجود راضی نیستم و به عنوان یک مسئول نباید قبل از رسیدن به نقطه مطلوب رضایت داشته باشم.
وی ادامه داد: بهترین شرایط، شرایطی است که مردم دارای خودرویی ایمن و برخوردار از تجهیزات باشند و حادثه رانندگی رخ ندهد.
رئیس جمهور گفت: با وجود شرایط فعلی و مضایقی که داریم به نظرم کارها و سرعت پیشرفت در عرصه بهبود استانداردها خوب است که امیدوارم با سرعت به مرزهای موجود در دنیا برسیم اما از سوی دیگر باید تغییر رفتار و فرهنگ‌سازی را جدی بیگریم.
احمدی‌نژاد گفت: تغییر رفتار کار خیلی سختی است و در کشورهای دیگر گاهی یک فرهنگ با دشواری و فشار بسیار سنگین نهادینه می‌شود و ما می‌بینیم که جریمه‌ها در برخی کشورها ۲۰ برابر کشور ماست.
وی تصریح کرد: در کشورهای دیگر محرومیت‌های سنگینی برای رانندگان متخلف در نظر گرفته می‌شود اما مردم ما فرهنگ‌پذیر و صمیمی هستند و در برنامه‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری برنامه که از او پرسید آیا تاکنون موتور داشته و یا موتور سوار شده است، اظهار داشت: من در سال‌های دور موتورسوار می‌شدم و سال‌های ۵۵ و ۵۶ نیز موتور داشتم.
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا دارای گواهینامه موتور بوده است، اظهار داشت: بله؛ گواهینامه داشتم اما موتور را در سال ۵۹ برای تأمین هزینه ازدواجم فروختم.
مجری برنامه سفر به خیر از رئیس جمهور سؤال کرد که اگر با عنوان یک مأمور راهنمایی و رانندگی در مسیر پرتردد با رانندگان پرخطر برخورد ‌کند چه رفتاری خواهد داشت؟ و او پاسخ داد:‌ البته من مهربانم و سخت‌گیری نمی‌کنم اما کسی که مسئول صیانت از جان مردم از جمله خود آن راننده است نباید اغماض کند.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: ایمن‌ترین شرایط برای یک جاده زمانی است که خودروها پیوسته پشت‌سر هم حرکت می‌کنند و محدودیت ایجاد می‌شود و شدیدترین تصادفات نیز زمانی اتفاق می‌افتد که رانندگان با سرعت آزاد حرکت می‌کنند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حمل‌ونقل باید حرکت بهینه مدنظر باشد و لذا بهترین حالت زمانی است که رانندگان در جاده‌ها سریع و ایمن رانندگی می‌کنند.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره رانندگی خانم‌ها و آقایان اظهار داشت: از نظر ایمنی خانم‌ها بهتر رانندگی می‌کنند و مجموعاً خانم‌ها از همه جهات در کارها دقیق‌ترند که خدا مسئولیت‌های مهمی برعهده آنها قرار داده است.
احمدی‌نژاد در عین حال گفت: در رانندگی فقط جسارت حادثه خلق نمی‌کند بلکه احتیاط بیش از حد هم حادثه ایجاد می‌کند و برخی خانم‌ها بیش از حد احتیاط می‌کنند که این باعث بروز مشکلاتی می‌شود.
وی تأکید کرد که براساس آمار مجموعاً به نسبت به خانم‌ها و آقایانی که در کشور رانندگی می‌کنند خانم‌ها حوادث کمتری به وجود می‌آورند.
رئیس جمهور درباره ضرورت‌ها و اهداف ایجاد شورای عالی حمل‌ونقل و ایمنی کشور توضیح داد: سازماندهی اجتماعی یا نظام اداری نمی‌تواند ثابت باشد.
احمدی‌نژاد افزود: ۵۰ سال قبل در کشور ما یک نظام اداری متناسب با نیازها و حوزه وظایف و اختیارات دستگاه‌ها در آن دوران به وجود آمد.
وی تصریح کرد: ناوگان حمل‌ونقل نیز امروز تغییر کرده و حجم جابه‌جایی‌ها در کشور افزایش یافته و امروز روزانه بیش از ۱۴ میلیون سفر در تهران و سالانه قریب ۶۰۰ میلیون نفر سفر در سطح کشور داریم.
رئیس جمهور گفت: در حالی که حمل‌ونقل یک پدیده است، نهادها و سازمان‌های متولی مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل با وظایف و اختیارات مجزا، جدا از هم عمل می‌کنند.
احمدی‌نژاد افزود: کسانی که می‌خواهند حوزه حمل‌ونقل را کنترل کنند باید هماهنگ باشند و شورای عالی حمل‌ونقل می‌خواهد این هماهنگی و هم‌راستایی را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه ریاست شورای مذکور با رئیس جمهور و مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست، تصریح کرد: این شورا برنامه‌های کلان ایمنی را تصویب و برای اجرا توزیع و بر نحوه اجرای صحیح این برنامه‌ها نظارت دارد.
رئیس جمهور گفت: تجربه کمک کرد تا ما در حوزه حمل‌ونقل یک سطح بالاتر بیاییم اما با وجود آنکه در عمل هماهنگی نسبتاً خوبی بین دستگاه‌های مرتبط ایجاد شده ولی اقدامات آنها فصلی است که برای رسیدن به شرایط بهتر باید در طول سال استمرار یابد.
احمدی‌نژاد در خصوص توسعه بیمه رانندگی و ترافیک نیز اظهار داشت: اقتصاد ما دولتی بوده و این به معنای آن است که همه توقعات از دولت است و حتی بیمه‌ها که باید نهاد مستقل و خودکفا باشند، از دولت پول می‌گرفتند.
وی ادامه داد: با وجود فعالیت‌های اقتصادی دستگاه‌های دولتی اما نگاه اقتصادی در بخش‌های اقتصاد دولتی حاکم نبوده است در حالی که ما باید از منابع و ثروت درست استفاده کنیم.
«وقتی سیستم اقتصاد دولتی است، دستگاه‌ها هزینه می‌کنند و برای آنها میزان هزینه مهم نیست اما خوشبختانه به مرور در حال حرکت به سوی اقتصاد مردمی یا نگاه درست اقتصادی به فعالیت‌های اقتصادی هستیم»
رئیس جمهور گفت: اکنون بیمه‌ها از بیمه‌شوندگان پول می‌گیرند و در ازای آن هزینه می‌دهند اما وقتی میزان خسارت بالا برود باید هزینه‌های دریافتی از مردم را بالا ببرند که در این صورت بخشی از مشتریان را از دست می‌دهند و یا آنکه باید خسارت و ضرر بدهند.
احمدی‌نژاد افزود: به نظرم بیمه‌ها باید حوزه نگاه خود را گسترش داده و عوامل تولید خسارت را شناسایی و در ان حوزه سرمایه‌گذاری کنند.
وی توضیح داد: مثلاً باید تلاش و سرمایه‌گذاری کنند که عامل تصادفات که موجب پرداخت خسارت می‌شود کاهش یابد تا در ازای آن سود بیشتری حاصل شود.
رئیس شورای عالی حمل‌ونقل و ایمنی گفت: الآن نظر ۱۰ هزار کیلومتر جاده داریم که ۸۰ درصد تصادفات در آنها رخ می‌دهد که اگر بیمه‌ها سرمایه‌گذاری کنند این جاده‌ها دو طرفه شده و مشخصات هندسی آنها بالا رود، تصادفات کاهش می‌یابد.
احمدی‌نژاد افزود: اگر بیمه‌ها مایل نباشند که این مقدار سرمایه‌گذاری کنند که البته به سود آنها است، می‌توانند در امر کنترل سرمایه‌گذاری داشته باشند و مثلاً با پلیس قرارداد ببندند که به صورت مستمر بر رانندگی در این جاده‌ها نظارت کنند.
وی با بیان اینکه گشت پلیس از کنترل‌های اصلی است، متذکر شد: در ایران معمولاً راننده‌ها وقتی از حضور گشت محسوس یا نامحسوس مطمئن می‌شوند و یا از زمانی که گشت پلیس را می‌بینند تا ۱۵ دقیقه رفتار خود را کنترل می‌کنند.
احمدی‌نژاد تأکید کرد:‌ بیمه‌ها علاوه بر سرمایه‌گذاری در امر زیرساخت‌ها و کنترل ترافیک در حوزه فرهنگ‌سازی نیز می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند که البته امری زمان‌بر است.
رئیس جمهور گفت: در بحث کاهش حوادث در سال اول مصوب کردیم ۱۰۰ میلیارد تومان را بیمه‌ها بپردازند اما این کار برای آنها به دلیل عدم آشنایی با مفاهیم اقتصاد رانندگی و اقتصاد تصادفات، سخت بود.
احمدی‌نژاد افزود: اکنون بیمه‌ها به این موضوع راغب شدند و فکر کنم گردش مالی آنها در حوزه رانندگی بیش از ۶ میلیارد تومان است و من تضمین می‌دهم اگر ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه کنترل پلیس سرمایه‌گذاری کنند، خسارت‌ها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد.
وی در بخش پایانی برنامه در واکنش به ذکر کلمات منتخب مجریان برنامه، به ذکر کلمات مورد نظر خود پرداخت:
قانون: نظم و سلامتی
سفر: نشاط و سرزندگی و تجربه
همسر: همه زیبایی و امید و عشق و در یک کلام همه زندگی
جریمه: تلخ و شیرین که تلخی آن برای دو طرف و شیرینی در نتیجه آن نهفته است
رانندگی: ضرورت و البته نشاط‌آور و لذت‌بخش
جاده: راه؛ رسیدن همه چیز از حرکت در جاده و راه تحقق می‌یابد.
رئیس جمهور در پایان سخنانش اظهار داشت: هر کاری که انسان در زندگی انجام می‌دهد باید در خدمت او و نافع برای او باشد و برای ما نیز اول سلامتی جسم و روح مهم است و در رانندگی باید مراعات کنیم که نتیجه آن به نفع ما باشد.
کد مطلب: 26186
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


در برخی کشورها جریمه‌ها ۲۰ برابر ایران است و در آمدها هم 100 برابر ایران و تورم هم یک سی ام ایران است.