۰
چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۴۷

بازداشت۱۶ کارمند امنیتی وزارت خارجه قطر

منابع ویژه از بازداشت ۱۶ کارمند امنیتی بلندپایه وزارت امور خارجه قطر خبر دادند که حکایت از تشدید جنگ قدرت در درون خاندان حاکم در این کشور دارد.
فارس: به گزارش خبرگزاری الجزیره العربیه، منابع ویژه گفتند: دولت قطر ۱۶ کارمند بلندپایه امور امنیتی وزارت خارجه را که به طور مستقیم به حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه وابسته هستند، بازداشت کرد.
این کارمندان بازداشت شده ولید سعود محمد الکواری، سعود بن سیف ناصر البنعلی، مبارک بن سلمان ماجد الکعبی، خالد صالح نواف الحویل المری، زاید بن عبدالله فهد الخیارین، فهید ناصر محمود آل شافی، مطلق کردی ناصر المری، یوسف بن سلمان المهندی، عبدالله ابراهیم عبدالله الخاطر، عبدالله بن ناصر احمد التمیمی، حسان محمود المالکی، محمد محمد صقر العدوی، على بن خالد عبد الوهاب الناصر، سعود على محمد الکواری، مطلق بن ماجد مسفر القحطانی و عبدالله فهد على الحمیدی هستند.
براساس این گزارش، این بازداشت ها نشان از وجود شکاف و چند دستگی پس پرده در خاندان حاکم در قطر و درگیری واضح بین دو قطب این خاندان دارد؛ خصوصا که امیر قطر برخی اختیارات حمد بن جاسم نخست وزیر را از وی گرفته است و حمد بن جاسم منتظر دستیابی به کرسی حکومتی است و هوادارانی دارد.
پیش از این نیز گزارشهایی از اختلافات داخلی در خاندان حاکم در قطر منتشر شده بود؛ از جمله اینکه منابع آگاه گزارش دادند امیر قطر بیش از ۷۰ درصد اختیاراتش را به ولیعهدش تیمیم تفویض کرده که این نتیجه مستقیم ناکامی حمد بن جاسم نخست‌ وزیر و وزیر امورخاجه قطر در سرنگونی نظام حاکم در سوریه است.
براساس این گزارش، حمد بن جاسم از این رفتار امیر و خانواده‌اش پیش نزدیکانش شکایت کرده و حتی گفته‌ است آنها پشت پرده افتضاح به بار آمده در لندن که دخترش را در یک خانه فساد در لندن دستگیر کردند، قرار دارند.
گفته می‌شود حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر از بیماری شدید کلیه رنج‌ می‌برد.
حمد بن خلیفه آل ثانی فرمانده کل نیروهای مسلح قطر و ولیعهد این کشور در ۲۷ ژوئن سال ۱۹۵۵ میلادی درحالی که پدرش در سفر دیپلماتیک در خارج از کشور به سر می برد، علیه او کودتای سفید کرد و قدرت را در بدست گرفت.
در این کودتا درگیری مسلحانه یا خونریزی روی نداد اما واحدهای ارتش در مناطق مهم این کشور مستقر شدند.
پایگاه خبری النخیل اخیرا به نقل از برخی منابع آگاه نزدیک به خاندان حاکمیتی "آل ثانی" در قطر نوشت که درگیری‌های شدیدی میان شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر و شیخ حمد بن جاسم نخست‌ وزیر و وزیر خارجه قطر به وجود آمده است و کار به جایی رسیده که دیگر اعضای خاندان سلطنتی ناگزیر از دخالت شده‌اند.
این منابع تاکید کردند که اختلافات میان دو "حمد" زمانی بالا گرفت که حمد بن جاسم برای شرکت در نشست شورای امنیت علیه سوریه به نیویورک رفت. در این زمان "تمیم بن حمد" ولیعهد قطر تحرکاتی داشت تا نشان دهد که خود سیاست کشور را اداره می‌کند و به این ترتیب نخست ‌وزیر را در تنگنا و حاشیه قرار داد.
این منابع تاکید کردند: امیر قطر و خاندان سلطنتی در درجه نخست، به تحرکات نخست‌وزیر مشکوک هستند.
منابع آگاه نزدیک به دفتر امیر قطر اعلام کردند که امیر از تحرکات نخست وزیر با حمایت برخی از فرماندهان نظامی برای سرنگون کردن وی و پسرش بسیار نگران و هراسان است. به همین دلیل برای مقابله با هرگونه کودتا و دسیسه داخلی علیه حکومتش، ولیعهد خود را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی فعال کرده است تا بتواند بر فعالیت های "حمد بن جاسم" در این دو سطح سرپوش نهد.
کد مطلب: 26459
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *