۰
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۴

رحیمی: نسخه‌ها را فارسی بنویسید که سر در بیاوریم

وقتی می‌گوییم چرا آزمایشها را فارسی نمی‌نویسید می‌گویند اگر بیمار سرطانی بود می‌فهمد، خوب اگر امروز نفهمد فردا که می‌فهمد. من ۳ سال قبل تقاضا کردم که نسخه‌ها و آزمایشها را به فارسی بنویسند اما کسی توجه نکرده است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلاتی که در مسیر واردات داروهای گران قیمت وجود دارد، گفت: ما پول کافی برای دارو داریم و مثل سال گذشته ارز لازم را تخصیص می‌دهیم.

محمدرضا رحیمی صبح شنبه در مراسم روز جهانی بهداشت در تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که پزشکان محبوب مردم هستند و بیماران آنها را دوست دارند و به حرفشان عمل می‌کنند، اظهارداشت: اما این خود پزشکان هستند که در شغلشان انحصار ایجاد کرده‌اند. من عاجزانه از پزشکان می‌خواهم که برای خدا این انحصار را بشکنند چرا هیچ کسی را غیر از خودتان راه نمی‌دهید. اجازه دهید دیگران هم از مسائل پزشکی سر در بیاورند و راههای دیگری مثل طب اسلامی و طب سنتی هم باشد.

وی گفت: چه اشکالی دارد نسخه‌ها را به زبان فارسی بنویسید چرا نمی‌گذارند ما سر در بیاوریم در حالیکه ما متون حقوقی و قانونی را به زبان فارسی می‌نویسم و پزشکان زیادی هستند که در مسائل حقوقی و قانونی کارشناس شده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: وقتی می‌گوییم چرا آزمایشها را فارسی نمی‌نویسید می‌گویند اگر بیمار سرطانی بود می‌فهمد، خوب اگر امروز نفهمد فردا که می‌فهمد. من ۳ سال قبل تقاضا کردم که نسخه‌ها و آزمایشها را به فارسی بنویسند اما کسی توجه نکرده است.

وی در ادامه به موضوع ارز دارو اشاره کرد و گفت: دولت در حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای ارز دارویی هزینه کرد حالا بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت اختلاف است و وزارت بهداشت می‌گوید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز دارویی داده‌اند، هر چه باشد زین اسب وارد نکردیم. در طول سال ۵ تا زین اسب هم وارد نکرده‌ایم که برای مسابقات است. کسی با پول دارو غذای سگ وارد نکرده و این حرفها دروغ است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: ما پول کافی برای دارو داریم و مثل سال گذشته ارز لازم برای دارو را تخصیص می‌دهیم. درست است که نفت کم فروختیم آن را هم که فروختیم پولش نیامده چون تحریم بودیم اما مابه‌التفاوت ارز مورد نیاز دارو را پرداخت کردیم. سئوال ما این است که چرا نظارت نکردیم.

رحیمی گفت: چرا امروز یک قطره دارویی باید هزار تومان برای بیمار تمام شود و ۲۵ قطره آن ۲۵ هزار تومان برای ما تمام شود. این مشکلات را خانم دستجردی یا امروز دکتر طریقت نمی‌تواند حل کند این را شما پزشکان با خداباوری می‌توانید حل کنید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: من از شما پزشکان می‌خواهم وقت خودتان را برای ساماندهی امر پزشکی مثل فشار خون اختصاص دهید. پرستاران کشور قرار گذاشته‌اند در اردیبهشت ظرف چند روز با هزینه دولت سه عامل مهم فشار خون و قد و وزن ایرانیها را ارزیابی کنند دولت هم ۲۷ میلیارد تومان برای آن اختصاص داده است شما هم همکاری کنید تا مقدمه اجرای برنامه پزشک خانواده فراهم شود و این قدر وقت مردم و متخصصان بیهوده گرفته نشود و یک ایرانی از اول تا آخر عمر راهنمای سلامت داشته باشد.

وی ادامه داد: پزشک خانواده در دنیا آزموده شده است و آزمودن نمی‌خواهد این برنامه باعث می‌شود که دارو کمتر مصرف کنیم. پزشکان و متخصصان ما جز بهترین‌ها در دنیا هستند اما به آنها افتخار می‌کنیم و کارهای برجسته‌ای کرده‌اند که در دنیا نظیر ندارد فقط کافی است بتوانیم برنامه پزشک خانواده را اجرا کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: قرار شده است دولت هزینه‌های اجرای برنامه پزشک خانواده را تأمین کند و مجلس هم در این زمینه به دولت کمک می‌کند اما باید بدانیم که ساماندهی بهداشت و درمان کشور منحصر به وزارت بهداشت نیست همه باید کمک کنند.
کد مطلب: 27387
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *