۰
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۵۴
قنادی:

در تمام مناطق کشور دارای ذخایر اورانیوم هستیم

معاون سوخت سازمان انرژی اتمی با بیان این که خبرهای خوبی در زمینه اکتشاف منابع اورانیوم داریم، گفت: در سال‌های گذشته تنها یک سوم کشور تحت اکتشاف در این زمینه قرار می‌گرفت اما امروز تمامی مناطق کشور تحت اکتشاف است و خبر خوب این است که در تمامی مناطق به طور نسبی دارای ذخایر اورانیوم هستیم.
به گزارش ایسنا، محمد قنادی، معاون سوخت سازمان انرژی اتمی در سخنانی در نشستی با عنوان "فن‌آوری هسته‌یی،‌ تهدید یا فرصت" که عصر امروز (سه‌شنبه) در دانشگاه شریف برگزار شد،‌ با طرح این سوال که آیا انرژی هسته‌یی حق ماست یا نیاز ما؟ گفت: علاوه بر این که این انرژی حق ماست اما به نظر داشتن فن‌آوری هسته‌یی نیاز ضروری ماست.
او ادامه داد: چرخه سوخت سلسله فرآیندهای مهندسی پیچیده‌ای دارد از جمله در زمینه استخراج اورانیوم، تبدیل آن به کیک زرد و یا تبدیل کیک زرد به هگزافلوراید اورانیوم و همین‌طور تولید سوخت، ساخت نیروگاه‌های اتمی و پسمانداری.
معاون سوخت سازمان انرژی اتمی ادامه داد: تفاوت نیروگاه فسیلی با نیروگاه هسته‌یی این است که وقتی شما در نیروگاه اتمی سوخت را در قلب قرار می‌دهید دیگر با آن کاری ندارید تا بیش از یک سال دیگر اما در نیروگاه‌های فسیلی این‌گونه نیست. همین‌طور در سوخت‌های اتمی تنها دو درصد از اورانیوم مورد نظر شکافته می‌شود و به انرژی تبدیل می‌شود و ۹۶ درصد باقیمانده نیز دارای عناصری است که می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد و اساسا اقتصادی بودن این انرژی از این نظر است که می‌توان اورانیوم و پلوتونیوم آن را از هم جداسازی کرد و مجددا از آن استفاده کرد.
قنادی گفت: اگر بخواهیم از انرژی‌های فسیلی استفاده کنیم طبق پیش‌بینی‌ها و آمار موجود تا ۹۰ سال آینده سوخت در اختیار داریم اما با انرژی هسته‌یی تا ۱۵۰۰ سال آینده سوخت داریم.
وی درباره اکتشاف اورانیوم در کشور گفت: در یکی دو سال گذشته در زمینه اکتشاف اورانیوم پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم. پیش از این، یک سوم کشور تحت اکتشاف قرار می‌گرفت اما الان تقریبا کل کشور در حال اکتشاف است. خبرهای خوبی هم در این زمینه داریم این که در مناطق مختلف کشور ما منابع اورانیوم داریم.
معاون سوخت سازمان انرژی اتمی گفت: سنگ اورانیوم ساغند در حال استخراج است و در بندرعباس هم یک پایلوت برای تولید کیک زرد داریم. هم‌چنین اخیرا در اردکان یزد کارخانه تولید کیک زرد افتتاح کردیم که کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد.
قنادی در زمینه تولید سوخت، تصریح کرد: تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران در حال حاضر در کشور صورت می‌گیرد و مشکل تامین آن را نداریم. در زمینه تولید سوخت راکتور ۴۰ مگاواتی اراک نیز این کار در حال انجام است و سوخت مجازی آن که متشکل از سرب است آماده شده و برای تست استفاده خواهد شد.
او در زمینه فعالیت‌های پسمانداری در ایران،‌گفت: منطقه انارک جایی است که پسمانداری در آن صورت می‌گیرد و مورد تایید آژانس نیز هست.
معاون سوخت سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید رادیو داروهای متعدد در کشور، گفت: تا سال ۱۳۸۶ ما رادیودارو را از خارج وارد می‌کردیم که عمدتا کشورهای بلژیک و کانادا بودند اما پس از تحریم‌ها رادیودارو به کشور وارد نشد و در مقطعی برای یک تا دو ماه بیمارستان‌های ما بدون دارو ماندند اما خوشبختانه و با تلاش پژوهشگران و متخصصان‌مان تحریم‌ها را شکستیم و در آبان ماه ۸۶ توانستیم تمامی رادیوداروهای تشخیصی و درمانی را در سازمان انرژی هسته‌یی تولید کنیم و در زمینه تولید رادیو ایزوتوپ‌ها خودکفا شدیم. این در حالی بود که متخصصان ما تاکنون در رابطه با تجهیزات و یا محیط‌های آزمایشی روز دنیا هیچ تجربه‌ای نداشتند و حتی فارغ‌التحصیلان ما در ایران تحصیل کرده بودند.
هم‌چنین دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی هسته‌یی دانشگاه شهید بهشتی و نماینده ایران در شورای بین‌المللی سزامی در سخنانی در این نشست، اظهار کرد: در حال حاضر در ایران سه دانشکده رسمی هسته‌یی، ۴۵ گروه هسته‌یی، فیزیک و پزشکی هسته‌یی، هشت مرکز تحقیقات هسته‌یی و ۲۵۰ دانشجو در زمینه علوم هسته‌یی داریم. این در حالی است که در روسیه در حدود دو میلیون نیروی انسانی در زمینه هسته‌یی فعالیت می‌کنند.
نشست "فن‌آوری هسته‌یی،‌ فرصت یا تهدید؟"
وی گفت: اگر بخواهیم به هدف ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌یی برسیم باید نیروی انسانی‌مان را هر چه سریع‌تر افزایش و ارتقا دهیم.
آقامیری با اشاره به راه‌اندازی دستگاه پت‌اسکن در بیمارستان مسیح دانشوری،‌گفت: راه‌اندازی این دستگاه برای اولین‌بار در کشور بسیار قابل توجه است اما باید بدانیم که طی هفت سال گذشته دنیا در این زمینه بسیار پیشرفت کرده است. دو سال پیش اولین دستگاه تصویربرادری آزمایشی در کشور ایجاد شد. هم‌چنین شتاب‌دهنده خطی با کمک دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه شریف ساخته شده است که به گفته کارشناسان بیش از ۹۰ درصد این دستگاه‌ها با توان داخلی ساخته شده است.
نماینده ایران در شورای بین‌المللی سزامی ادامه داد: هفته پیش هم دستگاه رودوترون نیز راه‌اندازی شد.
او گفت: باید به ازای هر ۳۰۰ نفر یک دستگاه پت‌اسکن و سیکلوترون داشته باشیم اما امروز به ازای هر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر این دستگاه‌ها را داریم.
آقامیری با اشاره به سیکلوترون بیمارستان شهید شریعتی،‌ گفت: متاسفانه به عمد یا غیرعمد دو سال پیش این دستگاه به کشور وارد شد اما هنگام انتقال از جرثقیل به زمین افتاد و تاکنون موفق به بازگرداندن یک دستگاه جدید نشده‌ایم.
نماینده ایران در شورای بین‌المللی سزامی با اشاره به رشته کاربرد پرتورها در کشور گفت: این رشته اولین بار توسط شهید شهریاری ایجاد شد و از معدود رشته‌هایی است که در جهان در این زمینه وجود دارد.
وی تاکید کرد: ما امروز به علم هسته‌یی تسلط داریم و می‌توانیم بر این فن‌آوری و تجاری‌سازی آن مسلط شویم. می‌توانیم از کوچک‌ترین تا بزرگ ترین دستگاه‌ها را خودمان ایجاد کنیم به شرطی که اراده، برنامه، مدیریت و نیروی انسانی متخصص و دسترسی به منابع علمی سایر کشورها را داشته باشیم.
آقامیری گفت:‌ آن چه که ایران در مقابل فشارها و تحریم‌ها انجام می‌دهد اقتدار است و نمی‌توان اسم دیگری بر آن گذاشت.
کد مطلب: 27659
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *