۰
يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۷
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت خبر داد:

صدور خدمات اکتشاف نفت به بولیوی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه حجم ذخایر غیر متعارف ایران تا دو سال آینده مشخص می‌شود، گفت: سال گذشته خدمات فنی و مهندسی اکتشاف نفت به بولیوی صادر شد.
به گزارش فارس ، هرمز قلاوند امروز در حاشیه نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی نفت در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: اگر در سال گذشته یک میلیارد بشکه نفت استخراج شد، از طرف دیگر ۱.۹ میلیارد بشکه اکتشاف کردیم.
وی با بیان اینکه مدیریت اکتشاف در حوزه‌های زاگرس، شمال شرق و کپه داغ ، ایران مرکزی تا تبریز فعالیت‌های زمین‌شناسی انجام داده است، گفت: اولویت‌های متناسب با برنامه‌ریزی تلفیقی تعیین شده است، چنانکه برنامه مصوب خود را نزدیک به ۹۵ درصد محقق کردیم، در زمینه کشفیات ۱۶۰درصد برنامه محقق شد و برنامه کشفیات حوزه زاگرس نیز ۹۰ درصد تحقق پیدا کرد.
وی افزود: بر این اساس در لایه‌های جدید زمین‌شناسی که قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاکنون به آن‌ها ورود نشده بود، یک ماه پیش با حفاری با در سازند جدید زکین نفت کشف شد.
وی با اشاره به کار در ۱۵ بلوک اکتشافی با مشارکت خارجی‌ها گفت: سال گذشته برای اولین بار صدور خدمات فنی اکتشاف به کشور بولیوی را انجام دادیم.
قلاوند با اشاره به رتبه اول ایران در مجموع ذخایر متعارف نفت و گاز گفت: برای اضافه کردن ذخایر غیرمتعارف، پروژه‌هایی تعریف کرده و ذخایر بالایی نیز یافته‌ایم که نشان می‌دهد حتی در ذخایر غیر متعارف رتبه بالایی داریم.
ذخایر غیرمتعارف نفت و گاز در لایه‌های رسی قرار دارند و اکتشاف آنها نیازمند تکنولوژی و هزینه بالایی بوده و همچنین در حال حاضر دارای مخاطرات زیست محیطی است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به انجام ۴ دور مذاکرات با کشورهای خارجی و تحقق اکتشافات از این طریق گفت: امسال با بودجه موجود برنامه داریم سه بلوک دیر در دریا، گرمسار در ایران مرکزی و ادامه کار بلوک شمال غرب کشور یعنی بلوک مغان را عملیاتی کنیم.
قلاوند مجموع ارزی و ریالی بودجه اکتشافی در سال ۹۲ را قریب به ۵۵۰ میلیون دلار برآورد کرد.
وی با تأکید بر اینکه برنامه قوی و جامعی برای اکتشاف ذخایر غیر متعارف داریم، گفت: بخش اول این برنامه مربوط به نیترات‌های گاز در دریای عمان است که حجم روز آن هنوز به دست نیامده است.
وی شیل‌های نفتی را به دو بخش تقسیم کرد و گفت یکی از این بخش‌ها شیل‌هایی است که در روی زمین است و استخراج آن‌ها از طریق روش‌های معادنی یا حراراتی عملیاتی می‌شود.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: بخش بعدی شیل‌ها در زیر زمین است، مانند لایه‌های نفتی شیلی که در مسجد سلیمان داریم و حجم ذخایر آن‌ها نیز باید محاسبه شود که احتمالا بعد از دو سال می‌توانیم تحقیقی درباره این ذخایر ارائه کنیم.
کد مطلب: 28067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *