۰
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۷

درخواست مورالس برای بازگشت به بولیوی

رئیس جمهوری مستعفی بولیوی ضمن تاکید بر بازگشت به کشورش گفت: می خواهم با بازگشت به بولیوی دوره ریاست‌جمهوری‌ام را به پایان برسانم.
رئیس جمهوری مستعفی بولیوی ضمن تاکید بر بازگشت به کشورش گفت: می خواهم با بازگشت به بولیوی دوره ریاست‌جمهوری‌ام را به پایان برسانم.
به گزارش ایرنا شبکه الجزیره انگلیسی روز یکشنبه مصاحبه با اوو مورالس در مکزیکوسیتی را پخش کرد. مورالس در این مصاحبه خاطر نشان کرد: نمی‌خواهم در خارج از کشورم بمانم. می خواهم زودتر به بولیوی بازگردم.

وی افزود: تلاش می کنم به دنبال راههای قانونی برای بازگشت به کشورم باشم.

مورالس در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد سازمان کشورهای قاره آمریکا در قبال تحولات اخیر بولیوی در پاسخ به سوالی در این رابطه که آیا با توجه به تحولات اخیر بار دیگر تمایل داشتید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنید، گفت: ببینید زمانی که مردم به شما اعتماد و اعتقاد دارند، تمایل پیدا می کنید در عرصه سیاست به کارتان ادامه دهید.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) بولیوی که در دور نخست آن مورالس رئیس جمهوری وقت پیروز شده بود، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در این کشور برگزار شد که در آن دستکم ۱۰ تن جان باخته و بیش از ۵۰۰ تن زخمی و مصدوم شدند.

سناتور جنین آنیِس، در پی کناره‌گیری مورالس از مقام خود در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد؛ آن هم در حالی که استعفای مورالس اید به طور رسمی به تأیید «مجمع قانونگذاری» متشکل از اعضای سنا و مجلس نمایندگان برسد اما آنیس در جلسه سنا برای انتخاب رئیس جمهوری موقت، ریاست جلسه را برعهده گرفت و اعلام ریاست جمهوری کرد.

اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با ضرر ۱.۱ میلیارد دلاری روبرو شده است. اتاق صنایع ملی بولیوی اخیرا اعلام کرد که بخش صنایع و تجارت بولیوی متحمل دست کم  ۱.۱ میلیارد دلار زیان شده است.

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرده که از زمان آغاز بحران بولیوی دست کم ۲۳ نفر کشته و ۷۱۵ نفر زخمی شده اند.
کد مطلب: 118365
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *