۱
۳
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۴

ناقلان ناآگاه ایدز، افزایش رابطه جنسی و خطرات پیش رو

ناقلان ناآگاه ایدز، افزایش رابطه جنسی و خطرات پیش رو
طبق آمار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ناقل ایدز ناآگاه در ایران وجود دارد. رابطه جنسی قبل از ازدواج در ایران افزایش یافته است و این رابطه علت اصلی انتقال ایدز است و این نشان می دهد که چه خطر بزرگی جامعه ایران را تهدید می کند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر مينو محرز رئيس مركز تحقيقات ايدز وزارت بهداشت، گفته است که بين ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مورد ابتلا به ويروس ايدز در كشور ما رخ داده يعني اكنون بين ۸۰ تا ۱۰۰ هزار فرد مبتلا به اين ويروس و ناقل آن بدون اينكه حتي خودشان بدانند، به اين عفونت مبتلاهستند و مي‌توانند عامل انتقال آن به ديگران باشند.
حضور ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر ناقلان ایدز ناآگاه در جامع یک زنگ خطر با صدای بسیار بلند و هشدار دهنده برای سلامت جامعه است. به عبارت دیگر این افراد با یک تماس ساده می توانند همین تعداد را به ایدز مبتلا کنند بدون آنکه خودشان بدانند وبدون آنکه قربانیان جدید از آن خبر داشته باشند.
در عین حال کارشناسان می گویند موج سوم ایدز در ایران آغاز شده است. موجی که در آن ویرویس ایدز از طریق رابطه جنسی انتقل پیدا می کند. اگرچه آمار دقیقی درباره میزان دقیق شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی وجود ندارد اما طبق پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه رابطه جنسی "پیش از ازدواج در ایران در حال افزایش است. طبق این پژوهش که نتایج آن اسفندماه سال ۹۱ منتشر شد از میان مردانی که مورد مصاحبه قرار گرفته اند، جوان ترین آنها ۲۱ ساله و مسن ترین آنها ۳۳ ساله بوده است. همچنین میانگین سن افراد مصاحبه شونده در حدود ۲۷ سال بوده است. مینو محرز در اوایل سال گذشته هم اعلام کرده بود که ۹۹ درصد موارد جدید بیماران ایدز که به وی مراجعه کرده اند از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.
این اطلاعات در کنار آمار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفری ناقل ایدز ناآگاه تصویر خطری که جامعه ایران را تهدید می کند روشن تر می سازد، به این معنا که اولا آین امار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ناقل ناآگاه با رشد روابط جنسی پیش از ادواج بیشتر و بیشتر خواهد شد و در عین حال چون کسی از شرح حال وزندگی روزانه این تعداد خبر دقیق ندارد و در واقع تحت هیچ کنترلی قرار ندارد، ممکن است ایدز به طور زیر پوستی وچراغ خاموش رشد کند و تنها وقتی دامن میلیون ها نفر در ایران را بگیرد، اعلام موجودیت کند.
محرز سال گذتشه گفته بود که آمار رسمی ‌افرایش شیوع جنسی بیماری ایدز ۱۰.۳ درصد ذکر شده که البته واقعیت موجود در مراکز درمانی بسیار بیش از این است. این آمار در حالی است که تاکنون هیچ درمان قطعی برای بیماری ایدز پیدا نشده است.
از آمار و مقایسه های بالا نتیجه می شود که خطر بزرگی جامعه ایران را تهدید می کند و بخش های مانند صدا وسیما و آموزش پرورش نسبت به آن بی اعتنایی عجیبی دارند. آموزش وپرورش همچنان در بند این دام است که اگر درباره این موضوع در مدارس صحبت شود، تابوی رابطه جنسی نامشروع شکسته می شود و صدا وسیما هم آنطور که باید و شاید موضوع را جدی نگرفته است و همچنان سلامت پوست و مو مهمتر از پیشگیری درمان ایدز است.
به هر حال مسئولان ذی ربط اگر دیر بجنبند جامعه ایران تا خرخره در منجلاب ایدز قرار می گیرد. به رساتی آیا وقت آن نرسیده که سیاست سکوت درباره این بیماری شسکته شود و مبارزه همه گیر با آن اغاز شود؟
کد مطلب: 28130
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ناشناس
بسیار دقیق و صحیح بود متاسفانه