۰
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۲

هشدار دیده‌ بان حقوق بشر نسبت به ژنوساید مسلمانان میانمار

مقامات میانمار و شماری از رهبران گروه ها و راهبان بودایی ˈحملاتی را ضد روستاهای مسلمانان در ماه اکتبر گذشته با پشتیبانی نیروهای امنیتی این کشور سازماندهی کردند.
سازمان دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه میانمار را به پاکسازی اقلیت مسلمان این کشور متهم و تاکید کرد، شواهد از وجود گورهای جمعی و جابه جایی اجباری مسلمانان از مناطق خود حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بانکوک، در گزارش این سازمان حامی حقوق بشر آمده است، اقلیت قومی مسلمانان روهینگا در معرض جنایات ضد بشری بویژه کشتار و کوچ اجباری قرار دارند.

بر اساس این گزارش، مقامات میانمار و شماری از رهبران گروه ها و راهبان بودایی ˈحملاتی را ضد روستاهای مسلمانان در ماه اکتبر گذشته با پشتیبانی نیروهای امنیتی این کشور سازماندهی کردند.

ˈویل رابرتسونˈ دستیار دیده بان حقوق بشر در منطقه آسیا تصریح کرد:ˈدولت میانمار با خودداری از کمک رسانی و محدودسازی جابه جایی روهینگاها، حملات نژادپرستانه ای را ضد اقلیت مسلمان این کشور ترتیب داده که تاکنون نیز ادامه دارد.ˈ

سال گذشته، بیش از ۱۲۵ هزار نفر از مسلمانان میانمار که بیشترشان را اقلیت قومی روهینگا تشکیل می دهند، در پی اقدامات خشونت بار از مناطق خود گریختند و هنوز در اردوگاه های موقت روزگار می گذرانند.

به گفته سازمان دیده بان حقوق بشر، این آوارگان از کمک های امدادی محرومند و اجازه بازگشت به منازل نیز به آنان داده نمی شود.

گزارش این سازمان حقوق بشری همچنین به بیش از یکصد مصاحبه، مستند است که از وجود دستکم چهار گورهای جمعی حکایت دارد که نیرورهای امنیتی میانمار به مخفی سازی آنها به عنوان مدارک وقوع جنایات متهم هستند.

بر پایه این گزارش، یک کامیون حکومتی در ماه ژوئن سال میلادی گذشته محموله ای شامل ۱۸ جسد را در نزدیکی اردوگاه آوارگان روهینگا به منظور ایجاد رعب و وحشت و واداشتن آنان به ترک همیشگی دیارشان، خالی کرد.

جمعیت اقلیت قومی روهینگا به ۸۰۰ هزار نفر می رسد که در استان ˈراخینˈسکونت دارند و سازمان ملل آنان را از آسیب پذیرترین اقلیت ها از نظر آزار و اذیت در جهان به شمار آورده است. شورای نظامی حاکم میانمار پیشتر ملیت این اقلیت را خلع و آنان را از داشتن شناسنامه محروم کرده است .

به گزارش سازمان ملل، در سال ۲۰۱۲ میلادی، بیش از ۱۳ هزار مسلمان روهینگایی در درگیری های خشونت بار راهبان بودایی میانماری و بنگلادشی با مسلمانان از راه دریا به کشورهای همسایه بویژه مالزی گریختند، در این درگیری ها بیش از ۱۸۰ نفر کشته و ۱۱۵ هزار نفر در استان راخین در غرب میانمار آواره شدند.

هزاران روهینگایی که بیشترشان میانماری هستند، برای فرار از خشونت ها به صورت غیرقانونی به کشورهای مجاور مهاجرت کرده اند، در حالی که بسیاری دیگر همچنان در معرض جنایات بودایی ها هستند، وتنها در ماه مارس ۴۳ نفرشان در اثر خشونت ها جان باختند.
کد مطلب: 28173
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *