۰
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۱

متحد سابق چاوز، نخستین زندانی سیاسی مادورو

مقامات ونزوئلا می‌گویند، وی یکی از افراد پشت پرده موج درگیری‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ آوریل است که در جریان آن‌ها تلاش برای کودتا صورت گرفت و ۹ تن کشته شدند.
دادگاهی در ونزوئلا، یک ژنرال بازنشسته را که از متحدان سابق هوگو چاوز بود و از افراد با نفوذ جنبش مخالفان موسوم به «خواسته مردمی» محسوب می‌شود، به اتهام تحریک مردم در ناآرامی‌های پس از انتخابات محکوم کرد.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، رهبران مخالفان می‌گویند، «آنتونیو ریورو»، ژنرال بازنشسته عضو جنبش خواسته مرمی که از افراد با نفوذ ائتلاف مخالفان ونزوئلا نیز محسوب می‌شود، چند روز پیش دستگیر شده و نخستین زندانی سیاسی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا محسوب می‌شود.

مقامات ونزوئلا می‌گویند، وی یکی از افراد پشت پرده موج درگیری‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ آوریل است که در جریان آن‌ها تلاش برای کودتا صورت گرفت و ۹ تن کشته شدند.

ژنرال ریورو که تا سال ۲۰۰۸ یکی از متحدان هوگو چاوز، رئیس جمهوری سوسیالیست سابق ونزوئلا بود، پس از آنکه مقامات فیلمی را از کمک وی به معترضان در خیابان‌های کاراکاس نشان دادند، از سوی دادگاهی در پایتخت به اتهام «توطئه» و «تحریک مردم» محکوم شد.

انریکه کاپریلس، رهبر مخالفان ونزوئلا نیز گفت: این اقدام بخشی از اقدامات خصمانه دولت است تا نگرانی و ترس را در جامعه منتشر کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود خواستار آزادی ژنرال ریورو و پایان اذیت و آزار حامیانش شد. کاپریلس افزود: اگر دولت به چنین اقداماتی ادامه دهد باید ۸ میلیون تن از مردم ونزوئلا را به زندان بیندازد.

اگرچه به نظر می‌رسد که این پرونده از سوی دیگر کشورهای آمریکای لاتین مورد حمایت قرار نگرفته، اما کاپریلس قصد دارد تا انتخابات ریاست جمهوری را در دادگاه‌های محلی و بین‌المللی به چالش بکشد.

وی خواستار بازشماری تمامی آراء شده و اعلام کرده که در انتخابات صدها مورد تخلف صورت گرفته و مادورو را به «دزدیدن» نتیجه این انتخابات متهم می‌کند.

یکی از احزاب سیاسی متحد با دولت ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد، مدرکی مبنی بر اینکه شرکت‌های ساختمانی مرتبط با خانواده کاپریلس مرتکب فساد شده‌اند، در دست دارد که این مدرک را در اختیار دادستان‌ها و دادگاه عالی قرار می‌دهد.

در همین حال، یک کمیسیون ویژه وابسته به کنگره تشکیل شده است تا در خصوص ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ آوریل تحقیق کند. این کمیسیون اعلام کرد، قانونگذارانی را به سراسر کشور اعزام کرده‌اند تا در خصوص این خشونت‌ها تحقیق کنند. این کمیسیون در ادامه گفت، کاپریلس را مسئول اصلی این خشونت‌ها می‌دانند.
کد مطلب: 28820
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *