۰
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۴

عارف: احمدی نژاد مردم را خس و خاشاک خواند

امکاناتی در اختیار اصلاح طلبان نیست/ امیدوارم انتخابات اخیر با پیام صلح برای دنیا برگزار شود/ کف رای خاموش اصلاح طلبان ۷۰ درصد است/ پیروز انتخابات دهم مردم را خس و خاشاک خواند و نمی‌شود نقد اتفاقات سال ۸۸ را معطوف به دو چهره برجسته معترض به نتیجه انتخابات کرد.
محمدرضا عارف کاندیدای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران گفت: دلیل حضورم در انتخابات این است که برای کشور احساس خطر می‌کنم و مشکلاتی نظیر تورم، گرانی و معضل اشتغال و مسکن از نگرانی‌های من در عرصه اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی گفت: استان‌های مرکزی کشور به دلیل شرایط اقلیمی از مناطق غیربرخوردار هستند و باید برای توسعه همه کشور تلاش شود.

عارف اظهار داشت: بیش از ۴ میلیون ایرانی خارج از کشور حضور دارند که باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

وی گفت: با استفاده از تجربیات می‌توان از گردنه‌ها عبور کرد و توجه به قانون اساسی و برنامه‌های کلان کشور ضروری است و من برای تحقق زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه در سایه کشورداری خردورزانه در صحنه انتخابات حضور دارم و معتقدم گفتمان دولت آینده باید معیشت، منزلت و عقلانیت باشد.

من در این انتخابات حضوری مقتدرانه دارم

وی ادامه داد: من در این انتخابات حضوری مقتدرانه دارم و اگر قرار بود انصراف دهم امروز اینجا نبودم اما هر یک از دو بزرگواران آقایان هاشمی یا خاتمی در انتخابات حضور پیدا کنند من انصراف می‌دهم.

معاون اول دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: متاسفانه امکاناتی در اختیار اصلاح طلبان نیست و من در دانشگاه‌هایی که حضور پیدا می‌کنم تشکل‌ها به من می‌گویند که برای این برنامه سهمیه تعیین شده است و تعداد محدودی می‌توانند در نشست حضور پیدا کنند.

عارف گفت: نظرسنجی‌های علمی تا حدود زیادی می‌توانند نتیجه انتخابات را مشخص کنند و معتقدم باید از ظرفیت‌های آقایان هاشمی و خاتمی در کشور استفاده شود.

اگر اجماع بر فرد دیگری بود به مبارزات ادامه نمی‌دهم

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من در مورد اجماع اصلاح طلبان نظری نمی‌دهم و نگاهم بر همگرایی است. من برای کاندیداهای اصلاح طلب احترام ویژه‌ای قائلم و امیدوارم اصلاح طلبان به اجماع برسند.

وی اضافه کرد: اگر اجماع بر روی من بود تا آخرین لحظه در عرصه رقابت‌ها حضور خواهم داشت و اگر اجماع بر فرد دیگری بود به مبارزات ادامه نمی‌دهم.

نمی‌خواهیم تجربیات انتخابات ۸۸ تکرار شود

عارف با اشاره به این مطلب نمی‌خواهیم تجربیات انتخابات ۸۸ تکرار شود گفت: امیدواریم دوستان تندروی ما از تکرار حوادث جلوگیری کنند و قطعا دو جریان اصلی کشور یعنی اصول گرایان و اصلاح طلبان در صحنه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: همه می‌دانند که من نزدیک‌ترین ارتباط را در همه دوره‌ها با آقای خاتمی داشته‌ام و همیشه در همه امور با ایشان رایزنی و مشورت می‌کنم.

کف رای خاموش اصلاح طلبان ۷۰ درصد است

وی اضافه کرد: در ارتباط با آقای هاشمی هم معتقدم اگر ایشان دقیقه ۹۳ هم در انتخابات ثبت نام کنند من انصراف می‌دهم.

وی با اشاره به تایید صلاحیت خود توسط شورای نگهبان گفت: دلیلی ندارد که من رد صلاحیت شوم و اگر رد صلاحیت شدم کوچک‌ترین اعتراضی نخواهم کرد. من مطمئنم که رای می‌آورم و اصلاح طلبان اکثریت رای ساکت و خاکستری را دارند.

عارف افزود: کف رای خاموش اصلاح طلبان ۷۰ درصد است و یک هدف کلی که در برگزاری انتخابات برگزاری یک انتخابات پرشور است و قطعا اگر پیروز نشدم به کاندیدای پیروز تبریک می‌گویم.

وی در ارتباط با ستاد انتخاباتی‌اش گفت: بخشی از دولت مردان دولت آقای خاتمی و بخشی از دلسوزان نظام در ستاد انتخاباتی من حاضر هستند و از همه ظرفیت‌ها برای مشاوره بهره‌مند خواهم شد.

مهم‌ترین مساله کشور معیشت و تورم است

وی با اشاره به این مطلب که مهم‌ترین مساله کشور معیشت و تورم است گفت: باید با این هدف برای کشور برنامه ریزی شود و من موانع را می‌بینم که امیدوارم این موانع برطرف شود.

عارف در پاسخ به این سوال که دلیل عدم حضور آقای خاتمی در انتخابات برخی موانعی است که ایشان در جلسات متعدد مطرح کردند آیا شما چنین موانعی پیش رو ندارید گفت: من آقای خاتمی را رهبر اصلاحات می‌دانم و اگر شرایط کشور نگران کننده نبود قطعا حضور پیدا نمی‌کردم.

وی افزود: خودم تجربه کنار آمدن با موانع را دارم و با استفاده از عقلانیت و خرد ورزی می‌توانم از موانع عبور کنم و ما اگر بتوانیم حرکت را بر روی مشترکات بگذاریم موانع را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی اضافه کرد: ‌ باید یک فضای اخلاقی حاکم کنیم و یک شورای مشورتی قوی تشکیل دهیم و من قطعا شورای منتقدان را تشکیل می‌دهم که برخی از این موانع در آن شورا حل می‌شود.

افتخار می‌کنم که با آقای خاتمی کار کرده‌ام

وی گفت: خداوند انسان‌ها را متفاوت خلق کرده است و البته من افتخار می‌کنم که با آقای خاتمی کار کرده‌ام و اگر بیاییم از تجربه‌های موفق دولت خاتمی استفاده می‌کنم.

عارف خارنشان کرد: من مانعی را بر سر انتخابات نمی‌بینم اما درخواست ما این است که یک امکانات حداقلی برای معرفی برنامه‌ها داشته باشیم.
عارف با اشاره به تعامل سازنده با دنیا گفت: رهبری فرمودند که مخالفتی در ارتباط با مذاکره با آمریکا ندارند و بنده بر اساس این سخن رهبری معتقدم که شرایطی که امروز وجود دارد نه به نفع ماست و نه به نفع آمریکا و دیپلمات‌ها این موضوع را بررسی کنند تا قطع رابطه آمریکا با ما بیشتر به زیان ایران بوده است یا آمریکا.

معاون اول خاتمی با اشاره به این مطلب که آمریکا باید واقعیت ایران را بشناسد گفت: باید آمریکا توانایی‌های ایران را ببیند و اینکه واقعیت ایران کشوری قدرتمند در منطقه است و من معتقدم که باید روابط خارجی اصلاح شود.

عارف در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در ارتباط با مشکلات اینترنت کشور گفت: معتقدم اینترنت مثل یک چاقوست هم برای کارهای مفید قابل استفاده است و هم می‌تواند آسیب وارد کند و باید از این ابزار حداکثر استفاده مفید بشود. محیط اینترنت محیط بسیار خوبی است اما محیط‌ها مستهجن نیز در آن وجود دارد که لازم است فیل‌تر شوند اما باید فضای آزاد تبادل اطلاعات برای محققین فراهم باشد و همچنین باید از این فضا برای رساندن پیام جمهوری اسلامی استفاده شود. من معتقدم که تا به حال چنین استفاده‌ای نشده است.

عارف در ارتباط با نتیجه انتخابات یازدهم تصریح کرد: بعد از انتخابات به هیچ وجه اعتراض نمی‌کنم و طوری عمل می‌کنم که هواداران من نیز دلسرد نشوند.

خوش‌ترین خبر، خبر اجماع اصلاح طلبان است

این کاندیدای احتمالی اصلاح طلب در رابطه با اجماع جریان اصلاحات گفت: به نظر من خوش‌ترین خبر، خبر اجماع اصلاح طلبان است که اگر محقق شود قطعا دولت آینده اصلاح طلب خواهد بود.

وی با اشاره به حوادث سال ۸۸ گفت: کل جریان سال ۸۸ باید نقد شود و لازم است عملکرد جریانی که در انتخابات دهم ریاست جمهوری پیروز شد نقد شود اینکه چرا پیروز انتخابات دهم مردم را خس و خاشاک خواند و نمی‌شود نقد اتفاقات سال ۸۸ را معطوف به دو چهره برجسته معترض به نتیجه انتخابات کرد.

امیدوارم موضوع حصر قبل از انتخابات حل شود

وی گفت: قوه قضاییه باید برای این موضوع پاسخگو باشد که چرا آقای موسوی و آقای کروبی در حصر هستند. امیدوارم موضوع حصر قبل از انتخابات حل شود. اگر من انتخاب شدم با تفاهم این مساله را حل خواهم کرد.

عارف در واکنش به اظهارات اخیر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم گفت: آقای مصلحی در سخنانش از کسی نام نبرده است و البته جای گله هم هست و باید نهادهای امنیتی به گونه‌ای صحبت و موضع گیری کنند که انتخابات فضای آرامی داشته باشد و همه مقام‌های امنیتی اقتصادی و سیاسی کشور باید تلاش کنند که یک انتخابات باشکوه برگزار شود.

عارف گفت: سیاست خارجی من تعامل سازنده با دنیاست و قطعا برای پیگیری حقوق کشور سیاست‌های تنش زدایی دولت آقای خاتمی را ادامه خواهم داد.

وی با اشاره به انتخابات دوم خرداد ۷۶ گفت: در سال ۷۶ بسیاری از سفرهای کشورهای خارجی که ایران را ترک کرده بودند با مشاهده نتیجه انتخابات به ایران بازگشتند و قطعا آن انتخابات پیام صلح برای دنیا داشت.

امیدوارم انتخابات اخیر با پیام صلح برای دنیا برگزار شود

وی اضافه کرد: امیدوارم انتخابات اخیر با پیام صلح برای دنیا برگزار شود و بر این اساس بخشی از تنش‌های موجود حل شود.
وی با اشاره به دنباله روی برخی از کشورهای اروپایی با سیاست‌های آمریکا گفت: ما با بعضی از کشورهای اروپایی روابط سنتی خوبی داشتیم اما برخی از کشورهای اروپایی متاسفانه دنباله روی آمریکا شدند و نقش دست دوم را در پیگیری سیاست‌های آمریکا را بازی کردند. همواره همکاری مثبت با اروپا جزو اولویت ما بوده است امیدوارم در یک فضای جدید به سمت حل این مشکلات حرکت کنیم.

عارف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با محدودیت احزاب گفت: اگر احزاب فراگیر داشتیم شاهد این تعداد کاندیدا‌ها نبودیم موضع من این است که دولت به طور جدی به حل مساله احزاب کمک کند و انتظار این است که با احزاب با سعه صدر برخورد شود و احزاب هم باید به گونه‌ای عمل کنند که چارچوب قانون و خطوط قرمز مد نظر باشد.

برای آقای هاشمی جایگاه بالایی قائلیم اما من معتقدم که رهبر اصلاحات آقای خاتمی است

وی گفت: ما برای آقای هاشمی جایگاه بالایی قائلیم اما من معتقدم که رهبر اصلاحات آقای خاتمی است و البته رایزنی‌هایی با آقای هاشمی برای اجماع اصلاح طلبان انجام می‌شود که مشاوره با ایشان به جریان اصلاحات برای اجماع کمک خواهد کرد.

کاندیدای احتمالی یازدهم انتخابات ریاست جمهوری با رد تابعیت دوگانه خود گفت: من به هیچ عنوان تابعیت دوگانه ندارم و همسرم برای تولد فرزندمان به ایران آمد چرا که نمی‌خواستیم فرزندمان در امریکا متولد شود.

وی در ارتباط با حمله اسرائیل به خاک سوریه گفت: ما در طول سنوات گذشته رابطه خیلی خوبی با سوریه داشتیم و مردم سوریه نیز با ما رابطه خوبی داشتند طبق فرمایشات رهبری موضع جمهوری اسلامی در مورد جنبش‌های مقاومت به گوش جهانیان رسیده است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت پرشور بودن فضای انتخابات اظهار داشت: می‌خواهیم فضای انخابات را پرشور کنیم نه صرفا بر اساس شعار‌ها و قطعا معتقدیم سکان اداره کشور کسی باید به دست بگیرد که در گذشته ثابت کرده است توان اداره کشور را دارد.

کد مطلب: 29249
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *