۰
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۰

حمله به ایران بلوف یا واقعیت؟

رویارویی امریکایی ها و ایرانی ها در هفته گذشته وارد مرحله تازه ای شد. دقیقا پس از آن اخباری از سوی اسرائیلی ها منتشر شد مبنی بر این که سازمان های امنیتی امریکا گزارش تازه ای درباره پرونده هسته ای ایران منتشر کردند که این بار بر خلاف دفعات گذشته به دیدگاه های اسرائیلی ها نزدیک بود.
 اهمیت این گزارش در این است که خلاصه ای از دیدگاه شانزده سازمان امنیتی امریکا را شامل می شود که تنها یکی از آنها سازمان امنیت مرکزی مشهور امریکا، سی آی ای است که بالاترین نهاد امنیتی و اطلاعاتی در امریکا محسوب می شود. این گزارش همانند همیشه خطاب به رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و مقام های عالی رتبه امریکایی از جمله جیمز کلایبر، یکی از چهره های مهم سازمان امنیت امریکا است.

روشن است که برآوردهای سازمان امنیت ملی Estimate National Intelligence از دریچه تنگ نظرانه است که یک نگاه کلی به موضوع دارد و تاثیر چندانی بر گزارش کلی نمی گذارد، همین مساله است که سبب می شود این گزارش با صداقت بیشتری همراه شود.

با توجه به این گزارش در می یابیم که سازمان امنیت مرکزی امریکا تا کنون تصمیمی برای حمله نظامی به ایران اتخاذ نکرده است. شاید دلیل آن به گزارش جیمز کلایبر، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات ملی امریکا باز می گردد که در ابتدای ماه جاری میلادی در برابر نمایندگان کنگره گفت: «برآوردهای ما نشان می دهد که ایران می تواند همچنان توانایی های هسته ای اش را تقویت کند و همه چیز برای آن مهیا است، اما نمی دانیم که چه وقت ایران تصمیم می گیرد که جهت برنامه هسته ای خود را به سمت برنامه نظامی تغییر دهد.» این به روشنی نشان می دهد که سیاست اوباما بر این استوار است که نمی خواهد هیچ گونه عملیات نظامی علیه ایران انجام دهد.

رسانه های اسرائیلی روز پنج شنبه ۹ اوت ۲۰۱۲ اطلاعاتی را منتشر کردند که نشان می داد، برآوردهای امنیتی سازمان جدید امنیت و اطلاعات ملی امریکا با گزارش سابق خود در سال ۲۰۰۷ درباره برنامه هسته ای ایران متفاوت است و این بار نظر امریکایی ها به اسرائیلی ها درباره ایران بسیار نزدیک شده است. این گزارش همچنین این حقیقت را بیان می کند که سیاست حمله به ایران سیاستی است که از سوی نهادهای امنیتی اتخاذ می شود.

هفته گذشته باراک رافید، نویسنده اسرائیلی اطلاعاتی را از کابینه نتانیاهو منتشر کرد که در روزنامه هاآرتص منتشر شد. وی برای مقاله خود عنوان «اوباما گزارش جدیدی را از سازمان امنیت ملی امریکا دریافت می کند: ایران پیشرفت ناگهانی در برنامه هسته ای نظامی اش داشته است» را بر گزیده بود در حالی که در متن خبر آمده است که «سازمان امنیت امریکا از دیدگاه اسرائیل نسبت به ایران مبنی بر این که ایران پیشرفت ملموسی در برنامه هسته ای اش داشته است، حمایت می کند.»

بنا به گفته این مقاله، گزارش ها حاکی از آن است که سازمان امنیت و اطلاعات مرکزی امریکا آماده است که اطلاعات تازه خود را منتشر کند اما به دلایلی فعلا از انتشار آن منصرف شده است تا به اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته ای ایران دست یابد. نویسنده این مقاله می گوید که این اطلاعات را از منابع غربی و اسرائیلی به دست آورده است. پس از آن ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در یک گفت وگوی رادیویی با استناد به این گزارش روزنامه هاآرتص اظهارات تاسف آوری را بر زبان راند و گفت: «همه گزینه ها بر روی میز قرار دارد و وقتی که صحبت از این گزینه ها می کنیم به این معنا است که واقعا به آنها فکر می کنیم. این را می دانیم که وقت زیادی در اختیار نداریم و ما با مشکلات سختی در این زمینه روبه رو هستیم. باید به همه گزارش ها و اظهار نظرها گوش دهیم تا در موقع مقتضی تصمیم درست را اتخاذ کنیم. این کار را هم می کنیم و طبیعتا دستور آن نیز از سوی دولت صادر می شود.»

این در حالی است که تامی فیتور، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اظهارات باراک گفت: «ما درباره امور امنیتی از این دست اظهار نظری نمی کنیم.»

در این جا این سوال مطرح است که آیا واقعا اطلاعات حقیقی و جدیدی درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران وجود دارد یا این که این موضوع فقط در چارچوب جنگ روانی است که اسرائیل می خواهد علیه ایران راه بیندازد و الا امریکا هیچ اطلاعات امنیت تازه ای درباره ایران در اختیار ندارد. سوال دیگر این است که آیا این یک هدیه انتخاباتی اوباما به اسرائیلی ها در آستانه انتخاباتی سراسری امریکا است؟

حقیقت این است که هدف سازمان های امنیتی امریکا نزدیک کردن دیدگاه واشنگتن به تلاویو در مورد ایران بدون درگیر ساختن امریکا در حمله نظامی به ایران است. یعنی کار را به جایی برساند که تنها یک گام برای اتخاذ تصمیم حمله نظامی به ایران باقی بماند. و الا امریکا خوب می داند که حمله نظامی به ایران چه عواقب وخیمی برای آن در پی خواهد داشت. دلیل روشن این دیدگاه سکوت مطلق کاخ سفید در قبال انتشار این گزارش است.

در همین چارچوب باید به تحلیل روزنامه های امریکایی نیز توجه داشته باشیم که دائما می گویند اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند باید منتظر شود تا اوباما از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امریکا کنار گذاشته شود. در این جا است که می توان گفت حتی اظهار نظر اسرائیلی ها مبنی بر لزوم حمله نظامی به ایران جنگ روانی ای حتی برای اوباما بیشتر نیست.

در سه ماه آینده که به موعد انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک می شویم، تحولات بسیاری می تواند رخ دهد. از جمله شعله ورتر شدن جنگ های منطقه ای به خصوص میان سوریه و ایران و هم پیمانانش با مخالفان غربی و عربی منطقه ای اش که می تواند بر بسیاری از سیاست های ایران در منطقه تاثیر بگذارد.

نویسنده: مصطفی اللباد

منبع: روزنامه السفیر
کد مطلب: 2936
مرجع : فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *