۰
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۸

موحدی کرمانی چرا تکذیب کرد؟

در بین تمام حاشیه‌های تکذیب خبر حمایت آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله وحید خراسانی، تکذیب خبر حمایت موحدی کرمانی از آیت‌الله هاشمی جالب بود. در متن ای‌میلی که پنجشنبه‌شب منتشر شده بود، هیچ اشاره‌ای به نام آیت‌الله موحدی کرمانی نشده بود.
کمی بیشتر از یک روز به پایان مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری باقی مانده بود که ای‌میلی در حمایت از آیت‌الله هاشمی بین کاربران اینترنتی دست به دست شد. محتوای این ای‌میل حمایت دو نفر از مراجع تقلید از آیت‌الله برای نامزدی در انتخابات بود.

براساس این ای‌میل محمد هاشمی، برادر و رییس دفتر اکبر هاشمی‌رفسنجانی که به‌تازگی برای سفر زیارتی به کشور عراق سفر کرده بود، به دعوت بیت آیت‌الله سیدعلی سیستانی با ایشان دیدار می‌کند. براساس این ای‌میل آیت‌الله سیستانی در این دیدار کوتاه با برادر اکبر هاشمی‌رفسنجانی از او می‌خواهد تا پیغام ایشان را به آقای هاشمی‌رفسنجانی برساند که اکنون زمان حضور ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای رونق امور مسلمین است.

در این دیدار آیت‌الله سیستانی حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات سال ۹۲ را امری «واجب» اعلام کرده است.

از سوی دیگر، طبق این ای‌میل آیت‌الله حسین وحیدخراسانی از مراجع قم در دیداری با علی مطهری، نماینده مردم تهران، بر لزوم حضور هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات تاکید کرده است.

پس از این دیدار که به درخواست علی مطهری برای مشورت با آیت‌الله وحید خراسانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شده بود، آیت‌الله وحید خراسانی با آقای هاشمی‌رفسنجانی تماس می‌گیرد و می‌گوید: «بنده قصد ورود به این انتخابات را نداشتم، اما به‌نظر می‌رسد شما باید ایثار کنید و وارد صحنه مبارزه شوید.»

آخرین بخش این ای‌میل جواب منفی آیت‌الله هاشمی به این دو مرجع تقلید بود؛ هرچند این ای‌میل در حمایت از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود، نتوانست تاثیر چندانی بر گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در مورد آمدن یا نیامدن آیت‌الله بگذارد.

خبرگزاری ایلنا در گفت‌وگویی با یاسر هاشمی، خبر دعوت مراجع از آقای هاشمی را تایید کرد، اما به‌دلیل ساختار سنتی دفاتر مراجع، این خبر تنها بر حاشیه‌های این انتخابات افزود.

یاسر هاشمی البته نامی از مراجع و نوع حمایتشان نبرد. طبق روال سنتی دفاتر مراجع تقلید، تنها اخباری که مستقیما از سوی دفاتر این مراجع منتشر شود، قابل استناد است.

همچنین تاکنون کمتر پیش آمده است که مراجع تقلید مستقیما به مسائل انتخاباتی ورود پیدا کنند.

این دو موضوع در همان لحظه‌های اول انتشار این ای‌میل، شک‌وشبهه ایجاد کرد. حتی پیش از واکنش رسمی دفاتر مراجع در این مورد، صحت این ای‌میل زیر سوال رفت.

از سوی دیگر نحوه نگارش متن این ای‌میل نشان می‌دهد که نویسنده آن دقت چندانی نداشته است. بی‌دقتی‌های نگارشی نیز با روال مرسوم دفاتر مراجع تقلید در تضاد است.

انتشار خبر حمایت مراجع از هاشمی‌رفسنجانی که جمعه از ای‌میل‌ها شروع شد، تا روز شنبه به روزنامه‌ها رسید. هنوز کسی نمی‌داند در دیدار خصوصی مراجع با برادر آیت‌الله هاشمی یا آقای مطهری چه گذشته، اما آشکار است که مراجع تمایلی برای رسانه‌ای‌شدن سخنان خصوصی‌شان نداشتند. تا جایی که حتی خبر حمایت از هاشمی را تکذیب کردند.

پس از آن بازار انتشار مصاحبه با چهره‌های سیاسی اصولگرا در تقبیح انتشار ای‌میل پنجشنبه‌شب داغ شد. جدا از این‌که آیا این دو مرجع تقلید هیچ حمایتی از آیت‌الله هاشمی نکرده‌اند یا تنها انتشار سخنان جلسه خصوصی را تکذیب کرده‌اند، انتشار خبری غیرموثق برای حامیان آیت‌الله پرهزینه بود.

در بین تمام حاشیه‌های تکذیب خبر حمایت آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله وحید خراسانی، تکذیب خبر حمایت موحدی کرمانی از آیت‌الله هاشمی جالب بود. در متن ای‌میلی که پنجشنبه‌شب منتشر شده بود، هیچ اشاره‌ای به نام آیت‌الله موحدی کرمانی نشده بود.
کد مطلب: 29940
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *