۰
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱

پیام سفر روحانی به قم برای "تخریب گران"

«شما از بهترین روسای جمهور ایران هستید» این جمله آیت الله وحید خراسانی کافی است تا نشان دهد ارتباط میان دولت و مراجع تقلید بر خلاف آنچه برخی قصد القای آن را داشتند بسیار خوب است.
پیام سفر روحانی به قم برای "تخریب گران"
کاروان تدبیر و امید چهارشنبه گذشته در چهاردهمین سفر استانی خود راهی قم شد تا استحکام رابطه دولت و مراجع را به نمایش بگذارد. اگرچه تغییر برنامه رییس جمهور در مورد این سفر و همزمانی آن برخی انتقادهای مطرح شده نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت عاملی بود تا برخی این سفر را نشانه اختلاف دولت یازدهم و علما محسوب کنند و به حاشیه سازی در این خصوص دامن زنند اما نتایج این سفر دو روزه روشن کرد که تعامل مثبت و قابل توجهی میان مراجع تقلید و دولت برقرار است.

روحانی به عنوان رییس جمهور از سوی روحانیون به عنوان قشر تاثیرگذار در نظام جمهوری اسلامی مورد حمایت است و برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دولت به طور دقیق و کامل مورد توجه قرار داد.

نگاهی به گفت‌و‌گوهای انجام شده در این سفر نشان می‌دهد که علمای قم در ارزیابی عملکرد دولت رویکردی منصفانه داشته و شرایط و دشواری‌های کشور را در نظر دارد.

مراجع با تاکید بر آگاهی از این مشکلات - به عنوان نمونه آیت الله وحید خراسانی ضمن تشکر از زحمات رئیس جمهوری و دولت، گفت: شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید و البته با مشکلات طاقت فرسایی روبرو می‌باشید - به دولت پیام دادند که شرایط موجود را درک کرده و با دولت همکاری می‌کنند.

نتیجه قابل توجه این سفر ترمیم ارتباط دولت و روحانیت است که در دولت قبل تیره شده بود. یکی از ضرورت‌های نزدیکی دولت و روحانیت که روحانی و همکارانش به آن واقف هستند این است که مراجع در حفظ منافع ملی نقش و پتانسیل قابل توجهی دارند.

به همین خاطر بود که روحانی با اشاره به این موضوع و اینکه دولت در شرایط سختی بار مسئولیت اجرایی کشور را به دوش گرفته است، گفت: دولت انتظار ویژه‌ای از حوزه علمیه، علما، اساتید و مخصوصاً جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دارد تا بتوانیم هدف واحدی را که سربلندی نظام و خدمت به مردم است، محقق سازیم.

گفتنی است تقویت ارتباط میان قم به عنوان پایتخت مذهبی کشور و دولت موضوعی است که مراجع تقلید نیز بر آن تاکید بسیار دارند. آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با روحانی با اشاره به اینکه شما فرزند حوزه و روحانیت هستید، تاکید کرد که رأی مردم به شما اعتماد مجدد به روحانیت بود و لذا موفقیت شما موجب سربلندی حوزه و روحانیت است.

این صحبت‌ها در کنار ابراز رضایت‌هایی که در این سفر از سوی علما نسبت به عملکرد دولت بیان شد به قدر کافی گویا است تا بدانیم فضاسازی و بولتن سازی مخالفان دولت برای تخریب چهره روحانی و همکارانش به جایی نرسیده است و مراجع تقلید از سنگ اندازی‌ها مطلع‌اند.

وقتی آیت‌الله موسوی اردبیلی خدمات دولت در بخش سلامت، درمان و بهداشت عمومی را اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده دانست و آیت‌الله شبیری زنجانی دعا برای موفقیت دولت را یک وظیفه اعتقادی و عمومی دانست و گفت: «بهبود وضعیت اقتصادی کشور برای کار‌شناسان به خوبی محسوس است»؛ روشن شد که سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت مورد حمایت علمای قم است.

از سوی دیگر با اشاره‎ای که آیت الله نوری همدانی به مذاکرات هسته‌ای کرد و با حمایت از اصل مذاکرات، مذاکره کنندگان ایرانی به افرادی «متدین، انقلابی و سخت کوش» توصیف کرد، رویکرد دولت در بخش سیاست خارجی به رغم همه مانع تراشی‌ها و تخریب‌های مخالفان دولت مورد حمایت واقع شد.

گفتنی است یکی دیگر از اظهارنظرهایی که تا حدودی تکلیف تخریب گران را روشن کرد تاکید آیت الله نوری همدانی بر حمایت از دولت بود.

او با بیان اینکه «بنای ما بر این است که بطور کلّی از دولت حمایت کنیم»، گفت: برای پیشرفت دولت، نقد و پیشنهاد دلسوزانه را وظیفه خود می‌دانیم و این پیشنهاد‌ها و نظرهای دلسوزانه خصوصاً در دولت شما با توجه به سوابق انقلابی و روحانی بودنتان، بیشتر از گذشته است.

به این ترتیب بولتن سازانی که سیاست‌های فرهنگی دولت را هدف گرفته بودند، مخالفانی که علیه دولت شب نامه توزیع کردند، آنان که نامه اعتراضی بدون امضا نوشتند و آنان که شعار داده و سعی کردند استقبال از رییس جمهور را برهم زنند نه تنها به هدف خود نرسیده بلکه از سوی مراجع و علمای قم پاسخ قاطعی مبنی بر حمایت از دولت دریافت کردند تا بدانند که این حمایت‌ها سرمایه دولت است – به تعبیر روحانی در جمع خبرنگاران – و آن را به سادگی از دست نخواهد داد.
منبع:فرارو
کد مطلب: 44875
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *