۱
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۲

متکی: با جوابم خبرنگار آمریکایی را ساکت کردم

در یکی از سفرهای خود به ایالات متحده آمریکا، خبرنگاری از من پرسید‌ که بوش می‌گوید ایرانی که ذخایر نفت و گاز دارد انرژی هسته‌ای به چه دردش می‌خورد که بنده پاسخ دادم چرا خود آمریکا با این همه ذخایر نفت و گاز، 25 درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند؟ و این پاسخ من سکوت خبرنگار را در پی داشته است.
منوچهر متکی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سالن آمفی تئا‌تر شهید مطهری دانشکده علوم این دانشگاه برپا شده بود با بیان اینکه صهیونیزم بین‌الملل یک حزب بسیار خطرناک در جهان محسوب می‌شود اظهار کرد: باید صهیونیزم بین‌الملل را با یهودیت تفکیک کنیم.

*صهیونیزم با یهودیت متفاوت است

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسیده بود چرا نباید یهودیان در دنیا یک کشور مستقل داشته باشند گفت: صهیونیزم با یهودیت متفاوت است زیرا حمایت از صهیونیزم یعنی حمایت از یک اختاپوس اقتصادی ـ سیاسی که در زمینه‌های مختلف سایه افکنده است و در مسیری که می‌خواهد حرکت می‌کنند.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه در بین خود یهودی‌ها نیز جنبش‌های ضد صهیونیزم راه اندازی شده است افزود: در خود آمریکا روشنفکران متوجه شده‌اند و بحثی را مطرح می‌کنند که نباید همه تخم مرغ‌هایمان را در سبد اسرائیل بگذاریم.

*بازگشت به سرزمین مادری

به گفته رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی در مجلس هفتم، هم اکنون 5 میلیون فلسطینی در سراسر دنیا آواره هستند که باید به سرزمین مادری خود بازگردند.

متکی در پاسخ به سوال دیگری که آیا همه مسائل و مشکلات ما حل شده است که در حال پیگیری مسئله هسته‌ای هستیم گفت: دولت اسلامی وظیفه دارد که برای رفع مشکلات اقشار مختلف مردم تلاش کند و این منافاتی با پیگیری موضوع انرژی هسته‌ای ندارد.

*تولید 70 هزار مگابایت در دولت‌های نهم و دهم

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کارهای زیادی تاکنون انجام شده و اشتباهاتی نیز در روند انجام کارها وجود داشته است اضافه کرد: در کل سال‌های پس از انقلاب ظرفیت تولید برق کشور، 36 هزار مگابایت بوده که در دولت‌های نهم و دهم این میزان به 70 هزار مگابایت افزایش یافته است.

*تولید برق از انرژی هسته‌ای

وزیر امورخارجه دولت‌های نهم و دهم در ادامه سخنان خود به یکی از سخنان جرج بوش پسر در موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در یکی از سفرهای خود به ایالات متحده آمریکا، خبرنگاری از من پرسید‌ که بوش می‌گوید ایرانی که ذخایر نفت و گاز دارد انرژی هسته‌ای به چه دردش می‌خورد که بنده پاسخ دادم چرا خود آمریکا با این همه ذخایر نفت و گاز، 25 درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند؟ و این پاسخ من سکوت خبرنگار را در پی داشته است.

*هزینه‌های تامین برق از انرژی هسته‌ای

به گفته متکی، هزینه‌های تامین برق از انرژی هسته‌ای یک هفتم تولید برق از انرژی‌های فسیلی مانند نفت و گاز است در حالی که این انرژی یکی از انرژی‌های پاک در دنیا محسوب می‌شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در روابط خارجی باید مراقب گفته‌های خود باشیم و من همیشه این مسئله را در زمان مسئولیتم رعایت می‌کردم.

*ایستادگی بر حقوق ملت

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی در مجلس هفتم متذکر شد که نباید به ایستادگی بر حقوق ملت خرده گرفت و فشارهای وارده در این موضوع را هم باید بپذیریم.

وی در پایان گفت: در موضوع هسته‌ای این فشارها را پذیرفتیم و به آن مرحله دلخواه خود رسیدیم.

کد مطلب: 30039
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *