۰
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۹

حمله نواز شریف به پرویز مشرف

نواز شریف در مصاحبه‌ای با تاکید بر اینکه اجازه نخواهد داد تروریسم از خاک پاکستان به هند صادر شود، گفت: ما در سال ۱۹۹۹ با امضای بیانیه لاهور پیشرفت زیادی حاصل کردیم و همچنین نباید فراموش کنیم که پاکستان نیز خود از تروریست‌ها در رنج است. تروریسم میراث پرویز مشرف است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران  به نقل از خبرگزاری شینهوا، حزب «مسلم لیگ پاکستان» متعلق به نواز شریف در انتخابات پارلمانی ۱۱ مه به جایگاه مطمئنی دست پیدا کرد و اکنون در حال رایزنی به منظور تشکیل دولت جدید است.

محمد نواز شریف که به دنبال پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی پاکستان رهبر این کشور خواهد بود، در مصاحبه‌ای نخست وزیر هند را برای حضور در مراسم تحلیف خود دعوت کرد.

رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز پاکستان در مصاحبه‌ای به شبکه تلویزیونی ان.دی.تی.وی هند گفت که به دهلی نو سفر خواهد کرد.

وی تاکید کرد که روابط پاکستان با هند را از جایی که این روابط در سال ۱۹۹۹ به بن‌بست رسیده بود، احیا خواهد کرد.

نواز شریف خطاب به رسانه‌های خارجی در شهر لاهور گفت: مطمئن هستم که از نخست وزیر هند برای سفر به پاکستان و حضور در مراسم تحریف دعوت کنم.

نواز شریف که تاکنون دو بار نخست وزیر پاکستان شده، اظهار داشت که تلاش خواهد کرد که همه مناقشات با هند را از طریق مذاکرات حل و فصل کند.

مانموهان سینگ، نخست وزیر هند روز یکشنبه پیروزی حزب نواز شریف را به وی تبریک گفته و از او برای سفر به هند دعوت کرد.

نخست وزیر هند در بیانیه‌ خود گفت که کشورش آماده است تا با دولت جدید پاکستان در ترسیم مسیر جدیدی برای روابط میان دو کشور همکاری کند. وی همچنین از نواز شریف دعوت کرد در زمانی که برای دو طرف مناسب باشد به هند سفر کند.

نواز شریف در خصوص روابط پاکستان با آمریکا گفت که به آمریکا بر سر مساله مناقشه برانگیز حملات پهپادها در مناطق قبیله‌نشین پاکستان از آنجا که برخلاف حاکمیت پاکستان هستند، مذاکره خواهد کرد. وی اظهار اطمینان کرد که واشنگتن را برای متوقف کردن حملات پهپادها متقاعد کند.

نواز شریف در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص تروریسم گفت که برای مقابله با تروریسم یک سیاست ملی تدوین خواهد کرد.

وی همچنین گفت که به دنبال همکاری دیگر احزاب به منظور یافتن راه حلی برای تروریسم و وضعیت نظم و قانون در بخش‌هایی از کشور خواهد بود.

نواز شریف نسبت به نتیجه انتخابات پارلمانی اظهار رضایت کرده و از دیگر احزاب خواست حکم رقبایشان را بپذیرند.

از سوی دیگر نواز شریف در نخستین مصاحبه خود با یک روزنامه هندی عنوان کرد که کشورش اجازه نخواهد داد تروریسم از کشورش به هند صادر شود و اطمینان داد که عناصر شبه‌نظامی را مهار خواهد کرد.

نواز شریف در خصوص بزرگترین چالش خود گفت: سخت‌ترین چالش من احیای اقتصاد خواهد بود. اولویت من خارج ساختن کشور از بحران اقتصادی بوده و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم خواهیم توانست مشکلات زیادی را حل کنیم. من خوشحال هستم که جایگزین دولتی می‌شوم که اجازه پیدا کرد دوره خود را تمام کند.

وی افزود: این در پاکستان به عنوان جایی که باید دموکراسی در آن تقویت شود، مهم است. من پیش از این دو بار نخست وزیر بودم اما هر دو بار اجازه پیدا نکردم تا دوره خود را تمام کنم.

نواز شریف در پاسخ به پرسشی در خصوص نگرانی‌های هند نسبت به صادر شدن تروریسم از پاکستان به این کشور گفت: شما سیاست من در خصوص تروریسم را می‌دانید. بگذارید هیچ تردیدی وجود نداشته باشد. ما اجازه نخواهیم داد تروریسم از خاک پاکستان به هند صادر شود. ما در سال ۱۹۹۹ با امضای بیانیه لاهور پیش از اینکه من با اجبار به تبعید بروم، پیشرفت زیادی حاصل کردیم و همچنین نباید فراموش کنیم که پاکستان نیز خود از تروریست‌ها در رنج است. تروریسم میراث پرویز مشرف است.

نواز شریف تاکید کرد: دیکتاتوری، افراط گرایی و تروریسم را سبب می‌شود و تروریست نتیجه مستقیم سیاست‌های مشرف است.

وی با ابراز اطمینان به هند گفت: بگذارید به شما و همچنین از طریق شما به شهروندان هند بگویم که ما خواهان دوستی با هند هستیم و اجازه نخواهیم داد حملات تروریستی دیگری نظیر حملات بمبئی و کارگیل تکرار شود. تروریسم به هر دو کشور آسیب می‌زند.

نواز شریف در خصوص مشارکت ارتش در فرآیند صلح با هند گفت: گمان نمی‌کنم که هیچ مخالفتی از سوی ارتش با روابط بهتر با هند وجود داشته باشد. البته درست است که در زمان مشرف مشکلاتی وجود داشت اما مشرف با ظرفیت شخصی خود اقدام می‌کرد و ارتش یک سازمان حرفه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: ارتش حامی اقدامات مشرف نبود و من مطمئن هستم که ارتش تا جایی که مربوط به فرآیند صلح میان هند و پاکستان شود مشارکت خواهد کرد. همچنین به شما اطمینان می‌دهم که متعهد به حل و فصل همه مسائل مطرح از جمله کشمیر باشم. بیانیه لاهور در سال ۱۹۹۹ یک نقطه آغاز مناسب است و مصمم هستم تا اختیارات نخست وزیری را بازیابی کنم. ارتش به نخست وزیر که رئیس خواهد بود، گزارش خواهد داد.

نواز شریف در پاسخ به پذیرش دعوت مانموهان سینگ برای سفر به هند گفت: باعث خوشحالی خواهد بود که من به هند سفر کنم. مانموهان سینگ با من گفت‌وگو کرد و من از اظهار لطف وی تشکر می‌کنم و بی‌صبرانه منتظر دیدار با او هستم. بگذارید این طور بگویم که ما باید با یکدیگر ملاقات کرده و برای یک منطقه جنوب آسیای موفق و آرام همکاری کنیم.
کد مطلب: 30097
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *