۰
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۳۸

بمب اتم داریم، برق نداریم

پاکستانی‌ها خیلی پیشتر از بسیاری از کشورها بمب اتمی ساختند اما هنوز هم ۲۰‌ساعت در روز برق ندارند. مشکلی که حل آن، اولویت برنامه‌های نخست‌وزیر جدید پاکستان شده است. نواز‌شریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان در همین زمینه گفت: «بمب اتمی داریم اما برق نداریم.»
«انرژی برق را آنقدر ارزان خواهم کرد که فقط ثروتمندان در خانه‌هایشان شمع روشن کنند.» این جمله منتسب به «ادیسون»، مخترع برق است. حالا بیش از دو قرن از فراگیری نیروی برق می‌گذرد و روشن کردن شمع جنبه تزیینی دارد تا کاربردی. اما در همین قرن بیست‌و‌یکم که تولیدات رنگارنگ تکنولوژی بازارها را قبضه کرده‌اند، در کشوری که جزو باشگاه هسته‌ای‌هاست، قطعی برق یک تراژدی به حساب می‌آید. پاکستانی‌ها خیلی پیشتر از بسیاری از کشورها بمب اتمی ساختند اما هنوز هم ۲۰‌ساعت در روز برق ندارند. مشکلی که حل آن، اولویت برنامه‌های نخست‌وزیر جدید پاکستان شده است. نواز‌شریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان در همین زمینه گفت: «بمب اتمی داریم اما برق نداریم.»

به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نواز‌شریف گفت: «چندین سال عدم برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت غلط، عدم سرمایه‌گذاری و فساد در بخش انرژی باعث شده تا در روز بیش از ۲۰ ساعت برق در پاکستان به‌ویژه در گرمای فصل تابستان قطع شود.» او متعهد شد نیروگاه‌های جدید برق را برای مقابله با این مشکل ایجاد کند و با معضل قطع دایمی برق به مقابله بپردازد. یکی دیگر از برنامه‌های نخست‌وزیر جدید پاکستان پیشگیری از کودتاست. منابع خبری نزدیک به نواز‌شریف اعلام کردند که وی از آنجا که قصد دارد شراکت موثری را با ارتش پاکستان برقرار کند، تا اطلاع ثانوی خود مسوولیت وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه را که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند، برعهده خواهد گرفت. به گزارش «رویترز»، نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان که در سال ۱۹۹۹ در یک کودتای نظامی سرنگون شد، تصمیم گرفت در کابینه‌ای که در حال تشکیل دادن آن است وزرای دفاع و امور خارجه را منصوب نکند. منابع خبری نزدیک به حزب «مسلم‌لیگ‌نواز» گفتند که نواز‌شریف قرار است به‌جای وزیر امور خارجه، یکی از کارکنان بازنشسته دولت، به نام طارق فاطمی را به‌عنوان مشاور امور خارجه خود منصوب کند. طارق فاطمی، سفیر سابق پاکستان در آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است. اقدام نواز‌شریف در به تعویق انداختن انتصاب وزیر امور خارجه نشان می‌دهد که وی خواهان به دست گرفتن مسوولیت روابط دولت با ارتش است. همچنین نخست‌وزیر آتی پاکستان قرار است پس از ادای سوگند از فرماندهان طالبان دعوت کند تا به مذاکرات صلح بپیوندند. به گزارش دیلی‌تلگراف، نواز‌شریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان مدت زیادی حامی مذاکره با شبه‌نظامیانی بوده که از زمان اعلام حمایت پرویز مشرف از جنگ آمریکا در افغانستان با اسلام‌آباد مشغول جنگ بوده‌اند. از آن زمان تاکنون چند توافق صلح با رهبران شبه‌نظامیان امضا شده که طی آنها مبالغ زیادی غرامت به شبه‌نظامیان طالبان پرداخت شده است. این توافقات باعث افزایش تنش میان پاکستان و آمریکا شد. منابع خبری نزدیک به دولت آینده پاکستان گفتند، حزب مسلم لیگ‌نواز نگران تکرار اشتباهات رخ داده در توافقات صلح قبلی است اما معتقد است درگیری تنها با مذاکره می‌تواند حل و فصل شود. قرار است نواز‌شریف هفته آینده خواهان تشکیل یک «جرگه بزرگ» از رهبران و ریش‌سفیدان قبایل به‌منظور آغاز مذاکرات صلح با فرماندهان طالبان شود. این فرآیند با واسطه‌گری حزب جمعیت علمای اسلام که قرار است به دولت نواز‌شریف بپیوندد، انجام خواهد شد. در تحولی دیگر یکی از رسانه‌های محلی پاکستان اعلام کرد که دست‌کم چهار نفر روز چهارشنبه به‌دنبال حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در منطقه و‌زیرستان‌شمالی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. در همین راستا سایت اینترنتی النشره از کشته شدن فرد شماره دو طالبان در حمله جنگنده‌های بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان خبر داد. ولی الرحمان، فرد دوم طالبان دیروز در حمله یک پهپاد آمریکایی در پاکستان کشته شد. الرحمان نفر دوم در فرماندهی و استراتژیست کل نظامی «تحریک طالبان» پاکستان بود. هنوز جزییات بیشتری در این خصوص منتشر نشده و هیچ منبع رسمی‌ای این خبر را تکذیب یا تایید نکرده است.
کد مطلب: 31899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *