۰
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۵
حق‌شناس:

کاندیداها در مورد رابطه با آمریکا صریح صحبت کنند

یک استاد دانشگاه با اشاره به این که در انتخابات ریاست جمهوری آینده مهمترین شاخص سیاست خارجی است، گفت: کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری باید نظرشان را نسبت به برخی پرونده‌ها و موضوعات در عرصه‌ی سیاست خارجی کشور را به طور صریح بیان کنند.
ایسنا: محمد جواد حق‌شناس، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در نشست "نقد و بررسی سیاست خارجی ایران" که عصر روز دوشنبه برگزار شد در ارتباط با تاثیر انتخابات بر سیاست خارجی تاکید کرد: اساسا فلسفه انتخابات این است که انتخاب‌کنندگان براساس عملکردی که در دوره قبلی صورت گرفته و برنامه‌های که در آن عمل شده است شاخص‌های را برای تعیین فرد اصلح در نظر می‌گیرد. از این رو انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه از این منظر حائز اهمیت است.
وی با بیان این که سیاست خارجی مهم‌ترین شاخص ارزیابی انتخابات آینده کشور است گفت: نوع تصمیماتی که در عرصه بیرونی گرفته می‌شود و نتیجه آن‌ها منجر به آن می‌شود که آراء جامعه را در سمت و سویی خاص قرار دهد که روز رای‌گیری آن را مشاهده می‌کنیم.
حق‌شناس با اشاره به موضع‌گیری‌هایی در بحث هسته‌یی در سال‌های گذشته صورت گرفته است خاطرنشان کرد: طرح مسائلی مثل تحریم‌ها علیه ایران به ویژه تحریم صادرات نفت و تحریم‌های بانکی که متاسفانه آثار مخربی را بر کشور داشته است از جمله موضوعاتی است که کاندیداهای ریاست جمهوری به طور صریح باید درباره آن‌ها و چگونگی برخورد با این موضوعات اظهار نظر کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به برخی از اظهار نظرها از سوی نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری مبنی بر اینکه ظرف شش ماه موضوع رابطه با آمریکا را حل خواهند کرد گفت: انتظار است تا این افراد در این باره به طور صریح اظهار نظر کنند و تشریح کنند که چگونه به این مساله می‌پردازند.
حق‌شناس گفت: کم‌تر از سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آینده باقی مانده است و کاندیداهای ریاست جمهوری باید در این مدت به سوالات مردم پاسخ دهند البته این فرصت بسیار کوتاه است با این‌حال آن‌ها باید درباره برخی پرونده‌ها از جمله تحریم‌ها جامعه را به شدت مشغول به خود کرده اظهار نظر کنند.
او ادامه داد: هم‌چنین کاندیداها در رابطه با سیاست ایران در منطقه به ویژه در رابطه با همسایگان‌مان و سوریه باید نظرات خود را به طور صریح بیان کنند. هم‌چنین نوع رابطه با نظام بین‌الملل و به طور مشخص آمریکا را باید مورد بررسی قرار داده و نظرشان را بیان کنند.
وی با انتقاد از سیاست خارجی ایران در دولت دهم گفت: رییس جمهور بعدی باید نسبت به ارتقا جایگاه و شان بین‌المللی ایران در آینده اقدام کند.
کد مطلب: 30701
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *