۱۵
۶
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۲
بیم و امید در ستادهای انتخاباتی هاشمی

آیا هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت می شود؟

آیا هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت می شود؟
در آستانه اعلام اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور، ستادهای انتخاباتی هاشمی رفسنجانی در سراسر کشور، بیش از سایر کاندیداها در نگرانی به سر می برند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، زمانی که اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین دقایق مهلت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، برای ثبت نام وارد وزارت کشور شد، به حدی شور و هیجان، در بین حامیان هاشمی در سراسر کشور افزایش یافت که همگان، ثبت نام هاشمی را مترادف با پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری قلمداد می کردند چرا که هیچیک از کاندیداهای حاضر در انتخابات، از نظر سابقه سیاسی، در حد او به نظر نمی رسیدند. هاشمی همواره به عنوان استوانه نظام شهرت داشت. اما در فاصله ای کوتاه پس از ثبت نام هاشمی، توجه رسانه های نزدیک به اصولگرایان به سمت دلایل رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت هاشمی معطوف شد و برخی از فعالان سیاسی مخالف هاشمی، به بیان دلایل خود برای قطعی بودن رد صلاحیت هاشمی پرداختند. فضا سازی اصولگرایان موجب شد در مدت کوتاهی، احتمال رد صلاحیت هاشمی که در زمان ثبت نام او در انتخابات در حد صفر به نظر می رسید به مرور زمان تقویت شود و افکار عمومی برای پذیرش امکان عدم احراز صلاحیت هاشمی آماده شود. اکنون در آستانه اعلام اسامی نهایی احراز صلاحیت شدگان، برخی سایتهای نزدیک به اصولگرایان از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی خبر داده اند و این موضوع هرچند به طور رسمی اعلام نشده اما بیم و نگرانی را در ستادهای انتخاباتی حامیان هاشمی در سراسر کشور موجب شده است. در این میان پرسشی که بیش از هر زمان دیگری افکار عمومی را به خود مشغول کرده این است که احتمال رد صلاحیت هاشمی چقدر است و آیا امکان عدم احراز صلاحیت، حتی در مورد فردی مثل هاشمی رفسنجانی وجود دارد؟
اصولگرایان طی هفته های اخیر با تاکید بر کهولت سن هاشمی سعی داشتند این موضوع را عامل عدم صلاحیت هاشمی برای ریاست جمهوری بیان کنند. اما این در حالیست که هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد و حتی مصوبه مجلس در مورد حداکثر سن کاندیداهای ریاست جمهوری که ۷۵ سال اعلام شده بود، پس از ایراد شورای نگهبان و ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسکوت ماند و بدین ترتیب تصمیم گیری در زمینه سن کاندیداها برای احراز صلاحیت، سلیقه ای است. به غیر از این موضوع هم دلیلی برای عدم احراز صلاحیت هاشمی وجود ندارد چراکه هاشمی همواره به عنوان یکی از شخصیتهای تاثیرگذار انقلاب و از استوانه های نظام جمهوری اسلامی مطرح بوده و به همین دلیل عدم احراز صلاحیت وی برای بسیاری غیر منتظره به نظر می رسد. با این وجود، برخی گمانه زنی ها که در روزهای اخیر انجام شد و در نوشتارهای حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان به اوج خود رسید، نشان داد که هاشمی را هم می توان ردصلاحیت کرد. شریعتمداری در سرمقاله روز سه شنبه در کیهان از شورای نگهبان خواست هاشمی را رد صلاحیت کند چون اگر این کار را نکند در آینده، هاشمی از آنها شکایت خواهد کرد که چرا برای دوری از خطری که او را تهدید می کرد، او را رد صلاحیت نکردند.
اگر برخی اصولگرایان تصور می کنند که در ادامه حضور شخصیتهای سیاسی نوظهوری همچون محمود احمدی نژاد در راس قوه مجریه، شخصیتهای مشابهی از نسل جدید همچون سعید جلیلی در راس امور اجرایی کشور باید قرار گیرند، طبیعی است که در این مسیر، عدم حضور افرادی همچون هاشمی با توجیه پایان عمر سیاسی آنها یا کهولت سن، نمی تواند خدشه ای بر نظراتشان وارد کند.
هنوز نتیجه احراز صلاحیتها توسط وزارت کشور به طور رسمی اعلام نشده، اما بیم و نگرانی در ستادهای هاشمی افزایش یافته و همگان در انتظار شنیدن خبر نهایی از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور هستند؛ خبری که می تواند موجب نگرانی و ناامیدی، یا موجب امیدواری در میان خیل عظیمی از حامیان هاشمی رفسنجانی شود؛ حامیانی که فاصله بین احساس پیروزی در انتخابات پس از ثبت نام هاشمی، تا افزایش احتمال رد صلاحیت هاشمی را بسیار کوتاه احساس کردند.
کد مطلب: 30802
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


م - حامدی
همه اون شایعاتی که از ماهها پیش مطرح بود ، دارد به واقعیت مبدل می شود ، همه طراحی ها به سمتی است که جلیلی رئیس جمهور شود !
هیچ هم اینطور نیست ، انگار یادتون رفته که دکتر قالیباف بالاترین رای را در نظرسنجی ها داشته و دارد ، مطمئن باشید مردم این بار به کسی رای میدهند که او را شناخته اند و کارنامه کاری اش را دیده اند و هیچ کس مثل آقای قالیباف چنین کارنامه روشن و موفقی ندارد.
شهریار
ببخشید دوست گرامی هیچ وقت اشخاص نظامی نمی توانند رئیس جمهور خوبی باشند
ناهید
من باورم نمیشه که هاشمی رو رد کنن ، اگه اینجوری بخواد بشه ، خیلی از مردم نمیآن رای بدهند ، شورای نگهبان هم این را میداند و بعید است کاری کند که مشارکت مردم کم شود
United States
رئیس جمهور فقط هاشمی رفسنجانی و نه هیچ کس دیگر.
آره معلومه مشارکت مردم کاهش پیدا میکنه اگه رفسنجانی رد صلاحیت بشه تقریبا نصف مردم ایران رای نمی دهند چون واقعا رفسنجانی طرفدار خیلی زیادی داره فقط وفقط رفسنجانی یا اون یا هیچکس دیگر
علي از خرم اباد
ياور واقعي ملت (هاشمي بزرگ)دوست دارم.
Europe
قالیباف نمیتونه شناسنامه شو نگهداره چجوری میخواد کشور رو اداره کنه
مبینا
اگر هاشمی نباشه ما هم رای نمیدیم
زنده باد هاشمی.....
مهسا
Iran, Islamic Republic of
اصلا کار عاقلانه ای نیست رد کردن رفسنجانی با این کار خیلی ها از رای دادن امتناع میکنن
سعید
شورای نگهبان در صورت رد صلاحیت هاشمی، بدترین کاری رو کرده که می تونست بکنه
علی
به راستی که انقلاب ها فرزندان خودشان را می خورند. با چنین سیاست هایی طولی نمیکشد که این انقلاب بی هویت میشود.
رفسنجانی نباشه کی میاد پای صندوق رای کاری کنید ک ملت راضی باشند اسطوره ایرانه
ایرانی
فقط جلیلی
بردیا
اگر هاشمی نباشه شور و شوق انتخابات تموم میشه هنوز هیچی نشده بود چه موجی تو ملت را افتاد