۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۶

شرط مخالفان اسد برای شرکت در کنفرانس ژنو

ائتلاف اصلی مخالفان بشار اسد اعلام کرده است در کنفرانس صلح ماه آینده در ژنو شرکت خواهد کرد.
پیشتر روسیه اعلام کرده بود دولت سوریه با اصل شرکت در کنفرانس موافق است.
پیش شرط های هر دو طرف تلاش های قبلی را برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران سوریه بی نتیجه گذاشته است.
در همین حال در قصیر، شهری مهم بین حمص و مرز لبنان درگیری های شدیدی جریان داشته است.
روز یکشنبه گذشته نیروهای دولتی عملیاتی تهاجمی را برای بازپس گیری قصیر آغاز کردند. خبرگزاری رسمی سانا روز جمعه گفته است "تعداد زیادی از پیکارجویان شورشی" در تازه ترین درگیری ها در این شهر کشته شده اند.
"موضع گیری دمشق در مسکو"
روسیه و آمریکا در تلاشند برای مذاکره جهت پایان خشونت ها در سوریه کنفرانسی برگزار کنند اما هنوز نتوانسته اند زمان، برنامه و شرکت کنندگان و جدول زمانی کنفرانس را نهایی کنند.
با این همه دو کشور گفته اند هر توافقی در کنفرانس باید بر اساس اعلامیه نهایی ملاقات گروه ویژه بحران سوریه باشد که در ژوئن سال میلادی گذشته در ژنو برگزار شد.
این اعلامیه که در پایان نشستی با حمایت سازمان ملل متحد صادر شد خواستار پایان بلافاصله خشونت ها و استقرار دولتی انتقالی شده بود که شامل هم برخی مقامات دولت بشار اسد را در بر بگیرد و هم برخی اعضای گروه های مخالف را. در این بیانیه صریحا از لزوم کناره گیری بشار اسد از قدرت حرفی به میان نیامده است.
روسیه تلاش می کند دولت دمشق را به گفتگو متقاعد کند و الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است: "با رضایت خاطر اعلام می کنیم دمشق آمادگی خود را با اساس شرکت در کنفرانسی بین المللی اعلام کرده است که به نفع مردم کشور و با هدف یافتن راه حل سیاسی پایان خشونت ها برگزار شود."
هم زمان آمریکا نیز توجه خود را به مشارکت ائتلاف ملی مخالف دولت سوریه در این کنفرانس معطوف کرده که واکنشی محتاطانه به موضع تازه دمشق نشان داده اند:
صافی به بی بی سی گفت :"تعجب ما از این است که این خبر در مسکو اعلام شد و نه دمشق؛ و اولین واکنش ما این است که می خواهیم این موضع گیری را از دولت سوریه بشنویم."
صافی در کنفرانس سه روزه مخالفان دولت سوریه در استانبول گفت ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه حاضر است در این کنفرانس شرکت کند اما تنها به شرطی که در توافق نهایی رییس جمهوری سوریه و اطرافیانش قدرت را واگذار کنند.
سخنگوی ائتلاف ملی گفت: "اگر دولت با این چهارچوب موافق باشد ما هم می آییم. ما از همان روز اول از توافق ژنو استقبال کردیم. ما هم می خواهیم راه حلی سیاسی پیدا شود اما نمی خواهیم دوباره از این حکومت فریب بخوریم، حکومتی که پیشتر هم بارها فریبمان داده است."
روسیه می گوید باید به رییس جمهوری سوریه اجازه داد در قدرت بماند و حضور او باعث ثبات هر گونه گذار سیاسی خواهد بود. در همین حال بشار اسد مرتبا تصریح کرده که هیچ قصدی برای کناره گیری از قدرت ندارد و می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز نامزد شود.
ملاقات اعضای ائتلاف ملی سوریه در استانبول برای انتخاب رهبری جدید به جای شیخ معاذ الخطیب و مشخص کردن موضع خود در آستانه کنفرانس ژنو است.
سازمان ملل متحد می گوید بیش از ۸۰ هزار نفر در اعتراضات علیه بشار اسد که از بهار دو سال پیش آغاز شد کشته شده اند.
یک و نیم میلیون نفر آواره سوری در کشورهای مجاور پناه گرفته اند و تخمین زده می شود که بیش از ۴ میلیون نفر در خاک سوریه بی جا شده اند.
کد مطلب: 31148
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *