۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۴

حاشیه‌های نامزدی جلیلی

برخی در بدنه دولت، به وضوح از جلیلی حمایت کرده‌اند و به نظر می‌رسد حامیان احمدی‌نژاد به سمت جلیلی متمایل شده‌اند؛ اما نزدیکان جلیلی این موضوع را انکار می‌کنند. شایبه‌هایی که در مورد جلیلی وجود دارد و مسایلی که دیروز مطرح شد همگی پس از نخستین مصاحبه تلویزونی جلیلی با موضوع انتخابات است.
 
طاهره ریاحی در شرق نوشت: تاییدصلاحیت و حضور جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری با حواشی بسیاری همراه شده است. برخی معتقد هستند او رجل سیاسی و مذهبی نیست و برخی بر سوابق کاری اجرایی او نقد دارند و می‌گویند: «دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی ۱۲ کارمند دارد و این تنها سابقه اجرایی سعید جلیلی است.» عده‌ای او را گزینه نظام معرفی می‌کنند و تعدادی هم او را گزینه پنهان احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند. سایت رایحه ظهور نزدیک به دولتی‌ها، از سعید جلیلی با عنوان بشارت بزرگ احمدی‌نژاد نام برده و نوشته است: «دنیا خواهد دید چگونه احمدی‌نژاد بار دگر همه را مبهوت سیاست و تدبیر خویش خواهد کرد.»
جلیلی، گزینه دولت
«رایحه ظهور»، از جلیلی با عنوان مردی از «تبار جهاد و شهادت» نام برده که قرار است راه دولت احمدی‌نژاد را ادامه دهد. اسفندیار رحیم‌مشایی گزینه ردصلاحیت‌شده دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری هم می‌گوید: «حمایت از کسی که بتواند راه احمدی‌نژاد را ادامه دهد، تکلیف شرعی است.» رایجه ظهور درباره دولت احتمالی جلیلی و نزدیکی او به احمدی‌نژاد نوشته است: «کسانی که فکر می‌کنند احمدی‌نژاد زیرک به‌راحتی در حال محو شدن از آسمان سیاسی کشور است، سخت در اشتباه هستند.» همزمان سایت روزنامه «جوان» با انتشار یک یادداشت مدعی شد:
«سعید جلیلی گزینه اصلی احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری است.» از سوی دیگر خبرگزاری دولتی «ایرنا» هم با انتشار یادداشتی از جلیلی با عنوان «نماینده گفتمان انقلاب اسلامی» یاد کرده است؛ سایت خبری «رویداد» هم از جلیلی به‌عنوان «حلقه گمشده سکوت احمدی‌نژاد در برابر ردصلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی» نام برده است. در ادامه این یاداشت، در توصیف جلیلی آمده است که او نسخه دیگری از احمدی‌نژاد ۸۴ است و با یک تدبیر بی‌نقص و برنامه‌ریزی‌شده برای چنین روزهایی آماده شده است.» گروهی از نزدیکان محمدباقر قالیباف - شهردار تهران، یکی از هشت نامزد تاییدصلاحیت شده - هم از سعید جلیلی به‌عنوان نامزد نهایی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری یاد می‌کنند و مدعی هستند: «سکوت جلیلی در برابر انحراف تیم احمدی‌نژاد٬ نشانه روشنی بر نزدیکی او به این تیم است.» امیدوار رضایی برادر محسن رضایی نامزد انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری هم به «خانه ملت» گفته است: «احمدی‌نژاد با انتخابات پایان نمی‌پذیرد و جلیلی گزینه احمدی‌نژاد است.»محمدرضا باهنر هم در جلسه جامعه مهندسین با اشاره بر اینکه نباید این شایبه در اذهان برخی حامیان جلیلی از جمله حزب‌اللهی‌ها شکل بگیرد که او کاندیدای نظام است، گفته است: «اگر با این تصور که آقای جلیلی انتخاب شود و بعد از آن داستان هشت‌ساله دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به وجود بیاید این موضوع، خسارت‌هایی را برای نظام خواهد داشت و اگر هم انتخاب نشود و این شایبه در اذهان حزب‌اللهی‌ها وجود داشته باشد، باز هم خسارتی برای کشور به همراه خواهد داشت.»باهنر انتقاداتی هم به تاییدصلاحیت جلیلی دارد و می‌گوید: «اگرچه از سوی مجلس شورای اسلامی نامه‌ای برای شورای نگهبان فرستادیم و از عملکرد این شورا در بررسی صلاحیت‌ها قدردانی کردیم اما تاییدصلاحیت آقای جلیلی در کنار عدم احراز صلاحیت آقای سعیدی‌کیا که چهاردوره وزیر بوده و جزو نیروهای ارزشی، مومن و انقلابی هم هست خیلی سوال‌برانگیز بود.»
جلیلی بدل و بدیل ندارد
حامیان جلیلی هم بیکار ننشسته‌اند و کامران باقری لنکرانی هم تمام ستادهای انتخاباتی خود را که در تمام استان‌های و شهرستان‌های کشور تشکیل شده بود، برای حمایت از جلیلی فعال کرد. علی باقری، معاون جلیلی در دبیرخانه شواری امنیت ملی در پاسخ به اینکه «گفتمان جلیلی شبیه احمدی‌نژاد است» می‌گوید: «گفتمان جلیلی گفتمان انقلاب اسلامی است، جلیلی نه بدل دارد نه بدیل.»
رسایی:همه نامزدها گزینه نظام هستند
حمید رسایی هم که تصویر او در مراسم همایش انتخاباتی جلیلی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و رسانه منتسب به او (۹ دی) تبدیل به رسانه تبلیغاتی جلیلی شده است در پاسخ به سوال «شرق» مبنی بر اینکه «شایعاتی در مورد آقای جلیلی وجود دارد که او را گزینه نظام یا احمدی‌نژاد معرفی می‌کند»، گفت: «این اظهارات جوسازی رسانه‌ای است، چون احمدی‌نژاد نشان داده که با تمام وجود به مشایی معتقد است و اساسا بین احمدی‌نژاد ۹۲ با احمدی‌نژاد ۸۴ تفاوت‌های زیادی است، بنابراین بدیهی است که نه جلیلی چشم‌انتظار حمایت احمدی‌نژاد باشد و نه اعتقادی به این کار دارد و نه احمدی‌نژاد چنین اعتقادی داشته باشد.» نماینده تهران گفت: «اما اینکه جلیلی کاندیدای نظام باشد، مغالطه دیگری است، چون مگر دیگر کاندیداها، گزینه نظام نیستند؟» او در تشریح عقیده خود افزود: «همه کسانی که امروز در عرصه انتخابات، صلاحیتشان توسط دستگاه‌های قانونی تایید شده است برای ریاست‌جمهوری گزینه مورد تایید نظام هستند اما شاید برخی حداقل شرایط را دارا باشند و دیگرانی هم از حداکثر شرایط بهره ببرند مردم هم البته با آگاهی از این مسایل در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و از نامزد مورد نظر خود حمایت می‌کنند.» رسایی با اشاره به تخریب رسانه‌ای افزود: «رسانه‌های بیگانه و برخی دنباله‌های داخلی آنها در حالی بر این بازی رسانه‌ای صحه می‌گذارند تا اگر بعدها کسی که او را گزینه نظام معرفی کردند، رای نیاورد، بگویند مردم به جمهوری اسلامی نه گفتند و اگر رای بیاورد، شایبه تقلب را مطرح کنند و مشروعیت رییس‌جمهور را خدشه‌دار جلوه دهند.» او در پاسخ به شایبه‌های مطرح‌شده درباره رجل سیاسی بودن یا نبودن جلیلی هم گفت: «تشخیص این موضوع طبق قانون اساسی با شورای‌نگهبان است، والا مثلا به نظر بنده آقای روحانی رجل سیاسی نیست ولی شورای‌نگهبان مرجع قانونی و مورد اعتماد مردم است و او را رجل سیاسی دانست. مردم هم با حضور در پای صندوق رای نشان داده‌اند که به مراجع قانونی اعتماد دارند.» او در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی احتمالی موفقیت جلیلی در انتخابات می‌گوید: «برای کسی مثل من در درجه اول، این مهم نیست که چه کسی شانس بیشتری دارد بلکه مهم این است چه کسی گفتمان امام، اسلام و انقلاب را زنده می‌کند. مهم این است چه کسی از مقاومت در برابر زورگویی استکبار استفاده می‌کند و در برابر بیگانه کوتاه نمی‌آید. اما در عین حال نظرسنجی‌هایی که در اختیار رقبای جلیلی است نشان می‌دهد که درطول ۱۰ روزی که جلیلی حضورش جدی شده، رشد خوبی داشته و در شهر تهران، نفر دوم است و من تردید ندارم با ادامه این روند انشاءالله تا روز انتخابات، بخش بزرگی از اعتماد مردم را جلب خواهد کرد.»
انکارها و اصرارها
برخی در بدنه دولت، به وضوح از جلیلی حمایت کرده‌اند و به نظر می‌رسد حامیان احمدی‌نژاد به سمت جلیلی متمایل شده‌اند؛ اما نزدیکان جلیلی این موضوع را انکار می‌کنند. شایبه‌هایی که در مورد جلیلی وجود دارد و مسایلی که دیروز مطرح شد همگی پس از نخستین مصاحبه تلویزونی جلیلی با موضوع انتخابات است. در حالی‌که برخی از چهره‌های دولتی اصرار بر حمایت از جلیلی دارند و او را ادامه راه احمدی‌نژاد می‌دانند، دوستان جلیلی این ارزیابی را انکار می‌کنند. برخی از حاضران در همایش انتخاباتی جلیلی، از اعضای پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد یا اعضای کابینه او بودند، تردیدها را دامن می‌زند. این موضوع آنقدر واضح بود که وزیر ارشاد گفت: «راست و حسینی از جلیلی حمایت می‌کنم.» باید دید نتیجه انکارها و اصرارها چه خواهد شد آیا به راستی جلیلی گزینه مورد حمایت دولت است؟ ‌حتی اگر پاسخ به این سوال مثبت هم باشد، باید پذیرفت اجماع سیاسیون، شرط لازم اما ناکافی است، زیرا جلب رای مردم دشوارتر است.

تکذیب مجدد حمایت رهبری از نامزدی خاص
پایگاه اطلاع‌رسانی مقام رهبری روز گذشته نوشت یکی از شایعاتی که در فضای انتخابات تاثیرگذار است، حمایت رهبری از نامزدی خاص است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چندین‌بار در انتخابات‌ها این مسایل را تکذیب و نظر خود را صریحا بیان کرده‌اند. برای آخرین‌بار نیز در ابتدای سال ۹۲ در حرم رضوی درباره این مسایل، اینچنین فرمودند:«رهبری، یک رای بیشتر ندارد.»
کد مطلب: 31409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *