۰
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۵

پاسخ پیمانکار روسی درباره آسیب دیدن نیروگاه بوشهر

منابع آگاه در شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت، پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در واکنش به ادعای برخی مسئولان غربی مبنی بر آسیب دیدن این نیروگاه در جریان زمین لرزه اخیر، اعلام کردند که این ادعا هیچ پایه و اساسی نداشته و فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر کاملا عادی است.
منابع روس ادعای برخی دیپلمات‌های غربی مبنی بر آسیب رسیدن به نیروگاهی اتمی بوشهر در جریان زمین لرزه اخیر را رد کردند.
به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، منابع آگاه در شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت، پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در واکنش به ادعای برخی مسئولان غربی مبنی بر آسیب دیدن این نیروگاه در جریان زمین لرزه اخیر، اعلام کردند که این ادعا هیچ پایه و اساسی نداشته و فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر کاملا عادی است.
این منابع با تاکید بر اینکه نیروگاه بوشهر در حال آماده شدن برای فعالیت دوباره است، تاکید کردند که در حال حاضر عملیات تست تجهیزات بر روی رآکتور انجام می‌شود.
پیش از این دو دیپلمات غربی که خواسته بودند نام آن‌ها فاش نشود، مدعی شده بودند که اطلاعاتی در دست دارند که نشان‌دهنده این است که ساختمان رآکتور نیروگاه بوشهر در جریان یک یا دو زمین‌لرزه اخیر در ایران آسیب دیده است.
این دو دیپلمات همچنین مدعی شدند که ترک‌های بلندی حداقل در یک طرف ساختمان (رآکتور) ایجاد شده است، اما به نظر نمی‌رسد خطر نشت مواد هسته‌ای وجود داشته باشد.
پیش از این نیز خبرگزاری ریانوستی روسیه نیز به نقل از یکی از سخنگویان شرکت اتم استروی اکسپورت گزارش داد که اگرچه زمین‌لرزه در نیروگاه نیز حس شد، اما هیچ خسارتی بر جای نگذاشت و نیروگاه به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد.
به گفته وی، میزان تشعشعات هسته‌ای در ساختمان بوشهر در وضعیت عادی است.
در این گزارش آمده است که فاصله نیروگاه بوشهر از مرکز زلزله ۹۰ کیلومتر است.
بنا بر این گزارش، ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت آلمانی «زیمنس» آغاز شد اما بعد از انقلاب اسلامی در ایران نیمه تمام باقی ماند. قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر توسط روسیه، ماه ژانویه سال ۱۹۹۵ میلادی در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی «و. و. اِ. ار-۱۰۰۰» و سوخت هسته‌ای برای آن را به ایران عرضه کرده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.
حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود ۸۵۰ میلیون دلار است. در ماه فوریه سال ۱۹۹۸ میلادی روسیه و ایران توافق کردند که مسکو نه تنها در تجهیز نیروگاه بوشهر به ایران کمک کند، بلکه به طور کلی ساخت آن را تکمیل کند.
در تاریخ ۲۸ ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی، شرکت اتم استروی اکسپورت از پایان عرضه سوخت هسته‌ای برای نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد که طبق مقررات، شش ماه قبل از راه‌اندازی به این نیروگاه عرضه شد.
در اواخر ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی، اتم استروی اکسپورت مرحله نوبتی راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه اتمی بوشهر را انجام داد که به معنای پایان مرحله آزمایش‌های تمام سیستم‌های تولید انرژی نیروگاه است و سپس به دنبال بارگذاری سوخت هسته‌ای، تولید برق در آن شروع می‌شود. واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر هشتم ماه می‌سال ۲۰۱۱ میلادی در حداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و به این ترتیب واکنش خود انگیخته تقسیم سوخت هسته‌ای آغاز شد.

رآکتور واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر ۳۰ ماه آگوست به طور کامل و با صد درصد ظرفیت برنامه‌ریزی خود، برای تولید برق راه‌اندازی شد.
کد مطلب: 32586
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *