۰
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۳
شبکه پنج تلویزیون فرانسه:

بالارفتن تنش بين ژاپن و کره جنوبي، سفر وزير ژاپني به سئول را لغو کرد

تنشهای دیپلماتیک بین کره جنوبی و ژاپن بر سر مجمع الجزایری کوچک غیرمسکونی بالا گرفته است.
به گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه(TV۵monde)، توکیو پیشنهاد کرده است اختلاف ارضی دو کشور در دادگاه بین المللی لاهه حل و فصل شود اما سئول با این درخواست مخالفت می کند.
روز گذشته شماری از اتباع کره جنوبی در برابر سفارت ژاپن در سئول تظاهرات کردند. آنان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود مجمع الجزایر« دوکدو» کره ای است.
از هفته گذشته تنش دیپلماتیک بین کره جنوبی و ژاپن بر سر این جزایر که به ژاپنی« تاکاشیما» نامیده می شود بالا گرفته است.
نظامیان کره جنوبی از شصت سال پیش در این جزایر بیست هکتاری مستقر هستند.
بازدید هفته گذشته رئیس جمهور کره جنوبی از این جزایر خشم توکیو را برانگیخت. ژاپن ضمن فراخوانی سفیر خود در سئول، سفر وزیر دارایی خود را به کره جنوبی لغو کرد. توکیو همچنین اعلام کرد این اختلاف را در دادگاه بین المللی حل و فصل خواهد کرد.
کویشیرو گمبا وزیر امور خارجه ژاپن گفت :«باید خاطر نشان کنم که این گونه مشکلات همیشه باید به نحوه ای بی طرفانه و صلح آمیز بر اساس مقررات جامعه بین المللی حل و فصل شود.»
این پیشنهاد را کره جنوبی رد کرد.
چو تای یونگ سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفت:« واضح است که دوکدو از لحاظ تاریخی و جغرافیایی و بر اساس قوانین بین المللی همیشه خاک کره جنوبی بوده است و بنابراین هیچ اختلاف ارضی بر سر این جزایر وجود ندارد.»
اختلاف های ارضی بین کره جنوبی و ژاپن بخشی از میراث دوران استعمار است که مدام بین دو کشور مشاهده می شود. مراسم پایان جنگ جهانی دوم در این دو کشور همواره تنشها را زنده می کند.
ژاپن همچنین به علت اختلاف ارضی با چین چهارده فعال طرفدار چین را اخراج کرد. این افراد روز چهارشنبه موفق شده بودند به یکی از مجمع الجزایر ژاپنی در دریای چین خاوری بروند . این جزایر بین چین و ژاپن مورد اختلاف است.
کد مطلب: 3366
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *