۰
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۲
یک روزنامه سوئیسی

کاهش نفوذ اسرائیل در پرونده هسته‌ای ایران/ نتانیاهو باید توافق ژنو را بپذیرد

یک روزنامه سوئیسی با اشاره به اینکه نتانیاهو با توجه به توافق ژنو نتوانست به خواسته های خود در روند مذاکرات هسته ای ایران با غرب برسد از کاهش نفوذ اسرائیل در پرونده هسته ای ایران خبر داده ونوشت، نتانیاهو هم باید این توافق را بپذیرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در تحلیلی نوشت: "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی سالهاست که درباره مجهز شدن ایران به تسلیحات اتمی هشدار می دهد. وی هفته گذشته با رئیس جمهوری فرانسه و رئیس جمهوری روسیه دیدارهای جداگانه ای انجام داد تا شاید بتواند از توافق هسته ای ایران با غرب در آخرین دقایق جلوگیری به عمل آورد. اما این گونه اقدامات وی فایده ای نداشت.

نویسنده در ادامه نوشت: مذاکره کنندگان در ژنو با هم توافق کردند و نتانیاهو هم باید حتی در صورتی که از یک خطای تاریخی سخن می گوید این توافق را بپذیرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر کابینه اش ادعا کرده است که امروز دنیا یک مکان خطرناک تری شده است، چرا که خطرناک ترین رژیم دنیا به مالکیت خطرناک ترین سلاح دنیا یک قدم مهم نزدیک تر شده است.

وی همچنین تصریح کرد که رژیم صهیونیستی به این توافق پایبند نبوده و دفاع به تنهایی از خود را حق رژیم صهیونیستی دانست.

این روزنامه سوئیسی در ادامه خاطر نشان کرد که از زمانی که در دور قبلی مذاکرات ژنو امکان توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ آشکار شد، نتانیاهو مرتبا حرف و حرف زده و سخنرانی پشت سخنرانی ایراد کرده و از جهانیان درخواست کرد که مطالبات بیشتری را از ایران داشته باشند.

نتانیاهو، رئیس جمهوری فرانسه را به حضور پذیرفته و به مسکو رفت تا شاید بتواند تغییراتی در توافق احتمالی ایران با غرب ایجاد کند. وی اعلام کرده بود که هر گونه توافقی با ایران باید محتوی این باشد که در این کشور هیچ غنی سازی اورانیومی انجام نگرفته و تمام اورانیوم موجود در این کشور باید خارج شود و راکتور ساخت پلوتونیوم (راکتور اراک) باید تخریب شود.

اما توافق هسته ای ژنو نشان داد که وی نتوانست خواسته های خود را پیش ببرد. بر اساس این توافق ایران باید اورانیوم با غنای پنج درصد را انجام دهد. البته تهران کنترل و نظارت شدیدتر بر تاسیسات اتمی خود از طرف بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را پذیرفت و به ازای آن تحریمهای غرب علیه این کشور باید کاهش یابد.

"یوئل گوسانسکی"، یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی در این باره اظهارداشته است که شکل گیری توافق هسته ای با ایران که اسرائیل هم از آن راضی باشد از همان ابتدا هم امکان پذر نبود. این مسئله به خطوط قرمز متفاوتی مربوط می شد که رژیم صهیونیستی و آمریکا در این باره ترسیم کرده بودند. در حالی که رژیم صهیونیستی هر گونه غنی سازی اورانیوم از طرف ایران را به عنوان دلیلی برای نگرانی می دانست، اما آمریکا حاضر بود که پیشرفتهای اتمی این کشور را تا زمانی که در مسیر ساخت سلاح اتمی قرار نگرفته است تحمل کند.

وی در ادامه اظهار داشت که توافق هسته ای انجام شده از دید اسرائیل بد است به دلیل نیروی بالای نمادینی که دارد، بر این اساس ایران به عنوان کشوری که در آستانه تبدیل شدن به قدرت هسته ای قرار گرفته پذیرفته شد.

"گوسانسکی" بر این عقیده است که اسرائیل مناسبات خود با تنگ ترین متحد خود یعنی آمریکا را سریعا ترمیم خواهد کرد، چرا که بالاخره می خواهد نفوذی روی توافق نهایی با ایران در دورهای بعدی مذاکرات داشته باشد.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: نمایندگان آمریکایی گفته اند که توافق هسته ای انجام گرفته تنها اولین گام در مسیر حل مناقشات اتمی با ایران است. هدف دورهای بعدی مذاکرات این است که از تهدیداتی که در برنامه های اتمی ایران وجود دارد جلوگیری به عمل آوریم. اسرائیل باید بپذیرد که برگ برنده مهم خود یعنی تهدید به حمله نظامی علیه تهران را از دست داده است.

"گوسانسکی" در این باره اظهار داشته است که چگونه اسرائیل می تواند در این باره به صورت مستقل عمل کند بعد از اینکه تمام جامعه بین المللی با ایران بر سر یک میز نشسته اند، به این کشور دست داده و یک توافق را مشترکا امضا کرده اند؟ در این صورت ( در صورت مستقل عمل کردن) اسرائیل در دنیا به عنوان یک کشوری مورد بررسی قرار می گیرد که در دهه ها تلاش برای مذاکرات اتمی با ایران نقش خرابکارانه ای را ایفا می کرده است.
کد مطلب: 35917
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *