۰
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۵۲

نشست احزاب با رئیس جمهور به زودی برگزار می شود

وزیر کشور از نشست احزاب و تشکل های سیاسی کشور با رئیس جمهور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: احزاب باید هم اعتماد نظام و هم مردم را برای ادامه فعالیت جلب کنند.
نشست احزاب با رئیس جمهور به زودی برگزار می شود
عبدالرضا رحمانی فضلی در اولین نشست هم اندیشی احزاب و تشکل های سیاسی در وزارت کشور که صبح امروز در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه اصل تحزب و حمایت و تقویت از ابتدا مبنای کار وزارت کشور در دولت یازدهم بوده است، گفت: در همان ابتدا که برنامه ام را منطبق با نگاه دولت آقای روحانی به مجلس ارائه دادم اصل حمایت و تقویت از تحزب مبنای کار من بوده است.

وی افزود: این جلسه مقدمه ای برای جلسه احزاب سیاسی کشور با رئیس جمهور است و ایشان نیز زمانی که از این جلسه باخبر شدند به من گفتند که حتما به زودی با احزاب جلسه ای خواهم گذاشت و شما در این زمینه برنامه ریزی کنید.

رحمانی فضلی با اشاره به مباحث و موضوعاتی که دبیران کل احزاب کشور در این جلسه مطرح کردند، گفت: در این جلسه بیشتر دوستان بر جایگاه و ضرورت حزب تاکید داشتند که اصلا در مورد این موضوع جای بحث و گفتگو نیست چرا که همه ما بر جایگاه احزاب تاکید داریم. اما آنچه که مهم است رویکرد احزاب است که رویکرد آنان چگونه باید باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد احزاب در قانون اساسی مشخص شده است، گفت: رویکرد حزب باید تحقق ارزش های انقلاب، اسلام و توسعه و پیشرفت کشور باشد حالا این هدف می تواند توسط هر حزبی با برنامه های مشخص پیگیری شود بنابراین شرایطی که در قانون اساسی آمده نیز جای بحث و گفتگو ندارد.

رحمانی فضلی همچنین در ادامه با اشاره به اصلاح قانون احزاب گفت: مجلس این طرح را شروع کرده و ما نیز در وزارت کشور با همکاری برخی از کارشناسان این کار را انجام دادیم که پیش نویس این لایحه در سایت وزارت کشور گذاشته می شود و یک ماه احزاب وقت دارند این پیش نویس را مطالعه و نظراتشان را به صورت رسمی ارائه دهند.

وزیر کشور همچنین با اشاره به احیای خانه احزاب گفت: وزارت کشور مخالفتی با فعالیت خانه احزاب ندارد و به هر دلیلی خانه احزاب به مدت هشت سال است که فعالیتی ندارد و وزارت کشور در این خصوص تقصیری نداشته و تقصیر دوستان بوده اما در حال حاضر ما حاضریم هر گونه حمایت لازم را برای بازنگری خانه احزاب داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به بحث عدم توفیق احزاب در کشور که موضوع مورد بحث دبیران کل احزاب در این جلسه بود، افزود: به دلیل عملکرد احزاب در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب که قصد براندازی نظام و یا صدمه به ولایت فقیه را داشتند مردم به احزاب اعتماد ندارند و باید در حوزه اعتمادسازی تلاش زیادی کرد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در حوزه تقویت و حمایت از احزاب باید کاری کنیم که اعتماد لازم از سوی مردم به حزب جلب شود و آن هم تنها با صداقت و در چارچوب قانون عمل کردن از سوی احزاب ممکن است.

وزیر کشور با بیان اینکه در این نشست برخی از افراد بر قانونگرایی تاکید داشتند، گفت: بعد از ۳۲ سال دم از قانون گرایی زدن حرف مهمی نیست و همه ما بر قانونگرا بودن تاکید داریم اما در برخی از مقاطع هیجانات، عصبانیت ها و عدم تدبیر لازم موجب شده که از مسیر قانون خارج شویم که البته همین شرایط خاص و فضاهای ویژه است که مشخص می کند قانونگرا هستیم یا نه چرا که در شرایط عادی همه دم از قانونگرایی می زنند. مهم این است که بتوانیم در برخی تحرکات و شرایط خاص خود را حفظ کنیم. بنابراین برخی از افراد که اعتقاد دارند در کارشان دخالت می شود و یا توسط عده ای سلب اختیار می شوند به این دلیل است که اگر احزاب قانونگرا و قانونمدار باشند خود به خود چنین دخالت هایی رفع خواهد داشت و اگر باز این دخالت ها ادامه داشت وزارت کشور پیگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه من با نشست دوره ای احزاب موافق هستم، گفت: تلاش می کنیم نشست بعدی با سران قوا باشد تا موضوعات ملموس و تخصصی تر در میان گذاشته شود.

وزیر کشور با بیان اینکه شرایط حاکم بر کشور این اقتضا را دارد که آرای مردم حزبی باشد، ادامه داد: متاسفانه احزاب در این زمینه خود دچار کم کاری هستند مثلا نگاهی که دولت نسبت به مسئله هدفمند کردن یارانه ها دارد و می خواهد روش آن را که در گذشته برخلاف قانون بوده است را اصلاح کند احزاب در این زمینه چه اقدامی کرده اند، آیا شما روی بحث آماده سازی مردم به سمت روش مطلوب اقدامی کرده اید؟ یا مثلا رئیس جمهور در نیویورک بحث مبارزه با خشونت و افراطی گری را مطرح کردند، شما به عنوان احزاب سیاسی در قبال این موضوع چه موضعی گرفتید و در این زمینه چه اقدام مثبتی انجام دادید؟

رحمانی فضلی همچنین در ادامه با اشاره به پاسخگویی احزاب گفت: باید احزاب مسئولیت پذیر باشند و رفتارشان شفاف و روشن باشد و اگر می خواهیم در جامعه موفق باشیم باید تاثیرگذار باشیم که رسانه ملی نیز در این زمینه نقش دارد و اگر لازم باشد در جلسات بعدی نیز از آقای ضرغامی هم دعوت می کنیم.

وی ادامه داد: موضوعات مختلفی امروزه در رسانه ملی در مباحث مختلف از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ بحث می شود و بهتر است که نمایندگان احزاب در این بحث ها شرکت داشته باشند تا تصمیم سازیها و تصمیم گیری های بهتری اتفاق بیفتد.

وزیر کشور فرهنگسازی و احیای خانه احزاب را از جمله عامل های تقویت احزاب در جامعه نام برد و گفت: در نگاه شما عزیزان یک نوع وابستگی به دولت و دولتگرایی مشاهده شد اما حمایت از احزاب و گروه ها توسط دولت و وزارت کشور باید تنها بر اساس قانون باشد اما فرهنگسازی و آموزش تحزب دیگر به وزارت کشور مربوط نیست و خود احزاب باید در این زمینه اقدام کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه احزاب باید طبقه بندی شوند، گفت: امروزه حزب های زیادی از وزارت کشور مجوز گرفته اند که دو نوع نگاه نسبت به احزاب وجود دارد که یک نگاه می گوید دیگر به احزاب جدید اجازه فعالیت ندهید اما برخی مخالف این امر هستند اما باید در عمل از ایجاد احزاب موسمی و فصلی و غیرفعال جلوگیری شود بنابراین ما باید احزاب را به حزب های فعال، نیمه فعال و غیر فعال طبقه بندی کنیم و مجوز احزابی که فعالیت ندارند را باطل کنیم و یک نظام مهندسی حاکم بر رفتار حزبی باشد که این نیز وظیفه خانه احزاب است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه احزاب باید ذره ذره نسبت به جلب اعتماد مردم اقدام کنند، گفت: در جلسه ای که سه شنبه و چهارشنبه با استانداران و فرمانداران دارم از آنان نیز می خواهم که احزاب را حمایت کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: احزاب باید محور اعتمادسازی دوطرفه هم نسبت به مردم و هم نظام باشند یعنی هم اعتماد نظام و هم اعتماد مردم را جلب کنند.

رحمانی فضلی در پایان با اشاره به احیای خانه احزاب گفت: امیدواریم که این جلسه و جلسات مشابه مقدمه ای برای تقویت و حمایت احزاب باشد و خروجی این جلسه نیز احیای خانه احزاب باشد.
کد مطلب: 36599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *