۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۳
خدایی در نشست‌خبری:

تشریح نحوه برگزاری کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست‌خبری نحوه برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد ۹۳ را تشریح کرد.
تشریح نحوه برگزاری کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری

 ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز در نشست‌خبری با اشاره به برگزاری بیست‌وپنجمین دوره آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۹۳ در کشور، گفت: آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۹۳ طی روزهای ۱۶ ،۱۷ و ۱۸ بهمن‌ماه طی ۶ نیم‌روز در ۱۳۶ رشته آموزشی و ۶۲ شهرستان برگزار می‌شود.

وی افزود: در این آزمون ۹۵۰ هزار و ۹۴۳ نفر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و از این میان ۵۲ درصد زن و ۴۸ درصد مرد هستند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: به دلیل وجود مشکلاتی در گذشته مانند شرایط جوی تعداد حوزه‌های امتحانی امسال افزایش یافته و وجود ۱۴ شهرستان به حوزه‌های امتحانی امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

خدایی با اشاره به روند پذیرش کارشناسی‌ارشد در این دوره، گفت: بیشترین آمار شرکت‌کننده در گروه علوم‌انسانی با حضور ۵۶۰ هزار و ۶۰۳ داوطلب و کمترین شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی‌ارشد گروه دامپزشکی با حضور ۴ هزار و ۴۵۲ نفر است.

وی به برخی از تغییرات آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: امسال در ۷ رشته امتحانی برای اولین بار سوالات برای داوطلبان نابینایان مطلق به خط بریل چاپ شده و تعبیر دیگر این است که امسال علاوه بر اینکه مانند هر سال کلید اولیه آزمون را در سایت سازمان سنجش آموزش کشور را قرار می‌دهیم پاسخ‌نامه‌ اولیه را نیز در نیمه اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ در سایت قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به زمان اعلام نتایج این آزمون نیز اشاره کرد و گفت: نتیجه اولیه آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۳ در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه و در اوایل خرداد داوطلبان و قبول‌شدگان به انتخاب رشته می‌پردازند و نتیجه نهایی این آزمون در دهه اولیه شهریورماه ۹۳ اعلام می‌شود.

خدایی به برگزاری آزمون دکتری اشاره کرد و گفت: امسال ۲۴۰ هزار و ۳۶۱ نفر برای حضور در آزمون دکتری ثبت‌نام کردند که نسبت به سال قبل ۲۲ هزار و ۴۵۹ نفر افزایش داوطلب در آزمون دکتری داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه کارت شرکت در آزمون دکتری توزیع می‌شود و این آزمون در یک نوبت انجام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: نتیجه اولیه آزمون دکتری در اواخر فروردین‌ماه یا اوایل اردیبهشت‌ماه سال آینده اعلام می‌شود و امسال برای اولین بار کلید سوالات در تاریخ ۲۱ اسفندماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان برای انتقال نظرات خود به سازمان ۷ روز فرصت خواهند داشت.

خدایی ادامه داد: پس از انتخاب رشته این داوطلبان آنها در خردادماه برای مصاحبه به دانشگاه‌های مربوطه معرفی می‌شوند و نتیجه نهایی این آزمون نیز در نیمه اول شهریورماه ۹۳ اعلام می‌شود.

وی در خصوص وزن مصاحبه و آزمون علمی در آزمون دکتری ۹۳ گفت: امسال وزن مصاحبه و سوابق علمی از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد تغییر کرده و سوابق پژوهشی، آموزشی و مصاحبه تخصصی داوطلب مجموعا با عنوان سوابق علمی برای او در نظر گرفته می‌شود که براساس ابلاغیه جدید وزارت علوم ۴۰ درصد به فعالیت‌های پژوهشی، ۳۰ درصد آموزشی و ۳۰ درصد نیز مصاحبه تخصصی خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص مسائل مربوط به تغییر وزن آزمون علمی و عملی در آزمون دکتری، گفت: بررسی سوابق علمی داوطلب ۳ مؤلفه مذکور را در بر می‌گیرد، اما در این میان یک اختلاف دیدگاه بین دانشگاه‌ها، اساتید، گروه‌های دانشجویی و انجمن علمی وجود دارد که برآیند این نظرات این بود که این درصد به شکل ۷۰ و ۳۰ افزایش یابد.

خدایی ادامه داد: در سال گذشته این درصد به شکل ۵۰-۵۰ بود که آن نیز مسائل مربوط به خود را داشت و البته این وزن نیز براساس نظرات جمع‌بندی شده به دست آمده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ابراز نگرانی برخی از داوطلبان مناطق شمالی کشور در خصوص برگزاری آزمون در شرایط جوی فعلی و اینکه برخی از این داوطلبان هنوز کارت ورود به جلسه را دریافت نکرده‌اند، گفت: آزمون کارشناسی‌ارشد براساس برنامه زمانی از قبل تعیین شده است و ما نمی‌توانیم فرآیند این آزمون را متوقف کنیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: استان‌های گیلان و مازندران از جمله استان‌هایی هستند که شرایط جوی آنها به شکلی است که ما برای آن علاوه بر افزایش حوزه‌های امتحانی در شهرهای مختلف تمهیدات دیگری را اندیشیده‌ایم و سفارش‌های لازم را به برگزارکنندگان آزمون برای کمک به داوطلبان صورت داده‌ایم.

خدایی خاطرنشان کرد: اگر داوطلبان این مناطق نتوانستند تاکنون کارت خود را دریافت کنند تا زمان برگزاری آزمون فرصت دریافت کارت آزمون را خواهند داشت. البته براساس گزارشات دریافتی ما از هواشناسی از روز چهارشنبه وضعیت آب و هوای این مناطق بهتر می‌شود.

وی با اشاره به اعزام نمایندگان ویژه سازمان سنجش ‌آموزش کشور به استان‌های مازندران و گیلان، گفت: ما نمایندگانی برای برگزاری این آزمون به این مناطق می‌فرستیم تا شرایط را بررسی کنند و به برگزارکنندگان و داوطلبان کمک کنند تا امتحان خود را در شرایط مناسبی برگزار کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص ظرفیت پذیرش دکتری، گفت: ظرفیت پذیرش دکتری سال ۹۳ حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر بود و دانشگاه‌ها تا آخر اسفندماه سال جاری فرصت دارند ظرفیت خود را اعلام کنند تا ما بتوانیم ظرفیت دکتری را قبل از اعلام نتیجه اولیه این آزمون اعلام کنیم.

خدایی در خصوص میزان دانشجویانی که برای بورس خارج نیز علاقمندی خود را در آزمون دکتری اعلام کرده‌اند، گفت: جزئیات دقیقی از این مسئله هنوز به دست نیامده، زیرا اغلب کسانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند علاقمندی خود را به دریافت بورس خارج اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 37061
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *