۰
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۱

جشنواره شعر فجر و تلاش برای رفع توقیف از کتاب‌های شعر

دبیر جشنواره شعر فجر از تلاش برای حل مشکل کتاب‌های شعر توقیف شده تعدادی از شاعران که در سال‌های اخیر دچار این وضعیت شده‌اند، در قالب ارائه پیشنهادهایی از سوی این جشنواره به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد. به گفته کاکایی، مشکل انتشار کتاب‌های حافظ موسوی در سال‌های اخیر با پیشنهادی که جشنواره شعر فجر به معاونت فرهنگی داد، برطرف شد.
جشنواره شعر فجر و تلاش برای رفع توقیف از کتاب‌های شعر
عبدالجبار کاکایی دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر از برگزاری جلسه شورای علمی این جشنواره در روز گذشته خبر داد و گفت: در این جلسه پیشنهادها و موضوعاتی از جمله نحوه تعیین اعضای شورای عالی انتخاب و همچنین مواردی که می‌تواند در فیلم مستندی که قرار است آقای ابوالفضل جلیلی در مورد شعر در ایران بسازد، بیاید، مطرح شد.

وی ضمن اعلام افزوده شدن اسامی دو شاعر دیگر، هرمز علی‌پور و مهرنوش قربانعلی به کمیته علمی هشتمین جشنواره شعر فجر، در خصوص مصوبات جلسه دیروز هم یادآور شد: این جلسه عمدتاً به تبادل نظر اعضای کمیته علمی گذشت و بیشتر یک نشست مشورتی بود و لذا خروجی خاصی نداشت.

دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر در ادامه از تلاش این جشنواره برای حل مشکلات مربوط به ممیزی آثار شاعران که در سال‌های اخیر با آن رو به رو شده‌اند، خبر داد و گفت: همانطور که همه ما می‌دانیم در این سال‌ها، آثار تعدادی از شاعران در مرحله ممیزی متوقف شده است. قرار است این مسئله با رویکردی کاربردی مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات ممیزی آثار این تعداد از شاعران هم برطرف شود.

کاکایی اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم این کار را در قالب جشنواره انجام دهیم و حتی اگر بشود اسامی این کتاب‌ها را که مشکلشان حل خواهد شد، روی سایت جشنواره قرار دهیم. در همین زمینه به دنبال احصاء و در واقع سرشماری این قبیل آثار هستیم. ما حل مشکل ممیزی این آثار را به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد پیشنهاد می‌دهیم و امیدواریم که مسئله این کتاب‌ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه البته ما آمار دقیقی از این کتاب‌های شعر نداریم ولی شاعرانی که آثارشان متوقف شده است، طبیعتاً باید شاعران سرشناسی باشند، افزود: البته این جزو وظایف جشنواره نیست اما تلاش می‌کنیم گامی در جهت حل مشکل کتاب‌های این دسته از شاعران برداریم. کما اینکه در همین خصوص ما توانستیم مشکل کتاب‌های آقای حافظ موسوی را با پیشنهادی که به معاونت فرهنگی دادیم، برطرف کنیم.

دبیر جشنواره شعر فجر ابراز امیدواری کرد مشکل کتاب‌های دیگر شاعران که در سال‌های اخیر با مانع ممیزی رو به رو بوده‌اند، در فضایی آرام و امن و با تعامل نزدیک با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برطرف شود.

کاکایی همچنین درباره دعوت از شاعران مطرح ۵ قاره برای حضور در جشنواره شعر فجر که اردیبهشت سال ۹۳ برگزار می‌شود، افزود: در حال تهیه فهرستی از این شاعران و همچنین دعوت از آنها از طریق ایمیل و سایر وسیله‌های ارتباطی هستیم که هر زمان با آنها برای حضورشان در جشنواره بعه توافق رسیدیم و در واقع این حضور حتمی شد، قطعاً اسامی آنها از طریق جشنواره اعلام خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه «من پیش از این علاوه بر گونترگراس، نام چند شاعر دیگر را هم گفته بودم و با توجه به اینکه تشریفات مربوط به دعوت‌ها با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام می‌شود و لذا اطلاع‌رسانی در این خصوص نیازمند تامل بیشتری است» از اینکه به گفته او برخی رسانه‌ها به صورت غیرحرفه‌ای در این خصوص عمل می‌کنند، گلایه کرد.
کد مطلب: 37366
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *