۰
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۶

پاکستان عوامل تروریستی ربایش مرزبانان ایرانی را تحویل دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: خواستار اقدام جدی دولت پاکستان برای کنترل مرزها،مبارزه با اقدامات اشرار و تروریست‌ها و تحویل عوامل تروریستی گروگانگیری مرزبانان ایرانی به جمهوری اسلامی هستیم.
پاکستان عوامل تروریستی ربایش مرزبانان ایرانی را تحویل دهد
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب گفت: جا دارد از حضور حماسی مردم در راهپیمایی تشکر و قدردانی کنیم حضور مردم پشتوانه ارزشمند برای دستگاه سیاست خارجی بوده و امسال به دلیل شرایط مذاکراتی و تعاملات سیاست خارجی حضور حماسی مردم مایه قدرت کارگزاران سیاست خارجی در صحنه است.

وی افزود: ما این حضور را به فال نیک می گیریم و امیدواریم حرکت قدرتمند به حضور عزتمندانه کشور بیانجامد و به طور خاص دستگاه سیاست خارجی در احقاق حقوق هسته ای مردم موفق باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ که در وین برگزار می شود، گفت: مذاکرات ایران و ۱+۵ در دور جدید که گام نهایی است از امروز در وین آغاز می شود، مقدمه این مذاکرات شام کاری آقای ظریف و خانم اشتون بود که دیشب برگزار شد.

وی افزود: مذاکرات پیش رو سلسله گفتگوهایی دارد و گام های متعددی در پیش رو داریم، گام اول تنظیم ساز و کارهایی برای توافقات مورد نظر دو طرف است.

افخم با اشاره به اینکه مسیر طولانی و پیچیده است، گفت: این مسیر باید طی و با هوشیاری لازم پیگیری شود. اینکه در این دور یا دور بعدی منتظر نتیجه توافق باشیم درست نیست، امروز در خصوص چارچوب های مذاکراتی، مذاکرات را آغاز می کنند و امیدواریم مذاکرات به نتایج بیانجامد.

خبرنگار مهر از سخنگوی وزارت امور خارجه سئوال کرد که وزیر امور خارجه کشورمان گفته است برنامه هسته ای ایران شامل برنامه های نظامی نیست و این در حالی است که مقامات آمریکایی دائما تاکید می کنند که در مذاکرات هسته ای بحث موشک های بالستیک و تعطیلی آب سنگین اراک مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. اگر این موضوع در دستور کار ۱+۵ قرار گیرد ایران چه عکس العملی خواهد داشت. مرضیه افخم پاسخ داد: در خصوص برنامه مذاکراتی از قبل اعلام کردیم که در این دور صرفا موضوعات هسته ای مورد گفتگو است و مباحث نظامی هیچ ارتباط و جایگاهی ندارد. اینکه گروهی با تبلیغات در جهت القا هستند از نظر ما مردود است، با همین رویکرد در وین گفتگوها دنبال می شود، چارچوب مذاکرات را هسته ای می دانیم و بر این برنامه مذاکراتی با حساسیت پافشاری خواهیم کرد.

افخم در پاسخ به سئوال دیگر مهر درباره ناآرامی ها در بوسنی و هرزگوین بیان کرد: ناآرامی های بوسنی باعث نگرانی است، ما نگرانی ها را اعلام کرده و درخواست داریم به خواست مشروع مردم بوسنی احترام گذاشته و خواسته های آنها پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه خشونت نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به بغرنج شدن مسئله می انجامد، تصریح کرد: ممکن است این مسئله به ناامنی کشیده شود، ما ضمن احترام به همه اقوام در بوسنی حمایت خود را از تمام اقوام اعلام می کنیم و امیدواریم رهبران با درایت بوسنی پاسخگوی مردم باشند. مردم بوسنی دوران سختی را پشت سر گذاشته اند و تکرار مسیر خشونت نه به صلاح بوسنی و نه منطقه است و امیدواریم از طریق گفتگو مسئله حل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفیر وزیر امور خارجه به هند، گفت: آقای ظریف هفته آینده به دعوت وزیر امور خارجه هند سفری به این کشور دارند. همکاری ها بین دو کشور برقرار است، روابط خوب، سنتی و مسالمت آمیز بین دو کشور وجود دارد و در حوزه های انرژی، ترانزیت و حوزه های بسیار وسیعی گفتگو می شود.

وی افزود: وزیر امور خارجه یک سخنرانی در مراکز تحقیقاتی هند انجام خواهد داد و این سفر حوزه جدیدی برای همکاری های ایران و هند ایجاد خواهد کرد.

افخم همچنین درباره سفر وزیر امور خارجه بلژیک به تهران بیان کرد: معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، تجارت و امور اروپایی بلژیک نیمه اول اسفندماه به تهران سفر می کند.

وی افزود: انجام سفرها، رایزنی و تبادل هیات ها به دلیل تحولات رو به افزایش است، بلژیک جایگاه خاصی دارد و همکاری های دو کشور در این سفر مورد تبادل نظر قرار می گیرد. ایران برای اروپا یک کشور قدرتمند و شریک خوب مورد شناسایی قرار گرفته و برای ما هم اروپا در جایگاه خوبی در سیاست خارجی قرار دارد. امیدواریم دور جدید گفتگوها بر اساس روابط متقابل و برابر شکل گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در این باره که توافق و در مورد چاشنی های ایمن انفجاری در مذاکرات ایران و آژانس مطرح شده و گفته می شود قرار است در وین نیز طرح موضوع شود، بیان کرد: یکی از بندهای توافق ایران و آژانس این موضوع بوده ولی این در چارچوب مذاکرات آژانس است و به این دو از مذاکرات در وین ارتباطی ندارد.

افخم گفت: هفت بند توافق بین ایران و آژانس مربوط به دور بعدی مذاکرات در اردیبهشت ماه است که پیرامون آن گفتگو خواهد شد. پیشرفت های خوبی در مذاکرات بین ایران و آژانس حاصل شده که دو طرف از نتایج آن راضی بوده است.

افخم همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد سوریه تأکید کرد : آمریکا و برخی کشورهای غربی درصدد سیاسی کردن موضوع انسانی در سوریه هستند و از این طریق به دولت سوریه فشار وارد می کنند .

وی افزود : مفاد پیش نویس قطعنامه ای که غربی ها ارائه کرده اند قبل از اینکه کمک به حل موضوع انسانی باشد دارای اهداف سیاسی است .

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد : محاصره اقتصادی ، اقدامات گروه های تروریستی از جمله دلایل وخامت اوضاع انسانی در سوریه است که لازم است برای آن راه حل واقع بینانه و بیطرفانه ای اتخاذ شود .

خبرنگاری از افخم درباره اظهارات سفیر ایران در روسیه در این باره که ایران در قبال ساخت نیروگاه قرار است به روسیه نفت ارائه کند، سوال کرد و وی پاسخ داد: همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه همکاری‌هایی در حوزه های مختلف است. دو کشور همکاری های خوبی دارند و گسترش خوبی در این همکاری‌ها داشته اند. گفتگوهای خوبی برای همکاری اقتصادی بین دو کشور صورت گرفته و صحبت ها در این باره که چطور مسیر ادامه یابد، انجام می شود. عزم دو کشور در گسترش روابط در حوزه های تجاری و اقتصادی است که زمینه خوبی وجود دارد و دو طرف مصمم هستند از این ظرفیت ها استفاده کنند درباره قالب نیز گفتگوهای اولیه در حال انجام است تا به تدریج شکل توافقات مشخص شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اقدامات برای آزادی مرزبان های ایرانی که در مرز پاکستان دستگیر شده اند، گفت: شاهد بودیم پنج مرزبان کشورمان توسط گروه های تروریستی ربوده شده اند و اقدامات سیاسی و امنیتی از طریق مراجع برای آزادی آنها به عمل آمده است.

وی افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی موضوع را پیگیری کرده و کماکان در دستور کار قرار دارد سفیر پاکستان نیز تاکنون دو بار به وزارت خارجه احضار شده و یادداشت اعتراض ارائه شده است.

افخم گفت: خواهان اقدام جدی دولت پاکستان برای کنترل مرزی و اقدامات اشرار تروریستی هستیم. خواهان این هستیم که گروه های تروریستی که به مرزهای ما تردد دارند، شناسایی شوند و عوامل تروریستی که مرزبانان ایرانی را گروگان گرفته اند، تحویل جمهوری اسلامی ایران شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در عین حال آمادگی داریم هر گونه همکاری را با دولت پاکستان برای امنیت و مبارزه با اشرار داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جابجایی ۴۰ سفیر در وزارت امور خارجه بیان کرد: وزارت امور خارجه به عنوان دستگاهی که کارگزاران متعددی دارد، همواره تغییرات سازمانی دارد. سالانه تعدادی از سفرا با پایان دوره ماموریت به کشور بازمی گردد و مجموعه ای از مدیران برای جابجایی سازوکارهای اداری را طی می کنند وزارت امور خارجه هر ساله این میزان جابجایی را دارند در دوره جدید نیز ۴۰ تا ۵۰ نمایندگی داریم که دوره ماموریت آنها پایان یافته و انجام امور اداری مربوط به مستقر شدن گروه جدید دارید.

افخم در این باره که در خبرها آمده وزارت امور خارجه مانع از ورود هیات موشکی کره شمالی به ایران شده است، بیان کرد: یک چنین موضوعی صحت ندارد و این خبرها هیچ اساسی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره قرابت گروه جیش‌العدل با کشورهای منطقه و اینکه آیا ایران با کشورهای دیگر به غیر از پاکستان برای آزادی مرزبانان رایزنی خواهد کرد، تصریح کرد: مذاکرات ما فعلا با پاکستان است کمیسیون امنیت مرزی هم فردا در کویته پاکستان برگزار می شود ما معتقدیم ایران و پاکستان خودشان قادر خواهند بود مشکلات را حل کنند و به راحتی می توانند مناطق مرزی را کنترل و مانع از این اقدامات شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین و زمان‌بندی مذاکرات گفت: آنچه مسلم است و در موضوعات نیز مورد نظر ما است و در گفتگوهای مقدماتی دیشب نیز مطرح بود، این است که تنظیم چارچوب مذاکرات بحث اول است سازوکارهایی که طرفین پیشنهاد می کنند که توافقات در آن مسیر انجام شود. این دوره از مذاکرات در همین چارچوب است که ممکن است دو تا سه روز آینده ادامه داشته باشد، انتظار نداریم در این دور به نتیجه برسند ممکن است دو یا سه دور دیگر از مذاکرات طول بکشد تا طرفین به یک پیش نویس دست یابند.

افخم ادامه داد: باید ببینیم در این دوره از مذاکرات وین طرفین چه قالبی را در نظر میگیرند پس از آن صحبت از زمان‌بندی دقیق‌تر خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنرانی مقام معظم رهبری و اظهارات ایشان درباره تمهید مذاکرات هسته‌ای گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری همچون گذشته راهنما و پشتوانه دستگاه سیاست خارجی است ایشان همواره چارچوب ها و مبانی را مورد تاکید قرار دادند و این بار نیز اظهارات ایشان بیانگر این است که تیم مذاکره کننده با حفظ اصول حرکت خود را ادامه می دهد و واقع بینی بر روند مذاکرات حاکم است.

وی ادامه داد: بر اساس اظهارات رهبری راه برای دیپلماسی بر اساس چارچوب های نظام باز است. دولت فرصت مذاکره را انتخاب کرده که از این راه به نتیجه برسد البته اینکه به نتیجه برسیم در مسیر مذاکرات مشخص می‌شود، اما طبعا بی اعتمادی ملت و ما به آمریکا در دوره های متفاوت اعلام شده تیم مذاکره‌کننده نیز بر این اساس مسیر خود را انتخاب کرده و امیدواریم در این چارچوب برای احقاق حقوق، مذاکرات ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص تحولات اخیر آفریقای مرکزی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از نقض شدید حقوق بشر در کشور جمهوری آفریقای مرکزی عمیقا ابراز نگرانی نموده و افراطی گری و اعمال خشونت بار علیه شهروندان غیرنظامی به ویژه مسلمانان را محکوم می نماید.

وی افزود: آنچه جامعه جهانی این روزها در آفریقای مرکزی شاهد می باشد متاسفانه اثرات مخرب دخالت های استعاری برخی کشورهای غربی به هدف تضمین بهره کشی و غارت منابع درازمدت خود در کشورهای آفریقایی می باشد و سکوت و عدم دخالت نیروهای نظامی فرانسوی در آفریقای مرکزی در برابر حمله مسیحیان افراط گرا بنام آنتی بالاکا، خود موجب افزایش خشونت ها و کشتار مسلمانان بیگناه این کشور شده و زمینه را برای تجزیه قومی و نژادی فراهم نموده است.

افخم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به حفظ وحدت و یکپارچگی همه کشورها است و ایران از تلاش های بین المللی با محوریت سازمان ملل متحد در اجرای قطعنامه های ۲۱۲۷ و ۲۱۳۴ و نیز توافقنامه ۲۰۱۳ لیبرویل برای بازگشت صلح و ثبات به آفریقای مرکزی خصوصا خلع سلاح گروه های مسلح هم از مسیحیان و هم مسلمانان حمایت می نماید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با استقبال از انتخاب خانم سامبا - پانزا به عنوان رئیس جمهور انتقالی آفریقای مرکزی و توجه ایشان به انتخاب هیات دولت از بین گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی این کشور، از دولت جدید انتظار دارد نهایت تلاش خود را برای اعاده نظم و آرامش به کشور به کار برده و انتخابات آزاد را در اسرع وقت برگزار نماید.

افخم در پاسخ به این سوال که در خبرهای رسانه های غربی منتشر شده که عدم نتیجه نشست ژنو درباره سوریه مهم نیست؛ چراکه مذاکره با ایران و آمریکا و کشورهای دیگر در ژنو درباره سوریه ادامه دارد، تصریح کرد: هیچگونه مذاکره سری بین ایران و طرف های دیگر درباره سوریه مطرح نیست و چنین مطالبی خبرسازی است. اینکه موضوع سوریه باید از راهکار سیاسی حل شود مساله ای است که ما نیز بر آن تاکید داریم، اما مسیر باید با واقع‌بینی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: نباید با اعلام وصول برخی توافقات و رویکردها فرافکنی شده و موضوعات حاشیه ای مطرح شود. رویکرد ما سیاسی است آمادگی خود را برای کمک و حل و فصل بحران سوریه اعلام کرده ایم.

وی درباره سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاض گفت: درباره سفر آقای هاشمی هیچ تغییر و تحول خاصی وجود ندارد و بحث جدیدی مطرح نیست.

افخم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه اقدام عملی برای آزادی مرزبانان ایرانی صورت خواهد گرفت بیان کرد: برای آزادی گروگان ها در حوزه های سیاسی و امنیتی کار ادامه دارد. آماده هستیم هرگونه کمکی به دولت پاکستان داشته باشیم که هم کنترل اشرار و هم قطع فعالیت های تروریستی در نقاط مرزی به همراه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدامات برای آزادی ایرانی ها در دست بررسی است. ممکن است اظهارنظرهایی صورت گیرد، آنچه مسلما بازگرداندن سالم مرزبانان هدف مقامات کشور است. سازوکارها در این زمینه دنبال می شود اینکه چه اقداماتی صورت خواهد گرفت، بنده در مقام پیش بینی نیستم، اما می دانم سلامت مرزبانان مورد پیگیری همه نهادها است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره لغو سفر هیات های تجاری ایتالیا و آلمان به ایران و همچنین اینکه هیات‌های تجاری که به ایران سفر می کنند گفته اند به دلیل تحریم ها نمی توانند قراردادی با ایران امضا کنند، آیا وزارت امور خارجه نمی خواهد در مقابل این کارشکنی های آمریکا مقابله کند؟، بیان کرد: متناسب با تغییرات در حوزه بین الملل و فضای ناشی از مذاکرات و توافق اولیه با ۱+۵ و رویکرد تعامل سازنده دولت یازدهم برای کشورهای خارجی این امر مورد توجه قرار گرفته و خیلی از کشورها علاقه مند همکاری با ایران هستند. خیلی از سفرهای هیات های تجاری نمایانگر استقبال عمومی از دولت یازدهم است.

افخم ادامه داد: سیاست خارجی به دنبال این است که زمینه همکاری ها و فضاسازی های لازم را به سهم خود فراهم کند تا ارتباطات فزاینده شود. شاهد سفر گروه های اقتصادی فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به ایران بوده ایم و کشورهای دیگری نیز برای اعزام هیات ها تمایل خود را اعلام کرده اند امیدواریم تداوم ارتباطات در صحنه بین المللی شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تمایلاتی وجود دارد که مانع از شکل گیری این توافقات شود، طبعا خواست آنها غیرواقعی و مبتنی بر یک رویکرد قدیمی است. واقعیت ها قوی تر از خواست برخی کشورها است و به مرور زمان به ناکارآمدی رفتار خود پی خواهند برد.
کد مطلب: 37388
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *