۰
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۸

تبدیل بناهای تاریخی به فروشگاه و رستوران

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی معتقد است که بناهای تاریخی در حال تخریب هستند و اعتباری برای مرمت و احیای آنها وجود ندارد درحالی که می توان آنها را به بخش خصوصی واگذار کرد و از طریق تبدیل آنها به موزه، رستوران و فروشگاه، هم اشتغال ایجاد شود و هم با پول بخش خصوصی آنها را از خطر نابودی نجات داد.
تبدیل بناهای تاریخی به فروشگاه و رستوران
مسعود سلطانی فر درباره طرح ضربتی ایجاد اشتغال در سه حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی که چندی پیش آن را با معاونان خود در میان گذاشته بود گفت: برگزاری همایش کارآفرینی زنان در حوزه صنایع دستی و یا برپایی نمایشگاه صنایع دستی مبین این است که در زمینه ایجاد اشتغال به صورت جدی کار می شود.

وی گفت: در مجموعه سازمان میراث فرهنگی متناسب با وظایف مان ظرفیتهای خوبی برای اشتغال سریع داربم یعنی در بخش صنعت و سایر بخشهای کشور ایجاد اشتغال به سرعت انجام نمی شود و مستلزم سرمایه گذاری های مختلفی در ایجاد فضاها، تجهیزات مختلف است ولی تفکر ما و همکارانمان این است که در صنایع دستی و گردشگری و حتی میراث فرهنگی می توان اشتغال ایجاد کرد.

سلطانی فر ادامه داد: می توان در قالب صندوق حفظ و احیا که فعالیت آن نیز قانونی است، مرمت، احیا و بهره برداری بسیاری از اماکن تاریخی را به بخش خصوصی سپرد. این تجربه بسیاری از کشورهاست اما در ایران ما درب همه اماکن و بناها را بسته ایم. بناهای تاریخی در حال تخریب هستند و ما نه اعتبار مرمت و احیای آنها را داریم و نه اجازه می دهیم از آنها بهره برداری شود در حالی که صندوقی وجود دارد که با هدف احیای بناهای تاریخی بوجود آمده است.

وی در پاسخ به این موضوع که صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی مدتی پیش اعلام کرد از ۲۶ قرارداد بسته شده با بخش خصوصی در بحث واگذاری بناهای تاریخی، ۲۰ قراردادش فسخ شده است، گفت: حتما یک جای کار ایرادی دارد، سازمان میراث فرهنگی توان پرداخت اعتبار مرمت و احیای برخی بناها، کاروانسراها و خانه های تاریخی را ندارد ولی می توان با مشخص کردن سیاستها و استانداردها، این بناها را به بخش خصوصی سپرد تا هم با پول بخش خصوصی مرمت و احیا شوند و هم بهره برداری از آنها متناسب با ضوابطی که ما داریم انجام شود به عنوان مثال این بناها را می توان به رستوران، موزه و یا فروشگاه تبدیل کرد.با این کار، بناهای تاریخی حفظ و مرمت شده، هزینه های جاری حذف و هر کدام از این بناها دهها شغل ایحاد خواهند کرد.

سلطانی فر افزود: در زمینه گردشگری معتقدم اگر مشکل زیرساختها را حل کنیم اتفاق بزرگی در مملکت می افتد در بخش صنایع دستی هم تصور می کنم که تامین معیشت آسیب پذیرترین قشر جامعه در بخش صنایع دستی وجود دارد به شرطی که منابع و امکانات لازم را داشته باشیم. اکنون عزم و اراده لازم وجود دارد فقط باید امکاناتش نیز باشد تا بتوان در هر سه حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اشتغال ایجاد کرد.

دو هفته پیش مسعود سلطانی فر پس از قبول حکم ریاست سازمان میراث فرهنگی به تمامی معاونان خود دستور داد تا برنامه های خود را درباره ایجاد اشتغال در سه حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی ارائه دهند.
کد مطلب: 37486
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *