۰
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۲

عملکرد معاون میراث فرهنگی زیر ذره بین قرار می گیرد

معاونت میراث فرهنگی به مدیری سپرده شد که سالها توانسته با وجود تغییرات فراوان در جایگاه مدیریتی خود دوام آورد اگرچه این انتخاب با اما و اگرهای بسیاری رو به روست اما رئیس سازمان میراث فرهنگی امید داده که با آمدن محمدحسن طالبیان شاهد اتفاقات خوبی در عرصه میراث کشور باشیم با این حال انتصاب وی به عنوان نخستین انتخاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی بار دیگر نگاهها را به سمت عملکرد معاونت میراث کشور دقیق تر خواهد کرد.
عملکرد معاون میراث فرهنگی زیر ذره بین قرار می گیرد
سرانجام رئیس سازمان میراث فرهنگی صندلی معاونت میراث فرهنگی را به محمدحسن طالبیان داد و دوستداران میراث فرهنگی را مطمئن کرد مهدی حجت که پیش از این مسئولیت میراث کشور را بر عهده داشت، در دوره ای که او رئیس این سازمان است، روی این صندلی نخواهد نشست.

هر چند که حجت تصور می کرد رئیس جمهور کشور وی را به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی انتخاب کند اما جایگزینی مسعود سلطانی فر به جای محمدعلی نجفی باعث شد تا او پس از تایید خبر انتصاب سلطانی فر، سازمان را ترک کند بدون اینکه استعفا بنویسد.

اما پست قائم مقامی این سازمان نیز که در زمان محمدعلی نجفی از دولت برای مهدی حجت گرفته شده بود، گویا در مدیریت مسعود سلطانی فر جایگاهی ندارد. چرا که وی به خبرنگار مهر گفته بود: قرار نیست این سازمان قائم مقام داشته باشد.

این صحبت سلطانی فر به معنای آن است که حجت دیگر قرار نیست به عنوان پدر میراث فرهنگی کشور حتی مسئولیت قائم مقامی این سازمان را داشته باشد با این حال سلطانی فر تنها برای خاموش کردن جو حاکم بر این سازمان که از رفتن بی موقع مهدی حجت از سازمان میراث فرهنگی و واکنش ها به عدم درخواستش از او برای بازگشت به سازمان بوجود آمده بود، تنها به این نکته اکتفا کرد که " انشاالله از خدمات ایشان استفاده خواهیم کرد".

با این وجود، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی نخستین انتخاب خود را انجام داده و محمد حسن طالبیان را به عنوان معاون میراث سازمان منصوب کرد. چرا که اکنون معاونت های صنایع دستی، گردشگری، سرمایه گذاری و رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی جزو انتخاب های او نبوده است. بنابراین از این به بعد عملکرد معاونت میراث فرهنگی به عنوان نخستین انتخاب رئیس نشان دهنده نوع سلیقه او در انتخاب مدیران خواهد بود.

اگرچه طالبیان در سالهای گذشته همچنان در سر تیتر اخبار رسانه ها قرار داشت و انتقادات به عملکرد وی در بنیاد پارسه پاسارگاد، پروژه پرونده های ثبت جهانی مانند چوگان و مدیریت میراث فرهنگی استان فارس، کم نبود اما رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست مديران كل ميراث فرهنگي استانها كه روز گذشته در مشهد مقدس برگزار شد، امید داده که "با شروع فعاليت طالبيان شاهد اتفاقات بسيار خوب در حوزه ميراث فرهنگي باشيم."

شاید طالبیان را باید جزو معدود مدیرانی دانست که در طول سالها فراز و نشیب مدیران و روسای سازمان میراث فرهنگی توانسته نظر روسای این سازمان را از سال ۷۳ تاکنون جلب کند به خصوص نظر ۷ رئیس را در طول ۸ سال اخیر که بیشترین زمان جابه جایی ها و دغدغه های حاشیه ای این سازمان بود. چرا که او همچنان به عنوان یکی از مدیران این سازمان پرحاشیه در جایگاه خود باقی ماند آنچنان که حتی مدتی در میان کارکنان سازمان میراث فرهنگی شایع شده بود که وی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی خواهد شد.

با این حال انتصاب طالبیان به عنوان معاون میراث فرهنگی او را در مرحله دیگری از مدیریت میراث کشور قرار داده و نگاهها به عملکرد او در این سمت و جایگاه، نه تنها از سوی پژوهشگران، دوستداران و فعالان میراث فرهنگی بلکه از سوی رسانه ها نیز زیر ذره بین دقیق تری بررسی خواهد شد. چرا که همه آنها توقع دارند اگرچه طالبیان پدر معنوی میراث فرهنگی نیست اما بتواند از عهده این مسئولیت برآید.
کد مطلب: 37627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *