۰
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۴۴
آنتی وار:

تاسیسات هسته‌ای ایران با حمله اسرائیل از بین نمی‌رود

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی می‌نویسد: تاسیسات هسته‌ای ایران پراکندگی و سنگربندی مستحکمی دارد که این خود چالشی حل نشدنی برای اسرائیل است زیرا حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، آن‌ها را نابود نمی‌کند.
به گزارش فارس، «آنتی وار» در مقاله‌ای به قلم «جاستین ریموندو» می‌نویسد: اسرائیل سعی بر آن دارد آمریکا را نسبت به حمله نظامی به ایران متقاعد کند و در این راستا از سیاست تهدید و ایجاد وحشت برای نیل به این هدف استفاده می‌نماید. تاکنون جهان چنین نمایش مضحکی به خود ندیده است. چراکه تنها کار نتانیاهو از زمان آغاز ریاست جمهوری تا کنون چیزی جز غر‌غر نبوده است. با این وجود، در هفته گذشته این نمایش مضحک به شکل بی‌سابقه‌ای به اوج خود رسید. این حوادث در روزنامه «واشنگتن پست» درج شده‌اند.

جمعی از مقامات اسرائیل که هویت آنان نامعلوم است، برخی از آمریکایی‌ها را غیر قابل اعتماد نامیده و به دیده تنفر به آنان می‌نگرند. به اعتقاد این گروه، نمی‌توان به آن دسته از آمریکایی‌ها که در سال گذشته به اسرائیل کمک چهار بیلیون دلاری کردند اعتماد داشت. گفتنی است که این مبلغ به منظور آزمایش سیستم دفاع ضد موشکی و توزیع ماسک‌های شیمیایی در جهت آماده‌ سازی و مقابله با پاسخ احتمالی ایران در اختیار اسرائیل قرار گرفت.

*فشار اسرائیل بر آمریکا

یقینا اسرائیل، آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد. حال سوال مطرح شده این است که اوباما تا چه اندازه در مقابل این فشار‌ها مقاومت خواهد کرد؟ چراکه با توجه به سابقه روابط طولانی میان اسرائیل و آمریکا، این کشور هرگز به اسرائیل نه نگفته است.

*سکوت «کاخ سفید» در مقابل باج‌ گیری تل‌آویو

در حالی که ممکن است تعدادی از مقامات آمریکا به صورت محرمانه به ابراز عقیده در این مورد بپردازند، «کاخ سفید» در مقابل این باج گیری آشکار «نتایاهو» کاملا سکوت کرده است. از سوی دیگر، با وجود عدم تمایل آمریکا به ایجاد تنش در روابط با «تل‌آویو»، مقامات کاخ سفید برخلاف سخنان خود در مورد تاثیر‌گذاری تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و روی میز قرار داشتن تمامی گزینه‌ها، همواره خویشت‌ندار بوده‌اند.

چرا آمریکا تمایلی به درگیری با اسرائیل ندارد؟ به گفته برخی منتقدان، این امر ناشی از وجود لابی صهیونیسم و تاثیرگذاری آن بر جهان است. مسلما نمی‌توان نفوذ و تاثیر لابی صهیونیسم در آمریکا را نادیده گرفت اما نکته نهفته دیگری نیز، در این میان وجود دارد که کمتر به آن اشاره شده است. و آن اینکه اسرائیل همواره دولت آمریکا را به استفاده از سلاح هسته‌ای در حمله به ایران تهدید کرده است. به عبارت دیگر، نتانیاهو درصدد باج گیری هسته‌ای از آمریکا است.

* حمله به ایران به جنگ هسته‌ای در خاورمیانه می‌انجامد

امکان حمله هسته‌ای اسرائیل به ایران قبلا پیش بینی شده است. «بنی موریس»، تاریخ نویس «اسرائیلی» در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۸ در «نیویورک تایمز» به چاپ رسید، نوشته است: «اگر آمریکا و اسرائیل در ۶-۸ ماه آینده تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود نکنند، بروز جنگ هسته‌ای در خاورمیانه حتمی خواهد بود. وی دو فرضیه را در مورد چگونگی آغاز این جنگ مطرح می‌کند. به گفته «موریس» از یک سو احتمال حمله پیشگیرانه اتمی اسرائیل به ایران وجود دارد و از سوی دیگر این جنگ اندکی پس از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای آغاز خواهد شد.»

قطعا ایران و آمریکا (و سایر کشورهای جهان) مایل به استفاده از بمب اتمی در این جنگ نیستند. چراکه استفاده ازاین بمب صدمات و خسارات زیادی به طرف‌های درگیر وارد کرده و عواقب سیاسی و نظامی بسیاری را در سرتاسر جهان بر جای می‌گذارد. از جمله این خسارات می‌توان به کاهش منابع نفت غرب و پخش مواد رادیواکتیو در سراسر جهان اشاره نمود. با این حال، در صورت ناتوانی اسرائیل نسبت به تخریب و یا وارد کردن خسارت به تاسیسات هسته‌ای ایران، احتمال نبرد هسته‌ای وجود دارد.

به باور من، بدون آگاهی و مشورت با مقامات اسرائیل چاپ مقاله «موریس» در «نیویورک تایمز» امکان پذیر نبوده است. عجیب‌تر آنکه پیش بینی «موریس گریم» آنقدر خوب از آب درآمده که نتانیاهو در صدد است به آن جامه عمل بپوشاند.

* استفاده از بمب هسته‌ای توجیه نظامی دارد

به‌کارگیری سلاح هسته‌ای در حمله به ایران توجیه نظامی دارد. در غیر این صورت تهدید اسرائیل بی‌معنا خواهد بود. چراکه تاسیسات هسته‌ای ایران از پراکندگی و سنگربندی مستحکمی (به‌خصوص تاسیسات «فوردو») برخوردارند. که این خود چالشی حل نشدنی برای اسرائیل است. از این رو، حملات محدود به تاسیسات هسته‌ای ایران، آنها را نابود نمی‌کند و در نتیجه جنگ به درازا می‌انجامد (مدت‌هاست حمله رعد آسای سی روزه توسط برخی از مقامات «آی دی اف» پیش‌بینی شده است).

* باج گیری نتانیاهو با سلاح‌های «آمریکایی»

اسرائیل به اندازه کافی بمب هسته‌ای در اختیار دارد. بر اساس اسناد محرمانه‌ای که اخیرا منتشر شده‌اند (و هیچ کس در خارج از اسرائیل به این اسناد اهمیت نمی‌دهد)، ردپای نتانیاهو در دست‌یابی اولیه به این بمب‌ها دیده می‌شود. تاریخ‌نویسان ملودرام و زندگی نامه نویسان خواهند نوشت که چگونه نتانیاهو با سلاح‌هایی که از «آمریکایی‌ها» به دست آورده بود از آنان باج گیری کرد.

«جاناتان پولار» یکی از افراد مورد علاقه سیاست‌مداران راست گرای اسرائیل که همیشه بر تاثیر منفی سرویس اطلاعاتی اسرائیل بر منافع آمریکا در خاورمیانه سرپوش می‌گذارد، اظهار کرد: اسرائیل در ازای انصراف از حمله هسته‌ای به ایران به چیزی کمتر ازکشته شدن «احمدی نژاد» رضایت نمی‌دهد. اما نکته اینجاست که باج‌گیر‌ها به امتیازات کم بسنده نمی‌کنند، تا چه زمان این امتیاز دادن‌ اسرائیل را راضی نگه می‌دارد؟ این احتمال وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدون حمله نظامی اسرائیل به ایران برگزار شود، اما اوباما همواره خطر این حمله احتمالی را احساس خواهد کرد.

* دلایل حمایت اروپا از تحریم ایران ار بیم بروز فاجعه

حال سوال مطرح شده این است که چرا و چگونه اروپایی‌ها با اطلاع از تهدید هسته‌ای اسرائیل، از تحریم ایران حمایت کردند؟ در حالی که آنان با اسرائیل خصومت دارند و آیا این نتیجه مستقیم «ضد یهودیت» جدید است؟ این دوگانگی از چه روست؟

مهم‌ترین موضوع در مبحث جنگ هسته‌ای و بررسی تاثیرات آن، عواقب زیست محیطی است. از این رو، اروپایی‌ها حاضر به مشارکت در شدیدترین تحریم‌ها هستند. به عبارت دیگر، دلیل همراهی اروپا با تحریم‌ها و تمایل به حمایت از حمله پیشگیرانه اسرائیل، جلوگیری از فجایع بدتر و تاثیرات زیشت محیطی آن بر اروپا است.

* استفاده ابزاری نتانیاهو از دین یهود

بدون ورود به جزئیات این بحث پیش پا افتاده، می‌توان با دلایل محکم عمل مقامات فعلی اسرائیل را زیر سوال برد و آن را غیر معقول دانست. چنین به نظر می‌رسد که مقامات اسرائیل در صددند از دین به عنوان ابزاری در جهت نیل به اهداف خود استفاده کنند، تصمیمی که تمام جهان را درگیر خواهد کرد.

خطر یهودیان تندرو که حکومت را به دست گرفته‌اند به مراتب از مسلمانان بیشتر است چراکه آنان ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند. به اعتقاد این گروه که کورکورانه از فاندمینتالیزم مذهبی پیروی می‌کنند اسرائیل بزرگتر را خواست خدا می‌دانند.
کد مطلب: 3781
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *