; ?>; ?> ایران محل اختلاف اسرائیل و آمریکا - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۵
تحلیلی از یک روزنامه اسرائیلی؛

ایران محل اختلاف اسرائیل و آمریکا

اسرائیل و آمریکا در مورد مفاد گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که انتظار می رود به مسئله نصب صدها سانتریفیوژ جدید در تاسیسات هسته ای زیرزمینی نزدیک قم پرداخته باشد، اختلاف نظر دارند.
ایران محل اختلاف اسرائیل و آمریکا
به نقل از هاآرتص، مقامات اسرائیل معتقدند گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که طی هفته جاری منتشر خواهد شد از این ادعا که تهران روند پروژه هسته ای خود را تسریع کرده، حمایت کند. کاخ سفید اما تاکید دارد که یافته های آژانس هیچ لطمه ای به این رویکرد که هنوز زمان برای حل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران وجود دارد، نمی زند.

به نظر می رسد سانتریفیوژهای جدید امکان غنی سازی اورانیوم بالاتر از سطح ۲۰ درصد که برای اهداف تحقیقاتی لازم است را ایجاد می کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که روز جمعه در اورشلیم با مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد گفت این اطلاعات جدید در گزارش آتی آژانس آورده خواهد شد نشان می دهد «ایران با سرعت در حال پیشروی به سوی دستیابی به ظرفیت هسته ای شدن است و این امر یعنی تهران درخواست های جامعه بین المللی را نادیده گرفته است.»

بر خلاف تفسیر صریح نتانیاهو از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، کاخ سفید با تدبیر و محتاطانه در این مورد عمل کرد. تامی ویتور، سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با نیویورک تایمز گفت که «زمان و فضا» برای اجرای راه حل دیپلماتیک در مورد مسئله هسته ای ایران وجود دارد.

یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکایی که به شرط ذکر نشدن نامش صحبت می کرد به نیویورک تایمز گفت که محتوای اطلاعات جدیدی که در گزارش آژانس آمده «هیچ تغییری در بازی ایجاد نخواهند کرد.»

به گفته این مقام رسمی، درست است که ایران سطح غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد افزایش داده اما هر اقدامی برای غنی سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد- سطحی که برای ساخت تسلیهات نظامی لازم است- بدون سر و صدا صورت نخواهد گرفت. وی در ادامه افزود: «آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور منظم در تاسیسات هسته ای ایران حضور دارد و هر گونه اقدامی برای ساخت سلاح را شناسایی خواهد کرد.»

نمایندگان آژانس و مقامات ایرانی روز جمعه با یکدیگر دیدار کردند تا درخواست ناظران سازمان ملل برای دریافت مجوز بازدید از سایت پارچین را مورد بحث و بررسی قرار دهند. برخی مقامات غربی مدعی هستند که ایران در حال تحقیق و توسعه پروژه هسته ای نظامی خود در سایت پارچین است. تماس های روز جمعه که پس از دو ماه وقفه انجام شد، بدون توافق یا تعیین زمان بعدی مذاکرات به پایان رسید.

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه پس از دیدار با نماینده آژانس در وین اعلام کرد: «مذاکرات اتمی تهران با آژانس در وین با پیشرفت‌هایی همراه بود، اما بعضی اختلافات همچنان پابرجا هستند.»

ضمن اینکه طی ماه های اخیر دیپلمات های غربی از تصاویر ماهواره ای نقل می کنند که مدعی تلاش هایی برای پاکسازی گسترده در این سایت بوده و به منظور از بین بردن هرگونه مدرک مربوط به فعالیت های هسته ای صورت گرفته است.

ایران پیش از این هم با رد اتهامات غربی، اعلام کرده بود که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و ادعای غرب در مورد فعالیت های سایت پارچین را «مضحک» توصیف کرده بود.





 
کد مطلب: 4317
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *