۰
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵

مجلس فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را تصویب کرد

یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید.
مجلس فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را تصویب کرد
در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان طرح دو فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را که به امضای ۸۲ نفر از نمایندگان رسیده بود مورد بررسی قرار دادند.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از طراحان این طرح دوفوریتی گفت: براساس آمار ثبت شده در سال ۹۰ متاسفانه میزان باروری در کشور به کمتر از دو فرزند کاهش یافته است، ۱۴.۵ درصد زوج های ما نابارور و ۲۰.۵ درصد جمعیت خانواده ها تک فرزند هستند.

وی با بیان اینکه براساس آمار ثبت شده در سال ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ رشد جمعیت به سمت صفر رفته و منفی خواهد شد افزود: فعلا کشور ما یک کشور جوان است اما نباید غافل شویم زیرا این مسئله موجب می شود مشکلات جوامع اروپایی برای تامین نیروی کار برای جمهوری اسلامی ایران نیز ایجاد شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان کشور ما گنجایش ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت را دارد اما مشکلات فعلی به خاطر سوءمدیریت مدیران بوده است که نتوانستند از امکانات خدادادی استفاده کنند.

شهریاری گفت: متاسفانه سن ازدواج در کشور بالا رفته وبه حدود بالای ۲۵ سال رسیده است که این مسئله فرصت داشتن فرزند بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سالگی در خانم ها از بین می برد.

همچنین یونس اسدی نماینده مردم مشکین شهر در مخالفت با دوفوریت این طرح با اشاره به اینکه طراحان فقط به بعد پزشکی این مسئله پرداخته و گفت: نباید تنها به مسائل پزشکی توجه کرد.

وی افزود: باید درباره تامین شغل، مسکن، موضوعات آموزشی، اداری و شهروندی افزایش جمعیت نیز توجه کرد و در قالب طرح درباره رفع موانع موجود در زمینه مشکلات اقتصادی نیز راهکار تعیین نمود.

به گزارش مهر احمد سالک نماینده مردم اصفهان نیز در موافقت با این طرح دوفوریتی گفت: این طرح دوفوریتی بستر را برای بررسی و تصویب طرح جامع تعالی خانواده فراهم می کند.

وی با بیان اینکه کشور به سمت پیری و سالمندی در حال حرکت است افزود: باید در سیاست تحدید نسل تجدید نظر شود همانطور که رهبری فرمودند باید در این سیاست تجدید نظر کرد.

سالک ادامه داد: این سیاست در برهه ای از زمان درست بود و اهدافی برای آن مشخص کرده بودند اما در شرایط فعلی باید در آن تجدید نظر صورت گیرد.

نماینده مردم اصفهان گفت: ما می توانیم یک کشور پرجمعیت داشته باشیم که خودمان با امکانات موجود آن را اداره کنیم.

سالک افزود: نباید اجازه دهیم کشورمان محتاج نیروی انسانی سایر کشورها باشد.

وی با اشاره به اینکه در طرح جامع تعالی خانواده موانع آموزشی اداری و پزشکی در نظر گرفته شده است ادامه داد: می توان از پنجره جمعیتی که از سال ۱۳۸۵ در کشور باز شده است به نحو احسن استفاده کنیم.

به گزارش مهر در ادامه بررسی این طرح مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان مخالف این طرح گفت: عامل بازدارنده رشد جمعیت در کشور مشکلات اقتصادی است.

وی افزود: اگر مردم مشکلات اقتصادی نداشتند تعداد فرزندان خود را محدود نمی کردند.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از نکات مهم که باید به آن توجه شود مشکلات اقتصادی است اما طراحان این طرح پاسخ دهند ما چه تشویقی برای ازدواج جوانان انجام داده ایم در حالی که بیش از سه سال است که جوانان در صف دریافت وام ازدواج ناقابل هستند.

بیژن نوباوه در موافقت با این طرح گفت: این طرح مبین همه ضروریات نهایی نیست.

وی افزود: اصل طرح تعالی خانواده ۵۰ ماده دارد که در آن طرح همه ضروریات دیده شده است.

به گزارش مهر دوفوریت این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد اما رای نیاورد، پس از آن نمایندگان با ۱۳۱ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن علنی به یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای مثبت دادند.
کد مطلب: 38182
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *