۰
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸

چشم انداز اقتصاد کشور در پایان سال 93

کالایی بدون رقابت نمی‌تواند در بلندمدت هم تولید شود بنابراین این استراتژی دولت که بنگاه‌های صنعتی ما باید رقابتی تولید کنند و در بلندمدت هم با کالاهای خارجی رقابت کنند به نظر می‌رسد که استراتژی بلندمدت و اصولی و مبتنی بر هم ابلاغیه اصل44 قانون اساسی و ابلاغیه اقتصاد مقاومتی باشد.
چشم انداز اقتصاد کشور در پایان سال 93
آنچه مسلم است از زمان آغاز به کار دولت یازدهم این دولت با معضل مواجه بود؛ نخست بحث تورم بالای ۳۰درصد البته با تورم نقطه به نقطه بالای ۴۵درصد و از طرف دیگر رکود اقتصادی که با تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و رشد اقتصادی منفی ۶درصد سال۹۱ مواجه بود. لذا سال۹۲ در حالی آغاز شد که سال قبل هم رشد اقتصادی منفی داشتیم و هم نرخ تورم بالا.

اکنون که در سال ۹۳ قرار داریم، هنوز به نیمه سال نرسیده‌ایم که خوشبختانه نرخ تورم تحت کنترل دولت درآمده است. مطمئنا با توجه به سیاست‌های پولی و مالی دولت تدبیر وامید نرخ تورم تا پایان سال به کمتر از وضعیت فعلی هم خواهد رسید. بنابراین استراتژی دولت که کاهش نرخ تورم بود به‌نظر می‌رسد در ۱۰ماه گذشته با موفقیت اجرا شده است و تا پایان سال هم ادامه خواهد یافت و نتیجه‌اش کاهش نرخ تورم به کمتر از ۲۰درصد خواهد بود ولی تورم یک مشکل اقتصاد ایران بود. مشکل مهم‌تر خارج کردن اقتصاد از رکود یا به‌عبارت دیگر برگشت رونق به اقتصاد ایران است.

استراتژی‌ای که دیروز رئیس‌جمهور اعلام کرد و تیم اقتصادی دنبال آن است و مطمئنا اجرای آن منجر به این خواهد شد که اقتصاد از حالت رکود خارج شود و رونق نصیب اقتصاد ایران شود. بخش عمده منشا رونق طبیعتا به بخش صنعت برمی‌گردد. به‌هر حال در بخش کشاورزی ظرفیت‌های مشخصی داریم. اقتصاد ترکیبی از بخش صنعت و کشاورزی و بخش خدمات است و بخش صنعت است که می‌تواند دو بخش دیگر را فعال کند.

در بنگاه‌های اقتصادی ما حدود هزار شهرک صنعتی استقرار یافته‌اند و عمده‌ترین مشکلات این بنگاه‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بوده است که مواد واسطه‌ای به‌دلیل تحریم‌ها به دستشان نرسیده است یا به‌دلیل تحریم بانکی امکان گشایش ال‌سی نداشته‌اند. درنهایت هم اقتصاد کشور چون با چالش رکود تورمی مواجه بود، عملا تقاضا برای این کالا هم شکل نگرفت. آنچه رئیس‌جمهور بیان کردند درعین حال که هم در ابلاغیه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی وجود دارد که اقتصاد باید متکی بر درون و درون‌گرا باشد اساس این درونگرابودن هم اتکا به داخل بحث رقابت است. کالایی بدون رقابت نمی‌تواند در بلندمدت هم تولید شود بنابراین این استراتژی دولت که بنگاه‌های صنعتی ما باید رقابتی تولید کنند و در بلندمدت هم با کالاهای خارجی رقابت کنند به نظر می‌رسد که استراتژی بلندمدت و اصولی و مبتنی بر هم ابلاغیه اصل۴۴ قانون اساسی و ابلاغیه اقتصاد مقاومتی باشد.

آنچه در هفته گذشته رئیس‌جمهور درخصوص تزریق پول به پروژه‌های نیمه‌کاره کشور عنوان کردند در تکمیل سخنرانی دیروزشان است که به نظر می‌رسد دولت تصمیم گرفته بخش واقعی اقتصاد را فعال کند. به‌ هر حال دولت می‌تواند همین سیاست انقباضی پولی-مالی را ادامه دهد و تورم یک رقمی شود ولی زمانی تورم یک‌رقمی ارزش دارد که در کنار آن شاهد رونق اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و فعال‌شدن بنگاه‌های اقتصادی کشور نیز باشیم. در یک کلام فعال شدن بخش واقعی اقتصاد که سهم عمده آن به عهده صنعت و بنگاه‌های صنعتی است، می‌تواند اقتصاد را به رونق برساند. آنچه مسلم است ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در سال ۹۳ شاهد روق اقتصادی مثلا ۷ یا ۸ درصدی باشیم چراکه اقتصاد ایران شرایط بدی را در سال‌های ۹۱ و ۹۲ طی کرده است. اما شروع فعالیت‌های صنعتی کشور می‌تواند نویدبخش به رونق رسیدن اقتصاد کشور در سال ۹۳ باشد.

منبع: آرمان
کد مطلب: 39606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *