۰
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۱

دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام شد/ افسردگی از پیامدهای افزایش نرخ بیکاری زنان است

رسیدگی به مشکلات ثبت نام دانش آموزان در مدارس،تشکیل کمیته تربیت معلم در شورای‌ عالی‌ انقلاب فرهنگی، بررسی ویژه طرح شنا در مدارس، تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور،پیامدهای افزایش نرخ بیکاری زنان، اعلام دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش و اشتباه رسانه ها در اعلام مجازات های عقیم سازی از مهمترین اخبار زنان و آموزش و پرورش در این هفته بود.
دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام شد/  افسردگی از پیامدهای افزایش نرخ بیکاری زنان است
در این هفته باز هم زمزمه هایی مبنی بر استیضاح وزیر آموزش و پرورش شنیده شد و برخی نمایندگان همچنان به تعدادی از طرح های علی اصغر فانی انتقاد دارند.

جت‌الاسلام سید‌مهدی موسوی‌نژاد نماینده مجلس گفته است: این استیضاح ۶ محور دارد که شامل انتصاب مدیران آموزش و پرورش مبتنی بر گرایشات و رفتار‌های سیاسی، عدم پرداخت حقوق بازنشستگان و یا به تعویق افتادن حقوق آنها، برنامه‌ریزی و مدیریت نامناسب در ساماندهی نیروی انسانی، عدم توجه به امور تربیتی، اجرا نکردن قانون مصوب مجلس برای استخدام پیش دبستانی ها، عدم اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان فرهنگیان که از مهمترین دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.

در حال حاضر ۱۵ نماینده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند.

رسیدگی به شکایات مردمی در سه روز

با آغاز فصل ثبت نام دانش آموزان گلایه های و انتقادهای تکراری والدین نیز شروع می شود. انتقادهایی مبنی بر دریافت پول اضافی، خارج از محدوده بودن خانه مسکونی از مدرسه و ...

به همین دلیل امسال ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با ساماندهی نیروهای خود بیش از هزار بازرس را برای سرکشی به مدارس بکار گرفته تا با کمترین مشکلات دانش آموزان ثبت نام شوند.

به گفته سید رحیم میرشاه ولد در حال حاضر بیشترین شکایات مربوط به محدوده های ثبت نام است، اما بیشترین مشکل در مرزهای بین مناطق بوده است به این معنی که گاه فاصله بین یک منطقه با منطقه دیگر در حد یک خیابان است که این موضوع مشکلاتی را به هنگام ثبت نام ایجاد می کند.

او توضیح داده است که در صورتی که خانواده ها از موضوعی شکایت داشته باشند و آن را به ستاد ثبت نام اعلام کنند، حداکثر پس از سه روز پاسخ شکایت خود را خواهند گرفت.

تشکیل کمیته تربیت معلم در شورای‌ عالی‌ انقلاب فرهنگی

در این هفته و برای نخستین بار سرپرست دانشگاه فرهنگیان پس از گذشت تقرییبا ۹ ماه از حضورش در این دانشگاه گفتگوی تفضیلی را با خبرگزاری مهر انجام داد و در آنجا از مشکلات و برنامه هایش گفت. او تشکیل کمیته تربیت معلم در شورای عالی انقلاب فرهنگی را یکی از مهمترین دستاوردهایش در این مدت عنوان کرد.

به گفته محمود مهرمحمدی با توجه به آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مجموعه فرادستگاهی است، به تربیت معلم به ویژه دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی اصلی تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش می تواند با جدیت ورود کند و به احتمال بسیار زیاد طرح مورد نظر برای مشارکت نهادی های علمی دیگر از دل این کمیته بیرون خواهد آمد.

جبران کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش را از سال ۹۴ به بعد

او درباره جبران نیروی انسانی در آموزش و پرورش توضیح داده است که قطعا به همان میزان که دانشگاه فرهنگیان بتواند نیروی انسانی متناسب با نظام تعریف و تربیت بکند به همان میزان ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش بهبود پیدا می کند. اولین دوره فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۴ وارد بدنه آموزش و پرورش شده و فکر می کنیم از سال ۹۴ به بعد هر سال به طور متوسط ۱۰ هزار نیرو از این دانشگاه فارغ التحصیل و به بدنه آموزش و پرورش اضافه می شود.

ارتقای سطح مدیریتی پردیس ها، تاکید بر تربیت معلم اسلامی و انقلابی، افزایش بودجه این دانشگاه در سال ۹۳،تدوین برنامه درسی ملی دانشگاه از دیگر برنامه هایی است که او در دستور کار خود قرار داده است.

تشکیل کمیته بررسی اجرای طرح شنا در مدارس

طرح شنا که باقی مانده طرح های حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش گذشته است، این روزها وضعیت خوبی نداشته و زمزمه های توقف این طرح به دلیل کمبود استخر و بودجه شنیده می شد. اما مدیر کل تربیت بدنی با رد توقف این طرح گفته است کمیته ای ویژه برای بررسی و اجرای بهتر طرح شنا در مدارس تشکیل شده است.

به گفته حسین بابویی مدیر کل تربیت بدنی آموزش و پرورش، طرح سباح (شنای دانش آموزی) متوقف نشده است، اما کارشناسان در کمیسیونی ویژه در حال بررسی نقاط ضعف و قوت اجرای این طرح هستند تا برای سال تحصیلی جدید این طرح با کاهش نقاط ضعف در مدارس کشور اجرا شود.

او حتی صدور دستورالعمل توقف طرح شنا را رد کرد و گفت: ما درصدد توقف این طرح نیستیم.

تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور/ قبولی ۸۰ درصد دانش آموزان در امتحانات پایان سال

این روزها که دانش آموزان سوم دبیرستانی کنکور سراسری خود را داده و منتظر جواب های آن هستند باید نگاهی نیز به کارنامه تحصیلی خود در دور سه ساله دبیرستان داشته باشند. چرا که عملکرد آنها در این دوره سه ساله ۲۵ درصد تاثیر در رتبه ه ای کنکوری آنها خواهد داشت.

به گفته عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش امسال نیز همانند گذشته تاثیر سوابق تحصیلی ۲۵ درصد است. تنها تفاوت ایجاد شده آن است که تاثیر سوابق تحصیلی امسال مثبت و منفی بوده است.تاثیر مثبت و منفی یعنی اینکه سوابق تحصیلی می تواند به کاهش یا افزایش رتبه داوطلب منجر شود اما در سال گذشته تاثیر ۲۵ درصدی صرفاً مثبت بوده است.

پیامدهای افزایش نرخ بیکاری زنان

مرکز آمار ایران بتازگی وضعیت بیکاری زنان در شهرها و روستاها را بسیار بد گزارش کرده است و از افزایش نرخ بیکاری زنان صحبت کرده است. در این میان مدیر گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به پیامدهای فردی و اجتماعی بیکاری زنان اشاره کرده و گفته است:افسردگی زنان، احساس نابرابری و بی توجهی به نقش زنان در چرخه اقتصادی کشور از مهمترین پیامدهای افزایش آمار بیکاری در میان زنان است.

لیلا فلاحتی به سنتی بودن نگاه های جامعه نسبت به اشتغال مردان و اولویت دادن آنها در این موضوع اشاره کرده و توضیح داده است: در دهه ۸۰ آمار گروهی دختران بیشتر از پسران بود و این به آن معناست که در حال حاضر زن های متخصص و تحصیلکرده بیشتری از مردها وجود دارد، اما در عین حال شانس کسب اشتغالشان کمتر از مردان است. این موضوع نگرانی های عمده ای را در میان فعالان حوزه زن، کارآفرینان و حتی مسئولان دولتی ایجاد کرده است. متاسفانه وزارت علوم در موضوعات عملی عملکرد خوبی به فعالیت دانشجو نداشته در نتیجه بازار کار هم اقبال چندانی نسبت به آنها نشان نمی دهد در نتیجه فارغ‌التحصیل کارآفرین وجود ندارد و همه از دولت توقع کار و اشتغال دارند.

اشتباه رسانه ای درباره مجازات سقط وعقیم‌سازی

در این هفته طرح مجلس درباره مجازات های دو تا ۵ سال کسانیکه اقدام به عقیم سازی می کنند، بسیار پرسرو صدا بود و واکنش های بسیاری را در جامعه برانگیخت. براساس طرح یک فوریتی مجلس مبتنی برا طرح افزایش جمعیت و افزایش نرخ باروری کسانیکه اقدام به جراحی های وازکتمومی و توبکتومی و ... می کنند مجازات دو تا پنج سال خواهند داشت. اما رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده معتقد است که اعلام این مجازات ها برداشت اشتباه برخی از نمایندگان مجلس و اشتباه رسانه ای بوده است.

کبری خزعلی گفته است: این موضوع برداشت غلطی از یکی از بندهای طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری کاهش از رشد جمعیت توسط برخی نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه بوده است، چراکه در کلیات طرح به قانون مجازات اسلامی درباره موضوع سقط جنین و عقیم سازی صرفا اشاره شده است.موضوع دوم که در حقیقت منجر به برداشتهای غلط عموم مردم و اصحاب رسانه شده است پیشنهاد کمیسیون بهداشت در مورد محدود سازی روش های دائمی پیشگیری از بارداری بوده است. در مجموع حتی اسم این طرح نیز عجیب است که مطرح کردن آن در کنار طرح افزایش نرخ جمعیت منجر به چنین برداشت ها و اشتباهات غلطی شده است.

به گفته خزعلی تنها نظر ما در طرح افزایش جمعیت اشاره به قانون مجازات اسلامی درباره سقط عمدی جنین بوده است. حتی اعلام شده که اگر پزشک سقط یا توبکتومی را نیز برای مادر ضروری بداند انجام آن بلامانع است. در این طرح تبلیغ کاهش نرخ جمعیت که مثلا فرزند کمتر زندگی بهتر در مجموع ممنوع اعلام شده است چراکه کشور در وضعیت خطرناکی قرار دارد و در چنین شرایطی تبلیغ این چنینی غیر منطقی است.

او همچنین توضیح داده است: در حال حاضر ما ۱۳ روش پیشگیری از بارداری داریم که تنها یکی از آنها عقیم سازی است و معمولا هم از سوی پزشکان تبلیغ می شود. ما هیچگاه از روش های اجباری برای داشتن فرزند بیشتر و نداشتن آن استفاده نکرده و نمی کنیم چراکه معتقدیم مردم در انتخاب تعداد فرزندانشان آزاد هستند. اما در عین حال باید از روش های بی حساب و کتاب پیشگیری از بارداری جلوگیری شود.

کد مطلب: 39645
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *