۰
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۱

داستان آدم و حوا در نمایشگاه قرآن تصویر شد

شیرین پیله وری روایتی از داستان آفرینش و آدم و حوا را در قالب ویدیوآرت در بخش تجسمی بیست و دومین نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشته است.
داستان آدم و حوا در نمایشگاه قرآن تصویر شد
شیرین پیله‌وری که ویدیوآرت «آفرینش» را در بخش تجسمی بیست و دومین نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشته است  درباره اثر خود گفت: این اثر را ۶ سال پیش بدون هیچ سفارشی و بر اساس علاقه شخصی ساختم. من به قصص قرآنی، شاهنامه و مفاهیم استعاری علاقه دارم و آفرینش نیز موضوعی است که شکل سمبلیک و استعاری دارد که می تواند به مفاهیم قبل از اسلام و بعد از آن مرتبط باشد.

او درباره اثری که با موضوع آفرینش در نمایشگاه قرآن عرضه کرده است، توضیح داد: احساس کردم ارائه موضوع آفرینش در قالب نقاشی تکراری شده است و شاید آن‌طور که می خواهم جواب ندهد، بنابراین ذهنم درگیر ساخت فیلم کوتاه ۳ تا ۵ دقیقه ای شد که خلقت و آفرینش انسان را دراین قالب به تصویر بکشم.

پیله‌وری با اشاره به این که موضوع آفرینش در تمام کتاب‌های مذهبی و غیر مذهبی داخل و خارج از کشور مورد توجه است، ادامه داد: حوا در تمامی این کتابها یک اسطوره است و همین ذهنم را درگیر کرده بود که بالاخره او شخصیت خوبی بوده است یا بد. اما در هر صورت آفرینش و خلقت خداوند با آدم و حوا به وجود آمده است.

پیله وری به تغییر مفاهیم درستی و نادرستی در فرهنگ ایران باستان تا دوره معاصر اشاره کرد و یادآور شد: آفرینش حوا در این ویدیوآرت می‌تواند تداعی‌کننده غلبه نور بر تاریکی باشد. رنگ سفید را در این تصاویر افزایش دادم و حرکت زن را که می تواند سمبل زایش، رشادت، شهادت و ...در دوره های مختلف تاریخی باشد در آن به شکل محو استفاده کردم.

این هنرمند نقاش با تأکید بر این که حوا در این تصاویر یک زن زمینی نیست، تصریح کرد: همه وجود ما به منبع اصلی نور بازمی گردد و حوا نیز عاری از این نور نیست، حتی معتقدم که اگر حوا و آدم از خداوند اطاعت نکردند اما باز هم درونشان آن نور الهی وجود دارد و آنها هستند که انار این میوه بهشتی را به ما تقدیم می کنند و ما هم در نهایت به نور می رسیم.

پیله وری با بیان این که ویدیوآرت آفرینش پیش از این در نمایشگاه «هنر جدید» در موسسه صبا به نمایش درآمده است، گفت: من برای اولین بار است که در نمایشگاه قرآن شرکت می کنم. از من خواستند که با توجه به رویکرد معنوی این اثر در این دوره از نمایشگاه قرآن شرکت کنم که من هم پذیرفتم. در ویدیوآرت اصلی صورت و فیگور زن به شکل مشخص وجود داشت اما برای نمایشگاه قرآن، آن را آبستره تر کردیم و شکل هاله گونه ای از حضور و فیگور انتزاعی یک زن را می بینیم که صورت او نیز مشخص نیست.

وی اضافه کرد: امسال برخلاف سالهای گذشته آثار هنرمندان برای ارائه در این نمایشگاه انتخاب شده بود و از این نظر نمایشگاه خوبی برپا شده است.

او در خاتمه ارائه هنر جدید مثل ویدیوآرت را برای مخاطب عام، روشی برای آشنایی مردم با انواع هنرهای مختلف عنوان کرد.
کد مطلب: 39821
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *