۰
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹
معاون رئیس جمهور خبر داد؛

تدوین بسته اجرایی اشتغال پایدار زنان تا پایان شهریور

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ضرورت توجه ویژه به اشتغال زنان و جوانان برای رونق اقتصادی کشور گفت: با توجه به هشدارهای اعلام شده مبنی بر کاهش اشتغال زنان، تدوین بسته اجرایی اشتغال پایدار زنان و توسعه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار به منظور کاهش فقر در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.
تدوین بسته اجرایی اشتغال پایدار زنان تا پایان شهریور
شهیندخت مولاوردی  درباره کاهش آمار اشتغال زنان با استناد به گزارش سازمان آمار گفت: موضوع بیکاری زنان و کاهش اشتغال برای آنان یکی از چالش های جدی کشور است؛ چراکه ما روند روزافزونی از فارغ التحصیلان دختر در دانشگاه داریم که اینها همه به دنبال فرصت شغلی مناسب با تحصیلاتشان هستند.

وی افزود: به همین منظور مهمترین اولویت دولت یازدهم توجه به اشتغال و ازدواج جوانان و زنان جامعه است. در همین راستا شورای عالی اشتغال تدوین بسته سیاسی- اجرایی اشتغال پایدار زنان را به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری واگذار کرده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: برای تدوین این سیاستها فرصت ۶ ماهه ای به ما داده شده است و بدین منظور باید تا پایان شهریور ماه معاونت ،بسته سیاستی اشتغال پایدار را تدوین و به منظور اجرا به شورا عالی اشتغال تحویل دهد. قطعا پس از تدوین و ارائه مصوبه شکل اجرایی به خود می گیرد و امیدواریم با اجرای این بسته بخشی از مشکلات و معضلات اشتغال زنان برطرف شود.

مولاوردی تصریح کرد: این مصوبه تاکیدی بر استخدام دولتی ندارد و سیاست ما بر آن است که به جای استخدام های دولتی موضوعات مشاغل خانگی و مشاغل خرد را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به افزایش زنان سرپرست خانوار و نیاز جدی آنها به کار گفت: بر اساس ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه، ساماندهی اقتصادی و معیشتی زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار به عهده معاونت زنان سپرده شده که در این زمینه ما نیز برنامه های مختلفی داریم که از جمله آن راه اندازی کارگروه کاهش فقر زنان سرپرست خانوار و توسعه مشاغل خانگی است که این کارگروه را با مشارکت وزارت کار و تعاون راه اندازی کرده ایم.

به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، این معاونت با مشارکت وزارت صنعت و معدن نیز ستاد ساماندهی مشاغل سرپرست خانوار را تشکیل و طرح را به شکل پایلوت در منطقه ۲۰ اجرا کرده است که در صورت نتایج مثبت، طرح به شکل سراسری اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود اعلام کرده است: بدترین وضعیت بیکاری در کشور مربوط به زنان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله به میزان ۴۷.۲ درصد است. همچنین زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله کشور نیز دارای ۳۵ درصد بیکاری هستند، از سویی وضعیت بیکاری زنان در حالی بدتر می شود که بدانیم نرخ بیکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله ساکن در شهرهای کشور به ۵۴.۱ درصد رسیده است. این در حالی است که وضعیت بیکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله کشور در روستاها تا حدودی بهتر از شهرها و به میزان ۲۸ درصد است. یک نکته حائز اهمیت درباره اشتغال زنان ساکن در روستاها و شهرهای کشور این است که نرخ بیکاری زنان روستایی از ۵۵ سال به بعد صفر می شود ولی این نرخ برای زنان شهری از ۶۰ سال به بعد به صفر می رسد. این مسئله نشان می دهد که زنان ساکن در شهرها به دلیل برخورداری از وضعیت نسبتا بهتری از زندگی در برابر زنان روستایی کشور، توان باقی ماندن بالاتری در بازار کار کشور را نسبت به زنان روستایی دارند. همچنین نشان می دهد که سکونت در شهرها به مراتب دشوارتر از روستاها و پُرهزینه تر است.
کد مطلب: 39827
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *