۰
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۷
اولین موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا پس از مذاکره با ظریف

کری: فتوای رهبر ایران را جدی می‌گیریم/در بحث‌های کلیدی به توافق رسیده‌ایم

وزیر خارجه آمریکا گفت: به دنبال کردن راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم تا بفهمیم برنامه هسته‌ای ایران حقیقتاً صلح آمیز است.
کری: فتوای رهبر ایران را جدی می‌گیریم/در بحث‌های کلیدی به توافق رسیده‌ایم


 جان کری که برای مذاکره با محمد جواد ظریف و وزیران خارجه ۱+۵ به وین سفر کرده، در نشستی خبری با خبرنگاران خاطرنشان کرد: با وجود دشواری مذاکرات با یک صدا صحبت می‌کنیم .

کری خاطرنشان کرد: روی بررسی اینکه می توانیم راه حلی را از طریق مذاکرات پیدا کنیم متمرکز هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما با حسن نیت مذاکره کردیم ولی بعد از مذاکرات با طرفین به ویژه همکارانمان در گروه ۱+۵ متوجه شدیم که کار بیشتری برای انجام دادن داریم. تیم ما به کار برای رسیدن به یک توافق جامع که مسائل باقیمانده را حل کند متعهد هست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ تعداد سانتریفیوژهای ایران به عنوان یکی از موضوعات اصلی مذاکرات گفت: علنی کردن تعداد دقیق سانتریفیوژها کمکی به مذاکرات نمی‌کند. این مساله بر سر میز مذاکره باقی می‌ماند و فاش نمی‌شود و من درباره‌ی تعداد دقیق سانتریفیوژهای ایران صحبت نمی‌کنم.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: ایران باید ظرفیت سوخت هسته‌ای را برای حفظ توافق کاهش دهد.

وی ادامه داد: در کل می‌توانم بگویم که مساله اصلی اعتماد نیست بلکه روند پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران است. اعضای ۱+۵ (چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان) با یکدیگر یک مساله را درخواست می‌کنند. دلیل این که باید اعتماد سازی شود و روند شفافیت ایجاد شود این است که در طول چند سال گذشته ایران به صورت مخفیانه تاسیساتی را در زیر زمین ساخته است که در این راستا احتمال تسلیحاتی شدن وجود دارد.

وی با تمجید از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: ظریف یک مذاکره کننده سر سخت است و می‌داند که چه می‌خواهد و با صراحت اعلام کرده است باید راه منصفانه و منطقی را بیابیم که منافع همه طرفها تامین شود.

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا با اشاره به روند مذاکرات، گفت: گفت‌وگوها و مباحث مهمی درباره‌ مسائل هسته‌ای باقی مانده است. من جزییات و مشروح مذاکرات را در اینجا بیان نمی‌کنم. گفت‌وگوهای واقعی در جلسات خصوصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما عضو تیم ۱+۵ هستیم و با اعضای تیم مشورت می‌کنیم و همه با موضع یکسان در این گروه قرار داریم.

کری با اشاره به اظهارات اخیر رهبر ایران گفت: فتوای رهبر ایران را جدی و آن را مدنظر می‌گیریم. آمریکا اعلام می‌کند که ایران حق دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای بر اساس معاهده ان پی تی دارد. اما نکته‌ اصلی این است که چگونه تضمین کند که این برنامه صلح‌آمیز است. این مذاکرات برای راستی‌آزمایی است و تنها برای صدور بیانیه انجام نمی‌شود. همانند کریستال به ایرانیان آشکارا می‌گویم که ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ در حال حاضر بیش از اندازه است.

وی گفت: رییس‌جمهور اوباما به دنبال راه حل دیپلماتیک و (تلاش های دیپلماتیک) برای رسیدن به توافق جامع که به همگان اطمینان دهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز خواهد بود، است. ما و گروه کشورهای ۱+۵ از طرف همه‌ کشورهایی صحبت می کنیم که نگران صلح آمیز نبودن برنامه هسته ای ایران هستند. با وجود اختلاف در مذاکرات من مطمئنم که دولت آمریکا و کشورهای ۱+۵ از دوره‌های گذشته در تلاش به دنبال رسیدن به یک توافق جامع هستند که امنیت دنیا را با خطر روبه رو نسازد.

کری افزود: در طول چند روز گذشته من و وزیر امور خارجه ایران، با هم مذاکراتی داشته‌ایم در مورد این مسئله که ایران چه کار خواهد کرد و به انجام چه کاری نیاز دارد؟ که نه تنها کشورهای دنیا بلکه با توجه به گفته‌های خود وزیر امور خارجه ایران که مکرراً تکرار کرده‌اند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز خواهد ماند و به گفته او هرگونه برنامه هسته ای ایران در طول زمان‌های آینده صلح آمیز خواهد ماند، ما در مذاکرات پیشرفت‌های زیادی داشته ایم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: دو طرف مذاکره در تلاش باتوجه به محدودیت هایی که دارند به دنبال رسیدن به توافق جامع هستند. ولی بعد از مشورت با کشورهای ۱+۵ ، مشخص شد که هنوز باید به مذاکرات ادامه داد.

وی افزود: تیم مذاکره کننده‌ ایالات متحده به سختی به دنبال رسیدن به توافق جامع هستند که نگرانی های بین المللی راجع به برنامه هسته ای ایران کاهش یابد. من امروز به آمریکا بر می‌گردم که در مورد مفاد توافقنامه‌ جامع با باراک اوباما و نمایندگان کنگره آمریکا در روزهای آتی مشورت کنیم. سوال اینکه آیا مدت بیشتری برای رسیدن به توافق نیاز است یا خیر؟ همانطور که قبلاً مکرراً گفته‌ام ، پیشرفت های سازنده ای در روند مذاکرات حاصل شده است و در مورد بحث های کلیدی به توافق رسیده‌ایم اگرچه بحث های زیادی باقی مانده است و کاری که ما قرار است انجام بدهیم آن است که برای ایران راهی پیدا کنیم که ایران از برنامه هسته‌ای اش به صورت صلح آمیز استفاده کند.

کری گفت: ما باید از همه لحاظ به اطمینان برسیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود. ولی ما هنوز به ترکیب یا فرمول درستی برای رسیدن به یک توافق جامع نرسیده ایم . مساله های دیگری برای بحث وجود دارد که اطمینان دهد برنامه هسته ای ایران برای همیشه صلح‌آمیز خواهد بود. ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و معتقدیم راه حل اساسی برای حل این موضوع خواهیم یافت. هدف اصلی ما هم اکنون مشخص کردن جزئیات متنی است که ایران ملزم به انجام آن خواهد بود و مورد توافق ایران هم قرار بگیرد که معتقدم ما می توانیم.
کد مطلب: 39917
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *