; ?>; ?> از انتظار ملال آور رسانه ها برای خبر تا خط قرمز هیئت آمریکا برای خبرنگاران ایرانی - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۲
حال و هوای خبری وین،

از انتظار ملال آور رسانه ها برای خبر تا خط قرمز هیئت آمریکا برای خبرنگاران ایرانی

درحالیکه وارد روز پانزدهم مذاکرات هسته ای وین 6 می شویم، جوی مملو از بی خبری از آنچه پشت درهای بسته گفته و شنیده می شود، بین اصحاب رسانه وجود دارد.
از انتظار ملال آور رسانه ها برای خبر تا خط قرمز هیئت آمریکا برای خبرنگاران ایرانی
درحالیکه وارد روز پانزدهم مذاکرات هسته ای وین ۶ می شویم، جوی مملو از بی خبری از آنچه پشت درهای بسته گفته و شنیده می شود، بین اصحاب رسانه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین، خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی از سی ان ان و المانیتور گرفته تا NHK ژاپن به منظور پوشش خبری آخرین دور گفتگوهای هسته ای وارد پایتخت اتریش شده اند.

با ورود به هتل کوبرگ محل برگزاری مذاکرات هسته ای و هتل ماریوت محل اقامت هیئت دیپلماتیک آمریکا با طیف متنوعی از خبرنگاران داخلی و خارجی مواجه می شوید که بی صبرانه منتظر اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای هستند.

خبرنگاران داخلی و خارجی عنوان می کنند که کسادی خبر به رویه ای عادی تبدیل شده است و عمدتا اصحاب رسانه در بی خبری سیر می کنند.

در این میان، برخی از خبرنگاران با توسل به منابع آگاه و دیپلمات هایی که خواستار عدم افشای نامشان هستند، اخباری کم و بیش درست به رسانه ها و افکار عمومی تزریق می کنند.

با این حال، برخی دیگر با بهره برداری از این فضا، بدون آنکه ارتباطی با دیپلمات یا فردی خاص داشته باشند، تحلیل های خود را از زبان آنان و در قالب خبری جدید بیان می کنند و یا به انتشار اخبار ساختگی مبادرت می کنند.

از سوی دیگر، در نشست های خبری مقامات غربی از جمله جان کری وزیر خارجه آمریکا از طرح سئوال توسط خبرنگاران ایرانی ممانعت بعمل می آید.

در نشست خبری جان کری نیز، تیم وزارت خارجه آمریکا با گزینش خبرنگاران فضا را برای دیگر رسانه ها از جمله رسانه های ایرانی محدود کردند و خبرنگاران ایرانی حاضر موفق به طرح سئوال از او نشدند.

ظاهرا گفتگو با مقامات آمریکایی حاضر در وین از جمله برنز، سالیون و شرمن خط قرمزی است که اجازه ی عبور از آن به رسانه های ایرانی داده نمی شود!

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا تنها مقامی است که حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران ایرانی است! هر چند در راستای دیپلماسی عمومی آمریکا، تنها او موظف به ارتباط و تعامل با ایرانیان و دریافت تحلیل های آنان از مسائل مختلف است.

در این دور از مذاکرات، شاهد بیشترین حضور خبرنگاران ایرانی هستیم که تنها با امید تهیه گزارش و خبر از توافق نهایی به عنوان یک اتفاق تاریخی در چند دهه اخیر به وین سفر کرده اند. با این حال، سخنان دیپلمات ها حکایت از آن دارد که خبرنگاران باز هم باید در ماههای آتی به فکر سفر به وین باشند.
کد مطلب: 39961
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *