۰
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۴

مهم‌ترین جایزه‌های ادبی خصوصی ایران متوقف شد

به گفته بیانیه هیات‌مدیره بنیاد گلشیری، این بنیاد قصد دارد بخشی از سایت خود را به نقد و نظر اختصاص دهد: «تلاش خواهیم کرد که این بخش چیزی به فضای مجازی در حوزه داستان‌نویسی اضافه کند. امیدواریم این بخش به کمک اهل‌فن آنقدر گسترش و عمق بیابد تا بتوان بر آن نام نشریـه ادبی گذاشت. کم و کیف این صفحات و نحوه کار متعاقبا اعلام خواهد شد.»
مهم‌ترین جایزه‌های ادبی خصوصی ایران متوقف شد
جایزه ادبی گلشیری متوقف شد. انگار نحسی عدد ۱۳ دامن یکی از مهم‌ترین جایزه‌های ادبی خصوصی ایران را گرفت و این جایزه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه توسط فرزانه طاهری، رییس هیات‌مدیره بنیاد گلشیری منتشر شد، به کار خود پایان داد. تعطیلی بدون هیچ توضیح اضافه‌تری از سوی بنیاد.

تنها توضیح در متن بیانیه بود: «امروز اما به این نتیجه رسیده‌ایم که بهتر است در وضع کنونی آن نیرو و منابع اندکی را که برای بنیاد گلشیری باقی مانده وقف بخشی دیگر از هدف‌های مندرج در اساسنامـه بنیاد کنیم که به دلیل مشغلـه نفسگیر جایزه تا حدی مغفول مانده است.»
اما از این اتفاق تقریبا کمتر کسی حتی از هیات امنای بنیاد گلشیری خبر داشتند. برخی از اعضای هیات موسس بنیاد گلشیری چون لیلی گلستان در تماسی که روزنامه با آنها گرفت از این اتفاق خبردار شدند. برخی از داوران و اعضای هیات امنای بنیاد چون علی‌ خدایی و یونس تراکمه و عباس مخبر از طریق خبری که در خبرگزاری‌ها منتشر شده بود، مطلع شده بودند.

فرزانه طاهری که در حال حاضر در خارج از ایران به سر می‌برد، در تماس خبرنگار ما از طریق پست الکترونیک با او، نوشت: «هیچ توضیحی اضافه بر آنچه در اطلاعیه آمده ندارم که بدهم. مدت‌های مدید بحث و ارزیابی داشتیم و حاصلش این شده است. مساله امروز و دیروز نیست.»طاهری همچنین در پاسخ به این سوال که چرا این اتفاق بدون اطلاع‌رسانی به داوران رخ داده، با تاکید بر این نکته که این اتفاق یک‌دفعه صورت نگرفته اضافه کرد: «اصلا هیچ جلسه‌ای با داورها برای شروع کار نگذاشتیم. تیم داوری را هم اصلا برای دوره بعد تکمیل نکرده بودیم؛ چون می‌خواستیم ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم.»
او این نکته را در حالی مطرح کرد که در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جایزه گلشیری ابراز امیدواری کرده بود این جایزه در دوره‌های بعدی با قوت بهتری برگزار شود. اما آن‌طور که تاکید داشته هیات‌مدیره بنیاد هوشنگ گلشیری که در حال حاضر متشکل از عباسعلی اسعدیان، فرزانه طاهری، عبدالعلی عظیمی، بهمن فرمان‌آرا، پری‌سیما مایل‌افشار و نسترن موسوی هستند چنین تصمیمی گرفته‌اند. تعطیلی جایزه گلشیری که از ۱۴سال پیش با تلاش بسیار روی پای خود ایستاد خبر خوبی برای اهالی ادبیات به‌ویژه علاقه‌مندان به ادبیات مستقل نیست. چراکه این جایزه در سخت‌ترین دوران با همراهی حامیان خود نه‌تنها از ادبیات مستقل حمایت کرد که چهره‌های تازه‌ای را به ادبیات ایران معرفی کرد.

کسانی چون آصف سلطان‌زاده، مهسا محب‌علی، حافظ خیاوی، سارا سالار، منیرالدین بیروتی، پیمان اسماعیلی‌و... با جایزه‌ای معرفی شدند که حالا تنها یک بیانیه خبر از تعطیلی آن می‌دهد. در بخش دیگری از بیانیه با تشکر از همه آنها که بی‌دریغ و بی‌چشمداشتی در برگزاری ۱۳دوره جایزه- که در این ملک و در شرایطی گاه طاقت‌فرسا تداومی است نظرگیر- یاریمان دادند؛ نوشته شده است: «اینک اما بر آن شده‌ایم تا تلاش‌هایمان را معطوف به غنی‌ترکردن وب‌سایت بنیاد کنیم تا منابع مربوط به هوشنگ گلشیری را هرچه کامل‌تر در اختیار علاقه‌مندان این نسل و نسل‌های آینده قرار بدهیم. از دسترس پذیرکردن نوشته‌ها و مصاحبه‌ها و مقالاتی که در جهان مجازی در دسترس نیستند گرفته تا جمع‌آوردن و عرضـه تصاویر و فیلم‌ها و صدای او و نیز آنچه در نقد و بررسی آثارش نوشته‌اند و خواندنش را مفید می‌دانیم. قصد داریم آرشیو مربوط به گلشیری را کامل کنیم و در این راه به یاری همه آنها که یادگاری از گلشیری در اختیار دارند نیاز خواهیم داشت. پس نیازهایمان را و فراخوانمان را در وب‌سایت اعلام خواهیم
کرد.»

به گفته بیانیه هیات‌مدیره بنیاد گلشیری، این بنیاد قصد دارد بخشی از سایت خود را به نقد و نظر اختصاص دهد: «تلاش خواهیم کرد که این بخش چیزی به فضای مجازی در حوزه داستان‌نویسی اضافه کند. امیدواریم این بخش به کمک اهل‌فن آنقدر گسترش و عمق بیابد تا بتوان بر آن نام نشریـه ادبی گذاشت. کم و کیف این صفحات و نحوه کار متعاقبا اعلام خواهد شد.»

منبع: شرق
کد مطلب: 40119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *