۰
جمعه ۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۰

حدادعادل: زبان فارسي يكي از اركان هويت ملي ماست

غلامعلي حدادعادل در مراسم پاياني هفتمين دوره جشنواره شعر دانش آموزي (موسم گل) زبان فارسي را يكي از اركان هويت ايرانيان برشمرد.
 ۲ شهريورماه هفتمين دوره‌ جشنواره شعر دانش‌آموزي (موسم گل) در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد و برگزيدگان اين جشنواره به شعر‌خواني پرداختند.

در اين مراسم غلامعلي حداد‌عادل با اشاره به برگزاري دوره‌هاي گذشته اين جشنواره يادآور شد: اين جشنواره در شش دوره‌ي قبلي به همت دبيرستان «فرهنگ» در يك باغچه كوچك برگزار مي‌شد، اما دوره‌ي هفتم آن امروز به همت حوزه‌ي هنري، ايران‌گير شده است. بطوريكه شاعران نوجوان از همه جا كشور در اين جشنواره شركت كردند و امروز هم شعر خواندند بنابراين مي‌توان گفت كه هفتمين دوره تولدي ديگر براي مسابقات شعر دانش‌آموزي بود و از اين‌كه اين قدم مبارك به اين مسير افتاده و ما از تنهايي درآمديم بسيار خوشحال هستم.

رئيس فرهنگستان زبان وادب فارسي هم‌چنين با ابراز خرسندي از حضور در اين مراسم گفت: وقتي كه مي‌بينم جوان‌ها و نوجوان‌ها با زبان فاخر طبع شعري و قريحه‌ي سرشار شعر مي‌خوانند به آينده اميدوار مي‌شوم و خوشحال مي‌شوم از اينكه مي‌بينم انقلاب اسلامي باعث شده اين همه گل در «موسم گل» شكوفا شود.

او با اشاره به ويژ‌گي‌هاي مختلف زبان فارسي اظهار كرد: زبان فارسي سرمايه‌ي ملي وميراث پدران ما است. از عمر زبان فارسي باستان، ميانه ،نو و دري چندين هزار سال مي گذرد كه در طول اين مدت همواره اين زبان سيقل خورده و جلا و غناء پيدا كرده تا امروز براي ما به يادگار مانده است، ما هم بايد آن را حفظ كنيم و به دست آيندگان بسپاريم، چرا كه اين زبان يكي از اركان هويت ملي ماست و يكي از تعريف‌هاي هر ايراني براي ايراني بودنش همين زبان فارسي است.

حدادعادل با اشاره به شاعران جوان آذري‌زباني كه از استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي در اين مراسم به زبان فارسي شعر خواني كردند اظهار كرد: وقتي كه آذري‌ها زباني مادري‌شان تركي است، در اين مراسم به اين زيبايي شعر فارسي مي‌‌خوانند من حض مي‌كنم كه مي‌بينم چه‌طور همه اقوام ايران دل بسته‌ اين زبان فخيم فارسي هستند.

او ادامه داد: يكي از ويژگي‌هاي زبان فارسي خوش‌آهنگ بودن آن است، بطوريكه زبان فارسي يكي از گوش‌نواز‌ترين زبان‌ها در بين زبان‌هاي دنيا است.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه شعر و شاعري در سرشت مردم ايران است، عنوان كرد: حتي مردم عادي و عامي ما نيز ذوق شعري دارند و اين موضوع را مي‌توان از داد و فرياد‌‌هاي فروشندهاي دوره‌گرد هم درك كرد.

حدادعادل هم‌چنين به سبك همان فروشندگان دوره‌گرد چند شعر خواند.

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در ادامه با بيان اين‌كه شعر يك هنر است عنوان كرد: شعر هنري است كه با ديگر هنرها فرق دارد، چرا كه امكانات نمي‌خواهد و اگر كسي بخواهد شعر بگويد نمي‌تواند نبود امكانات را بهانه كند، در صورتي كه ديگر هنرها به ابزار نياز دارد بنابراين شعر ارزان‌ترين و در دسترس‌ترين هنر است، هيچ امكاناتي نمي‌خواهد و شاعر از هيچ دولتي براي شعر‌خواني دستگاه و وسيله نمي‌خواهد.

در ادامه محسن مومني شريف ـ رئيس حوزه هنري ـ نيز از دكتر حداد‌عادل براي برگزاري اين مراسم تشكر كرد و گفت: دكتر حداد شرايطي فراهم آورده‌اند كه اين جشنواره از انحصار تهران درآمده و چهره‌هاي درخشان شعردانش‌آموزي از شهرهاي مختلف در آن شركت كرده‌اند.

وي در ادامه سخنانش با اشاره به اين‌كه در طول سفرهاي مختلف به استان‌هاي كشور استعداد‌هاي فراواني در زمينه‌ي فرهنگ و هنر مشاهده كرده است، تصريح كرد: زماني كه استعداد‌ها را مي‌بينم خوشحال مي‌شوم، ولي در عين حال يك نگراني پنهان هم وجود دارد كه اين استعداد‌ها كه اين‌گونه دورخيز كرده‌اند در آينده در كجا فرود مي‌آيند، آيا سقوط خواهند كرد.

مومني شريف افزود: اين نگراني به خاطر اين است كه اين جاده لغزنده است و در طول بيست سال كه من در اين زمينه فعاليت داشتم، همواره استعداد‌هايي را ديده‌ام كه فكر مي‌كردم در فرهنگ وهنر اين مملكت جاودانه خواهند شد، اما متاسفانه فراموش شده‌اند بنابراين اميدوارم كه شرايط به گونه‌اي پيش رود كه شايسته‌ فرهنگ وهنر كشور است.

در بخش ديگري از اين مراسم فاضل نظري ـ رييس حوزه هنري تهران ـ نيز با بيان اين‌كه پنج دوره در اين جشنواره حضور داشته است، گفت: فاصله ما با جوان‌ها و نوجوان‌ترها بيشتر مي‌شود.

وي در ادامه به شعرخواني نوجوانان در اين مراسم اشاره كرد و افزود: امروز دانش‌آموزاني كه در اين مراسم شعر خواندند تعريف‌هاي دلنشيني از شعر فارسي داشتند. همه‌ي تم‌ها و موضوع‌ شعرهاي آنها واقعي بود، اين شيريني و سادگي دلچسب بود و اميدواريم در طول سال‌هاي آينده اين جشنواره گردهمايي‌هاي بيشتري داشته باشد.

نظري همچنين در پايان پيشنهاد كرد: از سال آينده بخش داستان نيز به جشنواره‌ي «موسم گل» اضافه شود.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم كه اجراي آن را اميرحسين مدرس برعهده داشت، محمدعلي بهمني، فاضل نظري و... هم شعرخواني كردند.

هم‌چنين در اين مراسم مهران رجبي از استان مركزي، مريم شجاعي ‌نيا از آذربايجان غربي، مرتضي كريمي چهار‌محال بختياري، محمد شكري‌فر آذربايجان شرقي، زهرا غفاري از تهران، سيد علي موسوي از نيشابور، فائزه عباسي از آذربايجان غربي، ياسمن وجداندار از تهران، محسن اكرادي از كرمانشاه، ميثم داوودي از قم، مصطفي شمس همدان، مهين اسدي خراسان، آرزو سبز‌واري از چهارمحال و بختياري و محمدمهدي خدارحمي از تهران شعرهاي برگزيده خود را خواندند و در پايان از غلامعلي حداد‌عادل و محسن مومني لوح تقدير و جوايز خود را دريافت كردند.
کد مطلب: 4019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *